אם לא תאכל איך תגדל?

(0)
לדרג

המעבר למזון מוצק הוא חוויה משמעותית בשנתו הראשונה של התינוק ולא רק בשל הגיוון התזונתי וההתנסויות החדשות עם טעמים, מרקמים ומגוון של מזונות. שוחחנו עם תרצה שני, תזונאית בכירה לילדים, שמשתפת אותנו כיצד אכילה והאכלה נכונה ישפיעו לטובה על דפוסי האכילה העתידיים

מאת: הילה צור-שינזי - מערכת דוקטורס

תינוקות עוברים ממזון נוזלי למוצק בהדרגה מהם שלבי האכלה בשנה הראשונה ?

המעבר לאוכל מוצק הוא שלב משמעותי מאוד, והוא נעשה בהדרגה, משלב ההנקה, לצריכה של מזונות במרקם רך, ושילוב של הנקה ובקבוקים יחד עם צריכה של מזונות מוצקים, יש לציין שההנקה עדיין משמעותית בשנה הראשונה לחיי התינוק. ישנם תינוקות, אשר מתחילים לצרוך אוכל במרקם טחון, וישנם ילדים שתחילים בשיטת ה"בייבי לד" BLW כלומר, אוכל בעובי של אצבע תינוק, אותו הוא מחזיק ואוכל בעצמו. בכל מקרה, בין אם הילד אוכל בעצמו או שמאכילים אותו, נכון לצפות, שכבר בשנה הראשונה, יתחיל להתנסות באכילה עצמאית.

האם יש סיבה לדאגה אם ילד מסרב להתנסות במרקם מסוים?

בדרך כלל העניין מסתדר עם הזמן. יש ילדים שלא רוצים לטעום אוכל טחון, יש ילדים שקשה להם להגיע ממזון במרקם טחון לאכילה של אוכל שאינו טחון, ויש ילדים שמעדיפים סוג מסוים של מזון למשל אכילה של פירות על פני אוכל מבושל. ולכן לכל ילד צריך להתאים את המזון המוגש המוכר ביחד עם כזה שקצת מאתגר, בין אם מדובר על שיטת בייבי לד, ובין אם מדובר על שילוב של מזונות שונים בארוחה. כיוון שזהו "חלון הזדמנויות" משמעותי מאוד, המשפיע על המשך החיים, אם ישנו קושי, מומלץ להסתייע בייעוץ אישי כדי להגיע למגוון רחב של מזונות.

ומה לגבי ילדים עצמאיים מאוד, שלא מסכימים, שיאכילו אותם?

בדיוק עבורם נועדה השיטה של "בייבי לד", חשוב כמובן להרכיב ארוחות מאוזנות תזונתית, שיענו על הצרכים של התינוק כאשר שהוא מאכיל את עצמו. וחשוב לאפשר זאת לילדים הללו על אף שזה מצריך מההורים לגלות סבלנות רבה יותר מבחינת תהליך האכילה ומבחינת הניקיון הסביבתי.

אימהות רבות מוטרדות מכך, שבשיטת ההאכלה העצמית, הילד לא אוכל מספיק, כיוון שרוב האוכל נותר על הרצפה, ממתין לכלב או למטאטא, האם יש דרך לדעת, שהתינוק אכל את מה שדרוש לו?

זוהי נקודה משמעותית, וחשוב לסמוך על הילד, כיוון שילדים נולדים עם יכולת לחוש רעב ושובע ולאכול בהתאם. אכילת מזון מוצק היא מיומנות נלמדת, בה התינוק נדרש להפעיל שרירים אחרים ולעיתים היא לוקחת זמן. חשוב לקבל את העובדה, שהם מסוגלים לעשות, גם אם בהתחלה נראה כי הם אוכלים כמויות קטנות יותר. לנו כהורים אין שליטה על הכמות שהוא אוכל ולכן העבודה של כל הורה היא להרפות מהידיעה, שהתינוק אוכל מספיק. יחד עם זאת, דברים אלו אינם תקפים אם לילד יש בעיות רפואיות.

ילדים אוכלים עם הידיים, והדבר יוצר לכלוך רב, האם מומלץ לנקות את ידיהם במהלך האכילה או לאפשר להם לחוות את המזון עם כל החושים?

אין כל צורך לנקות את התינוק במהלך האכילה וחשוב לאפשר לו להתנסות במגע עם הידיים, וזאת כיוון שהמח מקבל מסרים בנוגע לתכונות המאכל ומעביר אותם לפה. בנוסף, האכילה עם הידיים מפחיתה קשיים בוויסות החושי ומאפשרת לילד לחוות כמה שיותר מרקמים בשלבי האכילה הראשונים. ונכון זה מלכלך, אך צריך להיערך בהתאם, יש כאלו שפורסים מפת ניילון על הרצפה ויש כאלו שנעזרים בכלב המשפחתי. בנוסף, מומלץ להניח כמויות קטנות על מגש האוכל ורק לאחר שהילד סיים לאכול להוסיף עוד.

האם יש לך טיפים שימושיים לשיפור האווירה בזמן האכילה?

בוודאי, לאווירה יש תפקיד משמעותי ולכן כדאי לשים לב אם הילד רעב או שבע והפעולות שאנו מבצעים בעת האכילה כך למשל:

  • מומלץ לאכול כשהילד רעב- ואין צורך להציע לו ארוחה, כשהוא לא רעב, כיוון שאנו רוצים שהוא יאכל אבל אין לו שום אינטרס לאכול. חשוב להקשיב לסימנים, כשהילד שבע הוא מפנה את הראש מכיוון המזון וסוגר את הפה, זה הזמן להפסיק את הארוחה.
  • המשחק עם האוכל הוא חלק מהלמידה- ומומלץ לאפשר זאת, יחד עם זאת אם הילד סיים לאכול, סימן שהוא שבע.
  • דפוסי ההאכלה מתחילים בבית, הבית הוא "הרכיב" המשפיע ביותר על שגרת האכילה של הילד, ואם רוצים, שהילד יסגל תכונות או התנהגויות מסוימות באכילה, חשוב להדגים לו זאת- לשבת יחד אתו, זה זמן איכות עבורו, להתפנות מעיסוקים אחרים, שאינם קשורים לאכילה, ניתן כמובן, במידת האפשר, לאכול יחד אתו, זוהי דוגמה אישית טובה עבורה, כיוון שהוא יכול להבין מה מצופה ממנו.
  • כשיש הרגשה שכל עניין המזון מתנהל סביב מתח ולחץ- זה הסימן שצריך לקבל עזרה וייעוץ מדיאטנית ילדים.
  • להיות סבלניים, לכל ילד יש את הקצב שלו להתקדמות באכילה.

אוכל הוא מקור לשמחה ושפע בחיים, וכך גם צריכה להיות חווית האכילה, חוויה שיש בה הנאה ועונג. אם ההתנהלות סביב האוכל מהווה מקור למתח כדאי לדעת, שלא כך הדברים צריכים להיות ואפשר לטפל ואף ורצוי לעשות זאת בשלבים המוקדמים בחיי הילד באמצעות ייעוץ תזונתי בהתאמה אישית ובאמצעות תוכניות הדרכה.

תרצה שני, תזונאית בכירה לילדים, מלווה משפחות בבעיות אכילה והאכלה בגיל הרף, לייעוץ אישי צרו קשר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום