ולנטיין 2021: לוקחים את הקורונה ללב

(0)
לדרג

רגע לפני שאנחנו מתכננים לחגוג את החג הלבבי הזה, כמה עניינים של הלב. כבר שנה מדברים על קורונה בהקשרים של נשימה אחת מקוטעת, קריסה של הריאות ופגיעה במערכת הנשימה. עכשיו מסתבר שנמצאו גם נגיפים ברקמות הלב. ד"ר מוחמד מדג'יד מחבר מחקר חדש וטוען: "הנגיף עלול לגרום לפגיעה בשריר הלב ולא רק לחולי לב". מדאיג !

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

כבר שנה אנחנו שומעים על קורונה, ריאות ונשימה בנשימה אחת מקוטעת וקצרה. ידוע הוא כי חלק מסיבוכי המחלה קשורים בדלקות ריאות וקשיי נשימה, אבל מי חשב על הלב?

מחקרים חדשים מוכיחים כי COVID19 עלול גם לפגוע בלב, יותר נכון להותיר נזק בשריר הלב בעיקר אצל אנשים הסובלים מסוכרת, השמנת יתר, עודף כולסטרול ולחץ דם גבוה. אבל לא רק. בפרנקפורט נערך מחקר ממנו עלה כי המחלה פוגעת במגוון רחב של חולים בכל הגילאים. אצל 78% התגלו חריגות או נזקים בלב, 60%  הראו סימנים של דלקת בשריר הלב. מפחיד! עד היום למרות שנעשו כבר כמה וכמה מחקרים לא ברור מהו התהליך המוביל למחלות לב אצל חולי הקורונה. מה שבטוח הוא כי חולי לב חייבים להקפיד במיוחד בתקופה זו (ובכלל) על אורח חיים בריא, להמשיך ליטול את התרופות שלהם ולבקר אצל הקרדיולוג שלהם בעת הצורך.

המחקר הכי חדש!

מחקרים רבים בוצעו ועדיין מתבצעים בצל הקורונה המאתגרת את הקהילה הרפואית. המחקר האחרון והחדש פורסם בכתב העת JAMA Cardiology ומחברו הוא ד"ר מוחמד מדגי'ד אשר אמר כי "גם בהיעדר מחלות לב קודמות, עלול שריר הלב להיות מושפע מ- COVID19. הפגיעה יכולה להתרחש אצל כל חולה גם כאלה שלא סבלו משום מחלת לב, אך בחומרה גדולה יותר בקרב חולי לב".

המקרים החמורים משפיעים כאמור על הריאות, אך הנגיף עלול לגרום לנפיחות ולזיהום בלב ולשרירים שמסביבו ומכאן גם חלילה למוות.

למרות שכל הדיבורים על המחלה סבבו סביב מערכת הנשימה והריאות, כעת מסתבר שזה הרבה יותר רחב ועמוק, זה ממש לא רק בן משפחה של נגיף הסארס או השפעת אלא חמור בהרבה. אנשים שחלו בקורונה סבלו מבעיות נשימה חמורות אבל נפטרו לבסוף מהלב. ואיך יודעים זאת? בקרב  10-30% מהחולים התגלו רמות גבוהות של טרופונין. זהו חלבון המופרש כאשר נפגעות רקמות הלב.

בנוסף לכך במחקר תרבית שנעשה במעבדה הוכח, כי הנגיף אכן עלול לתקוף תאי לב. מומחים מסבירים כי הלב הוא תמיד מטרה לנגיפים משום שהוא ממוקם במרכז מערכת הדם ומוביל פסולת אבל מסתבר שדווקא לאיבר הכל כך חשוב הזה, אין בכלל מערכת הגנה מפני מחוללי מחלה ורעלים והוא חשוף לפגיעה.

יש הגורסים כי הפגיעה הלבבית נגרמת גלל הפגיעה בריאות אשר מובילה לנזק באספקת החמצן לשריר הלב וגם למערכת החיסון יש חלק בגרם נזק ללב. היא פועלת ביתר שאת כדי להגן על הגוף מפני הנגיף הפולש ועלולה לגרום לנזק ברקמות הלב.

נגיפים עלולים לגרום לדלקת בשריר הלב

ידוע הוא כי נגיפים מסוגים שונים עלולים לגרום לדלקת בשריר הלב וזו עשויה לחלוף מבלי להותיר בו סימן. זה כבר קרה בשנת 2003 כאשר ילדים שחלו בנגיף בשם  RSV, אשר גם הוא תוקף את דרכי הנשימה התגלו גם נזקים שונים בלב. באוניברסיטת אוהיו נדבקו 26 ספורטאים ואצל ארבעה מהם התגלתה דלקת בשריר הלב.

החשש הקיים היום הוא שהדלקת עלולה להחליש את הלב ולגרום לבעיות בטווח הרחוק עד למחלות מסכנות חיים ולכן עסוקים היום חוקרים ורופאים רבים בבחינת הפגיעה הלבבית של כל חולה קורונה. נכון להיום הם לא יכולים עדיין לקבוע כי דלקת בשריר הלב בעקבות הקורונה, עלולה לגרום למחלות לב שונות בהמשך החיים. אולם ד"ר מדג'יד ועמיתיו סוברים כי אנשים החולים במחלות לב הם בסיכון הגבוה ביותר לפתח קורונה חמורה. בסין נערך מחקר נוסף על תמותה של חולי קורונה ונמצא כי מספר חולי הלב שנפטרו מהמחלה עומד על 10.5% כאשר בקרב 28% הייתה פגיעה בשריר הלב.

הפגיעה עצמה עלולה להתבטא בזיהום ויראלי בדרכי הנשימה המתפשט מהריאות ללב או דרך מערכת הדם או הלימפה. פגיעה בלב עלולה לגרום לקצב פעימות לב לא סדיר ואי ספיקת לב. נגיפים אחרים כמו למשל שפעת או סארס החמירו מחלות כלי דם ולב וגרמו לבעיות לב חדשות גם באנשים בריאים. במגפות השפעת שירדו על העולם נפטרו יותר אנשים מבעיות לב מאשר מבעיות ריאות או נשימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום