קוצר ראייה: האם יש דרך להימנע ממנו?

(9)
לדרג
תוכן מקודם

קוצר ראייה הוא מצב שהפך שכיח בקרב ילדים. מהו קוצר ראייה, מה הסימפטומים לקוצר ראייה, כיצד ניתן למנוע אותו ומהן הדרכים לטיפול?

אופטומטריסט
077-9966233 (מספר מקשר)

קוצר ראייה או "מיופיה" התפשט בשנים האחרונות ברחבי העולם והגיע לשיאים חדשים. אמנם הוא לא מדבק, אך יש שיגידו שמדובר בלא פחות מאשר מגפה. בארץ, כשלושים אחוז בקרב ילדים עד חמישים אחוז באוכלוסיית הבוגרים מעל גיל 20 לוקים בקוצר ראייה בעוד שבארצות המזרח הרחוק כגון יפן, קוריאה, טאיוואן, 66 אחוז מהבוגרים הינם בעלי קוצר ראייה. זו תופעה שהולכת ונהיית גרועה עם השנים כתוצאה מתורשה, התפתחות הטכנולוגיה, וחשיפתנו למסכים.

מהו קוצר ראייה?

קוצר ראייה זה מצב שבו קרניים אשר נכנסות לתוך העין נופלות קדימה מלפני הרשתית. בשפה המקצועית זה נקרא "מיופיה". בתהליך שבירת האור, כוחה של העין חלש מדי ואז צריך עדשות שיתקנו את קוצר הראייה.

קוצר ראייה נמדד בדיופטרים, שהם עוצמת שבירת האור ומרחק מוקד העדשה המתקנת שיש להרכיב . קוצר ראייה קל נחשב לקוצר ראייה של עד 3 דיופטרים, בינוני הוא 3 עד -6, כאשר קוצר ראייה חמור הוא  -6 ומעלה. ככל שקוצר הראייה חמור יותר, כך יתקשה הילד לראות למרחקים.

מהן הסיבות לקוצר ראייה?

הסיבות לקוצר ראייה שונות ומשתנות. חלק מקוצר הראייה הוא גנטי, כלומר מדובר בתופעה שעוברת בתורשה וכן קוצר ראייה יכול להיות קשור למבנה עין לקוי. לעתים קוצר ראייה נובע ממחלות של העין, חור ברשתית, היפרדות רשתית, צמיחת כלי דם ברשתית ועוד. סיבות אחרות לקוצר ראייה יכולות להיות סביבתיות- הילדים של היום פחות משחקים בחוץ, פחות חשופים לשמש ועל כן חסר להם ויטמין די שתורם לבריאות העין. סיבות נוספות עשויות להיות תזונה לקויה או לא בריאה. כמו כן, כיום ישנה חשיפה מרובה של הילד למסכי מחשב, פלאפון וטלויזיה.

איך מגלים קוצר ראייה?

חשוב לעשות בדיקות לקוצר ראייה החל מגיל שלוש. לילדים בטיפת חלב עושים בדיקות של קוצר ראייה בגיל 3 וגיל 5 באמצעות לוח: מראים לילד תמונות ובודקים אם הוא מגיב. לאחר מכן עורכים בבית הספר בדיקות סקר מכיתה א, במהלכן מבקשים מילדים להקריא מספרים  שהם רואים ממרחקים. בגילאי 16-17, עורכים בדיקות ראייה גם במהלך הוצאת רישיון נהיגה.חשוב לציין שבדיקות הסקר בטיפת חלב לא מדויקות ונעשות לפעמים אצל אחיות ולא אצל אופטומטריסטים מורשים , לכן מומלץ החל מכיתה א להגיע לבדיקות ראיה בקליניקה שמתמחה בבדיקת ראיה לילדים.

איך נדע שלילד יש מיופיה?

מלבד בדיקות הסקר המבוצעות כל כמה שנים ובגילאי בית הספר, ישנם סימפטומים שמהווים תמרורי אזהרה שיכולים לסמן לכם שיש לשלוח את הילד לבדיקת ראיה אצל אופטומטריסט. כך, אם הילד מתלונן על ראייה מטושטשת למרחק, תחושת עייפות, כאבי ראש, אדמומיות בעיניים, מכווץ את העיניים-  כל אלו סימפטומים למיופיה. במצבים אלו,  כדאי לעשות בדיקת קוצר ראייה בהקדם האפשרי כדי למנוע את ההתדרדרות במצב.

כיצד ניתן לטפל בקוצר ראייה?

הטיפול המומלץ בקוצר ראייה הוא הרכבת משקפיים לראיה למרחק- משקפי "אנטי פטיג" שבחלק התחתון של העדשה ישנו מספר נמוך יותר מהחלק העליון, כך שהילד יכול לקרוא מקרוב עם מספר נמוך יותר וכך זה מאט את קצב גדילת המספר.  כמובן שישנן גםעדשות מגע יומיות וחודשיות בעיקר לראייה ממרחק.

פתרון נוסף הן עדשות מגע ortho k - עדשות קשות ונושמות לשינה בלבד. בבוקר מורידים את העדשות ורואים ללא משקפיים במשך היום . עדשות אלה לוחצות על הקרנית במהלך הלילה וכך  מקטינות את אורך העין ומאפשרות לראות למרחקים במהלך היום. בטווח הארוך, הן מאיטות את קצב עלית המספר (המיופיה).

כיום יש פיתרון חדש בטיפול בקוצר ראייה בילדים החל מגיל 10. אלו הן עדשות מגע מיוחדות הנקראות My Sight. עדשות אלו נועדו לעכב את התפתחות המיופיה, על ידי כך שהן מונעות  מהעין להתארך. ,עדשות my sight הינן חד פעמיות ונוחות במיוחד להרכבה ולהסרה.

איך ניתן למנוע קוצר ראייה?

באופן עקרוני, לא ניתן  למנוע קוצר ראיה .כדי להאט את קצב גדילת המספר מומלץ כמובן להפחית את שעות הצפייה במסכי מחשב, פלפון וטלוויזיות, בעיקר לילדים עד גיל 10.  מומלץ לקרוא מקרוב ללא משקפיים, או עם משקפי אנטי פטיג ,לעשות הפסקות במהלך קריאה ועבודה מול המחשב כל 40 דקות ולהסתכל למרחק ולאופק בזמן ההפסקה . כמו כן, מומלץ לשבת במרחק של שלוש מטר לפחות מול מסך טלוויזיה. הקפידו על כך שהילדים יבלו בחוץ, יספגו ויטמין די וכן על תזונה נכונה ופחות תעשייתית.

מני בן-חיים M.S.C אופטומטריסט קליני בעל תואר שני עם ניסיון בעבודה בבית חולים הדסה הר הצופים וניסיון רב שנים של טיפול בילדים.  בעל שתי חנויות אופטיקה במשך 25 שנה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום