דיאטה ים תיכונית טובה לראש וללב

(0)
לדרג

מחקר חדש: דיאטה ים תיכונית מסורתית עשויה להגן על מבוגרים מפני התדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי, ומפני מחלות לב ובעיות של יתר לחץ דם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition מדווחים חוקרים כי דיאטה ים תיכונית מסורתית, הכוללת תזונה עשירה בשמן זית, דגים, אגוזים, פירות וירקות, עם כמות יין מתונה ודלה במוצרי חלב ובשר אדום, עשויה להגן מפני ההתדרדרות בתפקוד הקוגניטיבי הנפוצה ככל שמתבגרים.

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בקרב קשישים המקפידים על דיאטה ים תיכונית מסורתית קצב ההתדרדרות הקוגניטיבית עם הגיל איטי יותר. לאור זאת, החוקרים טוענים כי היענות לדיאטה ים תיכונית אינה מועילה רק ללב, אלא עשויה גם לסייע בשמירה על תפקוד המוח.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-3,700 משתתפים בגיל ממוצע של 75 שנים והחוקרים בחנו את ההיענות לשני דפוסי תזונה: דיאטה ים תיכונית מסורתית או דיאטה המבוססת על ההמלצות משנת 2005 (Dietary Guidelines for Americans).

שכיחות נמוכה של אירועי לב ויתר לחץ דם

שיעורי ההיענות לדיאטה ים תיכונית מסורתית עמדו בממוצע על 28 נקודות (בסולם של 55 נקודות), לעומת ציון ממוצע של כ-61 נקודות (בסולם של 100 נקודות). שיעורי ההיענות היו גבוהים יותר בקרב משתתפים לבנים, לא מעשנים, משתתפים שנטלו מולטי-ויטמינים, משתתפים עם רמת השכלה גבוהה יותר ומדדי מסת גוף (BMI) נמוכים יותר. שכיחות אירועי שבץ מוחי היו נמוכים יותר בקרב משתתפים עם היענות גבוהה יותר לדיאטה ים תיכונית, כמו גם שכיחות יתר לחץ דם. החוקרים מדווחים על קשר בין היענות טובה יותר לדיאטה ים תיכונית לבין התדרדרות איטית יותר בתפקוד הקוגניטיבי עם הזמן.

החוקרים מסבירים כי יש בסיס ביולוגי להשפעה המגנה על התפקוד הקוגניטיבי של דיאטה ים תיכונית. ייתכן כי הקפדה על תזונה ים תיכונית במשך שנים תספק הגנה מפני מחלות קרדיווסקולאריות ואף עשויה להגן מפני מחלת אלצהיימר.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום