סיכון מחושב: הבדיקות הרפואיות שלא כדאי להזניח גם בתקופת הקורונה

(64)
לדרג

מה עושים כשצריכים להיבדק אצל הרופא בתקופה שבה כל ביקור במרפאה עלול להיות כרוך בסיכון להידבקות בקורונה? באילו מקרים אפשר לקבל טיפול מרחוק ובאילו לא כדאי לוותר על פגישה פרונטלית עם הרופא? המדריך הבא יעשה לכם סדר

מאת: מערכת זאפ דוקטורס

התקופה האחרונה גרמה לרבים מאתנו לסגל הרגלים ביתיים. הילדים שזכו ליותר ימי חופש הרוויחו זמן איכות עם המשפחה, הבילויים במסעדות הפכו לארוחות מצומצמות בבית ואפילו הפקקים לעבודה התקצרו, אחרי שרובינו למדנו שגם ישיבות אפשר לקיים באמצעות ה"זום". ההערכות החדשה היא תוצר טיפוסי של מציאות שנכפתה עלינו. החשבון פשוט: ככל שממעיטים ביציאות בלתי נחוצות מהבית ובמפגשים פרונטליים - כך קטן הסיכוי להידבק.

אולם, חשוב לזכור שקורונה היא אינה המחלה היחידה שמהווה איום בריאותי. למעשה, נוכחותה אינה מבטלת את הסיכון הכרוך גם במחלות אחרות – החל משפעת ועד למחלות ממאירות. לפיכך, כדאי להמשיך להיות בקשר הדוק עם רופא המשפחה ולא להזניח בדיקות וטיפולים חיוניים.

להיבדק או לא להיבדק?

לפני עידן הקורונה לא הייתה דילמה גדולה: אם לא מרגישים טוב – הולכים לרופא. אולם כעת, כל עוד הסיכון להדבק עדיין קיים, העניין נעשה מורכב יותר. אז מתי כן חשוב לגשת להיבדק ומתי אפשר להסתפק בשירותים אחרים? כל הטיפים הרלוונטיים – מיד.

שמים לב לנורות אדומות:

באופן כללי, אין סיבה לוותר על בדיקה דחופה רק בגלל המצב הנוכחי. בכל פעם שאתם מתלבטים אם לגשת לקבלת טיפול דחוף, דמיינו מה הייתם עושים במצב כזה אם לא הייתה קורונה בעולם. חשוב לזכור שישנן סיטואציות שבהן חוסר קבלת טיפול בזמן עלול להוביל לסכנת חיים. המצבים השכיחים שבהם לא כדאי לוותר על ביקור במיון הם למשל: כאב בחזה, קוצר נשימה פתאומי, חום מאוד גבוה, התייבשות או פציעה וישנם עוד הרבה מצבים דומים. אגב, אם אתם חוששים להגיע למיון בגלל הסיכון המוגבר להידבק בקורונה, דעו שחדרי המיון ערוכים לקבל מטופלים ולמיין אותם בהתאם לסיבת ההגעה. חולי קורונה יטופלו במחלקה נפרדת.

כשאפשר – בוחרים בשירותים שאינם פרונטליים:

קופות החולים נערכו בהתאם למצב, וכיום רובן מציעות שירותים נגישים וזמינים שאינם מצריכים הגעה למרפאה, וכדאי לנצל את ההזדמנות כדי לקבל ייעוץ או טיפול שגרתי. אם למשל אתם זקוקים למרשם או לחלופין  נדרשים לעקוב אחר מדדי לחץ הדם או אחר בעיות כרוניות כמו סוכרת ויתר כולסטרול – תוכלו לעשות את זה באמצעות שיחה עם הרופא במגוון דרכים ובהתאם למה שמציעה הקופה אליה אתם משתייכים: צ'ט, שיחת וידאו או שיחה טלפונית. בצורה כזאת, גם תימנעו מהזנחת הבריאות שלכם וגם לא תסתכנו בהידבקות מיותרת.

מחליטים לגשת למרפאה? וודאו שאינכם סובלים מתסמיני קורונה

אם קיבלתם החלטה לגשת למרפאה, חשוב לנהוג באחריות ולוודא שאינכם סובלים מתסמינים כמו שיעול או קוצר נשימה, העלולים להעיד על קורונה. במקרה שאתם אכן סובלים מתסמינים נשימתיים, יש ליצור קשר טלפוני עם הרופא המטפל ולהימנע מהגעה פיזית למרפאה. האחרון יוכל להדריך אתכם כיצד לנהוג ויסביר מהי הפרוצדורה הנדרשת במקרה שקיים צורך בבדיקת קורונה.

בדיקות סקר: לא כדאי לוותר  

ממוגרפיה, קולונוסקופיה ופאפ למשל הן בדיקות חיוניות המאפשרות למנוע מחלה קשה ובמקרים רבים הן בפירוש מצילות חיים. בררו עם הרופא המטפל מהן בדיקות הסקר שעליכם לבצע בהתאם לגיל, למין ולמצב הרפואי שלכם ואל תזניחו את העניין. זכרו שחלק גדול מהבדיקות מבוצעות במכונים מקצועיים, ולכן הסיכוי להידבק בקורונה או במחלות אחרות במקומות אלה, נמוך בהשוואה למרפאות שמטפלות בחולים.

מה לגבי מי שנמצא בקבוצת סיכון?

כידוע, אנשים מבוגרים או בעלי מחלות כרוניות נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלה קשה בעת הידבקות בקורונה. לכן, חשוב לשקול היטב את היציאה מהבית אל הרופא ולהעדיף שימוש באמצעים בלתי פורמליים. כדאי להתייעץ עם הרופא לגבי דרכי טיפול בטוחות יותר, כמו למשל בדיקות דם עד פתח הבית או ביקור רופא. הרופא המטפל יוכל להנחות את המטופל ולהסביר לו באילו מקרים חשוב לבצע בדיקות, ומנגד – באילו מקרים העניין אינו נחוץ וניתן לדחייה או לטיפול מרחוק.

מה לגבי ילדים?

אמנם, ילדים נמצאים בסיכון נמוך יחסית להידבקות בקורונה, אך כדאי להביא בחשבון שהורה מבוגר המלווה אותם חשוף לסיכון מסוים בעת הביקור במרפאה. לכן, גם כשמדובר בילדים יש לשקול היטב את הביקור במרפאה ואם יש אפשרות – להעדיף שירותים שאינם פרונטליים. חלק מקופות החולים מציעות אמצעים דיגיטליים מתקדמים המאפשרים טיפול מרחוק.

לסיכום: אין ספק שנגיף הקורונה שינה את פני האנושות ובין היתר גם את דרכי ההתנהלות המקובלות במרפאות, בבתי החולים ובקופות החולים. כיום שרותי הרפואה הפכו לנגישים יותר והם אינם  מחייבים לצאת מהבית בכל מצב על מנת לזכות לטיפול רפואי. עם זאת, במקרים מסוימים חשוב להגיע לטיפול גם כשברקע קיים סיכון מסוים להידבקות בקורונה. אל תדחו את בדיקות הסקר המצילות חיים ואל תזניחו טיפול במקרים שאינם סובלים דיחוי. זכרו שהקורונה ככל הנראה אינה עומדת לחלוף בקרוב, ומוטב שנדע להתנהל לצידה, בזהירות ובתבונה.

ייעוץ מקצועי לכתבה: ד"ר עודד מזור, מומחה ברפואת משפחה ב"כללית" מחוז שרון שומרון.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום