דיאטת פליאו: טרנד או תזונה מבוססת?

(11)
לדרג

דיאטת פליאו כבר מזמן הפכה לאחד הטרנדים הלוהטים בעולם התזונה. בתפריט: הרבה מאוד בשר ושומן - ממש כמו בתקופת האדם הקדמון. עד כמה זה מומלץ ולמי?

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

אם אתם צמחונים או טבעונים  -  המידע הבא אינו מיועד עבורכם. הפעם, רצינו לדבר איתכם על אחת הדיאטות הפופולריות ביותר שמתבססת רובה ככולה על בשר: הפליאו PALEO DIET. הדיאטנית טובה בר שאן עשתה לנו מעט סדר בדברים

במקורה הדיאטה נולדה מתוך ההנחה כי המזונות הטובים ביותר לגנים האנושיים, הם אלה שנאכלו בתקופת האדם הקדמון. התזונה הקדומה התבססה על מזונות שהיו זמינים באזורים הגאוגרפיים שבהם התגוררו בני אדם.

כך למשל, מי שחי על אי ניזון יותר מדגים ומי שחי ביערות - צד להנאתו. תפריט הדיאטה כולל: בשר, פירות ים  דגים, אגוזים ומעט פירות. הוא אינו כולל מוצרים שמכילים: סוכר לבן, חומרים משמרים, חומרי טעם וריח, ממתיקים, מוצרי חלב, מאכלים מעובדים או מוצרים שעברו הנדסה גנטית. חלק מתומכי השיטה כוללים בתפריט גם ביצי חופש, שמן זית ושמן קוקוס מכבישה קרה.

עוד על תזונה ודיאטה באתר דוקטורס: 

מהי הדיאטה הטובה ביותר לשנת 2020>> 

מעשנים? לפחות תאכלו בריא!>>

יתרונות הפליאו

הדיאטה, שעל פניו נשמעת מסקרנת, אמנם טומנת בחובה יתרון מסוים, אך מנגד – הרבה מאוד חסרונות. מצד אחד, אם אתם מעוניינים לרדת מהר במשקל, סביר שהשיטה תסייע לכם להשיג את המטרה. היא אינה מכילה פחמימות שמתפרקות לאינסולין הגורם להשמנה, ולכן הירידה מתרחשת לרוב תוך זמן קצר יחסית.

גם העובדה שהדיאטה אינה כוללת מזונות מעובדים, חומרי שימור למיניהם או סוכר, בהחלט מהווה יתרון בריאותי; שכן, כידוע צריכה מרובה של רכיבים אלה עלולה להזיק לבריאות הכללית ולגרום להשמנה.

מוצרי יסוד, בשר ודגים - הכל טרי ולא מעובד. פליאו. צילום: שאטרסטוק 

מצד שני, כאמור, השיטה כרוכה בלא מעט חסרונות שבהחלט כדאי לקחת בחשבון. הנה כמה מהבולטים שבהם:

חוסר איזון: כיום ארגוני הבריאות בארץ ובעולם שבים ומדגישים את חשיבות האיזון בתפריט. דיאטה מאוזנת צריכה לכלול: שומנים טובים, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרליים וחלבון. היות שהפליאו כוללת הרבה מאוד חלבון ושומן, אך מנגד כמעט שאינה כוללת רכיבים חיוניים אחרים, היא לוקה בחסר, מה שבפועל עלול לגרום לחסרים תזונתיים.

העלאת הסיכון למחלות: צריכה מרובה של חלבון עלולה להגביר את רמת החומציות בגוף, שלעיתים מתקשה לווסת אותה. מצב זה עלול להוביל לפגיעה בכליות וכן להעלות את הסיכון לתסמונת מטבולית - כלומר למצבי סיכון כמו סוכרת ויתר לחץ דם.

פליאו אינה מתאימה לחולי לב: כיוון שכאמור הדיאטה כוללת הרבה מאוד שומן רווי, היא עלולה לגרום לסיכון מוגבר למחלות לב ולכן היא אינה מומלצת לחולי לב.

העלאת הסיכון לאוסטאופורוזיס: החומציות הרבה שנגרמת בגוף בעקבות הדיאטה אינה מאפשרת לסידן להיספג בעצמות כראוי, מה שעלול להוביל לאוסטאופורוזיס – מחלה הפוגעת ברקמת העצמות וגורמת להן להיות שברירות.

פליאו - תוצאות מוכחות בזמן קצר (לאנשים בריאים בלבד)

הדיאטה מתאימה רק לאנשים בריאים ובעיקר למי שמחפש דרך מהירה לירידה במשקל. עם זאת, היא אינה מומלצת כאורח חיים, כיוון שהתמדה בה כרוכה בחסרונות רבים שבסופו של דבר עלולים לפגוע בבריאות. לכן, אם אתם מחפשים תפריט דיאטה שבו תוכלו להתמיד לאורך זמן, כדאי שתבחרו בדיאטה מאוזנת יותר. "הדיאטה הים תיכונית" למשל מומלצת ע"י ארגוני הבריאות, והיא כוללת תפריט מאוזן המתבסס על ירקות, קטניות, דגנים מלאים ושמנים חיוניים, לצד אכילה מתונה של מאכלים מהחי כמו גבינות דגים, עוף, הודו ובקר רזה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין כתבת ZAP DOCTORS

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום