קורונה: מה היא גרמה לנו להפסיד?

(27)
לדרג

המון אנשים היו ועדיין עצובים בגלל המגפה הזו שהחזיקה אותנו אסירי עולם בבתינו. האם הזדקנו מבפנים? האם אפשר לחזור לאחור?מסתבר שכן ! מחקר חדש פורץ דרך מוכיח כי טיפול בחמצן נקי בתא לחץ, עשוי להחזיר את התאים שלנו קוגנטיבית 25 שנה אחורה. מי מצטרף?

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטוורס

עצב הוא לא דבר נחמד. מי אוהב להיות עצוב? האמת יש כאלה שמאוהבים בעצב, אולי הרומנטיקנים שבינינו. הספקנים, הפסמיסטים. אבל אף אחד לא ציפה להיות עצוב בגלל מגפה שהגיעה מאסיה ופגעה קשות בשגרה של כולנו. בחיי המשפחה, הכלכלה וגם הפחידה אותנו כהוגן. בקיצור עשתה לנו שערות לבנות. על עצב אומרים הרבה דברים ואפילו מאשימים אותו במחלות שונות החל מסרטן וכלה באוסטופורוזיס, האצת תהליכי הזדקנות ודיכאון. ממחקרים שנעשו לאחרונה עולה כי הוא לא רק משפיע על הנפש אלא גם על הבריאות שלנו.

רבות דובר על הקשר בין תחושות של תסכול, דיכאון, סטרס והזדקנות. התאחדות הפסיכיאטרים העולמית הכריזה כבר בשנת 2000 כי הדיכאון הוא המגפה של שנות האלפיים ואנשי מקצוע רבים החלו לחקור אותו מסביב לעולם. בכל המחקרים נמצא קשר גומלין הדוק בין תוחלת חיים ותחלואה קשר בלתי ניתן לניתוק וכמותו העצב והבדידות המובילים גם לתחלואה גופנית.

מחקר חדש מגלה- דיכאון מקצר לנו את החיים!

אין בכלל ספק כי למגפת הקורונה הייתה ותהיה במשך זמן רב השפעה על חיינו אם כפוסט טראומה לאלה שחוו את המחלה, אם למשפחות הקורבנות ואם לאוכלוסייה כולה שנכנסה למצב של מלחמה ובמה? בנגיף.

לאחרונה התגלה במחקר חדש כי דיכאון מוביל לקיצור חלקים מהמטען הגנטי שלנו אשר נמצא בכל תא ותא בגופנו. מה זה אומר? שהתקצרות כזו בדרך כלל מהווה מדד להזדקנות הגוף. ובכן אם אנשים יצאו מהקורונה עם דיכאון או שהדיכאון שלהם החמיר, ניתן להסיק כי הם יחוו בעתיד הזדקנות מואצת.

טיפול במצבי דיכאון עשוי למנוע את התופעה, אם כי הוא בדרך כלל מצב סמוי ולחץ נתפס במיוחד בעידן הזה כחלק נורמטיבי מהשגרה ולא כך הוא.

טיפול בתא לחץ- מחקר ישראלי עם תוצאות מרשימות

למעשה יהיו מי שיאמרו שזה לא חדש. כבר שנים מדברים על כך שטיפולים בתא לחץ עם חמצן נקי, עשויים להחזיר לנו את נעורינו. נשמע מפתה, בעיקר בתקופה שבה הדאגה והעצב ממגפת הקורונה גבו מחיר כנראה גם מהתאים שלנו. לאחרונה פורסמו תוצאותיו של מחקר חדש שנעשה על ידי פרופ' שי אפרתי ראש מרכז סגול לרפואה היפרברית וד"ר אמיר הדני ממרכז סגול באסף הרופא בשיתוף הפקולטה לרפואה ובית הספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב.  במחקר השתתפו 63 אנשים בריאים בגיל מעל 64 ונבדקו תפקודים קוגניטיביים כמו עיבוד מידע וקשב. עלה כי טיפול בתא לחץ שיפר את התפקוד שלהם והשפיע על זרימת הדם בחלקים במוח שאחראיים על התפקודים המסוימים. הטענה היא כי במשך הזמן יש טרשת עורקים או היעצרות של כלי דם קטנים ובעת שמעלים את כמות החמצן, הוא מגיע גם למקומות שיש בהם חסימות והגוף מתחיל להפעיל את המנגנונים שלו ליצירת תאי גזע וכלי דם חדשים". באמצעות המחקר פותחו פרוטוקולים ייעודיים לטיפול בתא לחץ שעשויים לחדש כלי דם במוח, מה שעשוי לסייע גם במקרים של פגיעה מוחית מפציעה, שבץ או מחסור בחמצן.

ההזדקנות מסתבר היא לא קמטים אלא התקצרות של טלומרים! מהם ומיהם?

באמצעות טיפול בחמצן נקי בתא לחץ, טוענים החוקרים כי הם עשויים להחזיר אותנו  שנים לאחור. מסתבר שאפשר לעבוד על השעון הביולוגי, אם לא בקמטים על העור אז בתאים וזה כנראה יותר משמעותי. הקמטים יכולים להופיע כבר בגיל ארבעים והיום עם כל טיפולי האסתיקה אפשר גם להרוויח כמה שנים טובות. כאשר מדובר בהזדקנות, זה תהליך פנימי בלתי הפיך, או לפחות היה עד המחקר הזה שמוכיח שגם את תהליך הזדקנות והתנוונות התאים אפשר לעצור.

משתתפי המחקר נטולי כל מחלות רקע עברו 60 טיפולים וקיבלו חמצן טהור במשך שעה וחצי באמצעות מסכה במשך שלושה חודשים. עודף החמצן תורגם בגוף לחוסר ואז החלו לפעול מנגנוני ריפוי כולל כאלה שהאריכו את הטלומרים ב-20%.

ומהם הטלומרים? Telomere אלה הם שני הקצוות של כל כרומוזום המכילים את החומר התורשתי של גרעין התא. כשהם מתחלקים ומתקצרים כל הזמן, אנחנו מזדקנים. במחקר הנוכחי הוכח שניתן להאריך אותם.

שיעור הפחתת ההזדקנות אצל המשתתפים השונים עמד על 11-37%. חשוב לציין כי המחקר פורסם במגזין היוקרתי AGING והוא מהווה פריצת דרך חשובה בהשבת עלומינו. מי בא לתא לחץ?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום