התחזית הקרובה: אובך - כמה הוא מזיק לבריאותנו?

(31)
לדרג

אובך הוא תופעה בה נמצאים חלקיקים שונים כמו גרגרי חול ואבק באוויר ומקשים על הראייה והנשימה. עונת האביב מאופיינת בשינויי מזג האוויר ובימי אובך אפרוריים. במצב כזה, האוויר שאנחנו נושמים מלא באבק. מערכות הגוף העיקריות שנפגעות מכך הן: מערכת הנשימה, העור ועיניים. 3 מומחים בתחומים אלה מסבירים למה זה קורה ואיך מצמצמים את הסיכוי לנזק בריאותי

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

ימי האובך המוכרים לכולנו בעונות המעבר, נגרמים עקב שינוי במזג האוויר. שוחחנו עם 3 מומחים ומומחיות בתחומי העור, העיניים והנשימה; שהסבירו אודות ההשלכות האפשריות של התופעה על הבריאות שלנו.

נשימה: חולי אסתמה הם הנפגעים העיקריים

"בעונת המעבר, בעיקר כשיש חמסין או אובך, עולים מהקרקע אל האוויר חלקיקים רבים שמהווים אלרגנים", מסבירה ד"ר חגית לוין, מומחית ברפואת ילדים וריאות ב"כללית" מחוז שרון שומרון ובמכון ריאות ב"שניידר". "לחגיגה מצטרפים גם האבקנים שמתפזרים באוויר כתוצאה מהפריחה האביבית, וכל אלה מגיעים לדרכי הנשימה שלנו ומשפיעים עליה. מי שעשוי לסבול מהעניין, הם בייחוד אסתמטיים הסובלים מרגישות של דרכי האוויר. האלרגנים הללו למעשה יוצרים גירוי הגורם לכיווץ הסמפונות, מה שעלול לעודד תהליך דלקתי, ובכך להוביל להתקף אסתמה המתבטא בשיעול או בקוצר נשימה. במקרה שהאלרגיה/האסתמה מחמירה בעונה זו, ההמלצה שלי היא לפנות לרופא המשפחה כדי לקבל ממנו הנחייה לטיפול מתאים".

אילוסטורציה/שאטרסטוק/הימנעו מפעילות גופנית מוגזמת

עור: ילדים עם אקזמה אטופית מועדים יותר לסבול מהתייבשות של העור המלווה בגרד

ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור: "אובך הוא תופעה שנגרמת כתוצאה מזיהום אויר בדרגה גבוהה, שלרוב נגרמת עקב סופת אבק. שכבת אוויר יציבה וכבדה מונעת מהזיהום לעלות מעלה, והוא נשאר על פני האדמה. גרגירי החול והאבק למעשה יוצרים זיהום אוויר המשפיע על הנשימה, על הראייה וכך גם על העור שלנו.

מבחינה בריאותית זהו מצב מסוכן בייחוד עבור חולי לב – ריאה, קשישים, ילדים ונשים בהריון. כשהאובך משפיע על העור הוא גורם לסגירה של בלוטות החלב, המשמשות חלק ממערכת ההגנה העורית. כמו כן, בתקופה זו שכיח יותר להיתקל בזיהומי עור, וילדים עם אקזמה אטופית מועדים יותר לסבול מהתייבשות של העור המלווה בגרד, באדמומיות  בפנים, בהחמרה של אקנה ובדלקות עור בעפעפיים".

ד"ר אלמן מציעה להימנע משהייה באוויר הפתוח בזמן האובך. המלצה זו תקפה בייחוד לקהל שנמצא בסיכון לסבול מהשפעת התופעה. כמו כן היא ממליצה להימנע מפילינג או מטיפולים העלולים ליצור גירוי נוסף בעור במהלך יום אביך. אם נוצר גירוי של העור יש לשטוף את הפנים בעדינות, להימנע משפשוף העור ולמרוח משחה מרגיעה.

עיניים: שינויי מזג האוויר מחריפים את בעיית העין היבשה                                                                                                                                                      

ד"ר אסף פרימן, מומחה למחלות קרנית ועין חיצונית במרכז הרפואי "מאיר" מקבוצת כללית: "בתקופה זו של השנה נוטות להחמיר דלקות הלחמית בעיניים, בייחוד נוכח פריחה של דשאים, פרחים ועצים רבים שהאבקנים שלהם נישאים ברוח וידועים כמעצימים תגובה אלרגית גם בעיניים, לצד תגובות של העור והריאות. בנוסף לכך, שינויי מזג אוויר קיצוניים בין יובש קיצוני עם רוח חזקה לבין קור - מחריפים מחלת עין יבשה, ויוצרים מעין 'מעגל קסמים' של יובש ותגובה אלרגית בעין. על כן בעונה זו חשוב מאוד לצמצם ככל שניתן את החשיפה לאלרגנים ולפגעי מזג אוויר. לדוגמה, מומלץ להרכיב משקפי שמש לדוגמה ולהימנע  משהות בחוץ בעת אובך משמעותי. במקביל כדאי לדאוג לאיזון אלרגי מקומי על ידי שימוש בטיפות ובטיפול סיסטמי על ידי כדורים (לפי המלצת הרופא), וכן להקפיד על שימוש בטיפות עיניים נגד יובש.

מעבר לכך, חשוב מאוד לשים לב בעיקר לילדים שאינם נוהגים להתלונן מטבעם. אם מבחינים בעין אדומה או בשפשוף עיניים, יש לגשת לבדיקת רופא מומחה. על אף ההנחה כי מדובר בפעולה תמימה, שפשוף עיניים מתמשך עלול לגרום למחלות קרנית ולנזקים בלתי הפיכים בה".

לסיכום: אובך עלול לפגוע בבריאות ולגרום למטרד גופני: הוא עלול להחמיר תופעות של אסתמה ואלרגיה, לגרום לעור יבש המלווה בגרד ולהוביל לעיניים יבשות ומציקות. לכן, אם זה המצב בחוץ, הקשיבו למומחים ונסו להימנע משהות מחוץ לבית, עד שהשמש תחזור לבצבץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום