חשיבות יוגה ופעילות גופנית בעידן הקורונה

(15)
לדרג

מגפת הקורונה הובילה להוראות גורפות ברחבי העולם לשמירה על ריחוק חברתי, וקריאה לצמצם ככל הניתן את היציאה מהבית. בעקבות המלצות אלו, רבים גם בישראל דיווחו על ירידה בפעילות הגופנית

מאת: מערכת Zap Doctors זאפ דוקטורס

במהלך ימי הסגר, קניונים וחנויות רבות נדרשו לסגור את שעריהם ונרשמה ירידה משמעותית בהיקף מכירות דירות ומכוניות, בעוד הדרישה למוצרי בריאות ופנאי עלתה משמעותית. נתונים בנושא הדגימו עליה ניכרת ברכישת קונסולות משחקים, ספרים וכן גם מזרני יוגה.

לאור סגירת מכוני יוגה ברחבי העולם, מדריכי יוגה החלו בהעברת שיעורי יוגה בצורה אלקטרונית. מחקרים קודמים מצאו כי תרגילי יוגה סדירים נקשרו עם איכות שינה טובה יותר, איזון טוב יותר של לחץ הדם ושיפור הגמישות. עדויות נוספות העידו כי תרגילים אלו עשויים להקל על תחושת חרדה, בעיקר בתקופה בה רבים מצויים תחת דחק רב עקב החשש מפני הזיהום המתפשט ברחבי העולם, קשיים כלכליים, הדרישה להישאר בבית, ריחוק חברתי ובידוד מהסביבה.

פעילות גופנית: עוזרת לגוף להתמודד עם נגיפים

מחקר גדול מצא כי פעילות גופנית בהיקף של כשלוש פעמים בשבוע הובילה להפחתת הסיכון לתמותה במהלך התפרצות שפעת בהונג קונג בשנת 1998. המחקר כלל קרוב ל-25,000 מבוגרים מסין שהלכו לעולמם במהלך ההתפרצות ומצא כי הסיכון לתמותה היה גבוה יותר באלו שלא הקפידו כלל על פעילות גופנית או אלו שעשו זאת באופן מופרז של מעל חמישה ימים בשבוע, בהשוואה לאלו שהקפידו על פעילות גופנית מתונה. בנוסף, מחקרים בעכברים מצאו כי פעילות גופנית סדירה לאורך 2-3 חודשים לפני זיהום הפחיתה את חומרת המחלה ואת העומס הנגיפי.

מעדויות נוספות עולה כי פעילות גופנית מתונה בהיקף של 20-30 דקות ביום, לאחר הדבקה בנגיף שפעת, עשויה לשפר את סיכויי ההישרדות של החולים. אחד המחקרים בנושא דיווח על שיעורי הישרדות של 82% בעקבות הקפדה על פעילות גופנית בהיקף של 20-30 דקות ביום, בהשוואה לשיעורי הישרדות של 43% בלבד עם אורח חיים יושבני ו-30% עם פעילות גופנית מופרזת בהיקף של מעל שעתיים ביום.

מחקרים בשחקני פוטבול מכללות ואצנים דיווחו על ירידה בהפרשת נוגדנים מסוג Immunoglobulin A כאשר השחקנים התחרו והתאמנו באופן אינטנסיבי. נוגדנים אלו משמשים את מערכת החיסון בכדי לנטרל פתוגנים שונים, כולל נגיפים, וכן נקשרו עם זיהומים בדרכי נשימה עליונות. כאשר רמות נוגדנים אלו יורדות, הסיכון לזיהומים בדרכי נשימה עליונות עולה.

ההמלצה היא להקפיד על פעילות גופנית, אך לא להתעמל מעבר לרמת התשישות וכן לא להתאמן בנוכחות תסמינים דמויי-שפעת. כמו כן, מומלץ לא להתאמן יותר מחמישה ימים בשבוע ולהימנע מאימונים במקומות סגורים וצפופים.

הקפידו להתאמן - הקשיבו לגופכם. צילום: שאטרסטוק

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום