סקס וקורונה: איך לשמור על הגחלת גם בתקופות משבר?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אף שנראה כי מגפת הקורונה עושה הפסקה קלה, הדיווחים האחרונים אודות העלייה בשיעור התחלואה מוכיחים שזה כלל אינו המצב. המשבר הכלכלי, הריחוק החברתי ואורח החיים החדש שנאלצנו לסגל – כל אלה משפיעים על תחומים רבים בחיינו, ביניהם כמובן גם על חיי המין. החדשות הטובות: יש מה לעשות בעניין

סקסולוגית ויועצת מינית
077-9977185 (מספר מקשר)

מי היה מאמין שנאלץ לחיות במציאות כל כך דמיונית?: לחטא ידיים ללא הרף, לעטות מסכה בעת היציאה מהבית ולשמור על ריחוק חברתי. מגפת הקורונה שהתפשטה ברחבי העולם כרוכה בהשלכות רבות שמשפיעות כמעט על כל אחד מאתנו והיא גורמת לנו לסגל הרגלי חיים חדשים ושונים. באופן טבעי, גם התחום הזוגי – מיני עומד במבחן לא פשוט בימים אלה והוא עלול להיות מושפע מהשינוי הכולל שעובר עלינו. אז איך עוברים בשלום את המשבר ולא מוותרים על מיניות בריאה? הנה כל מה שכדאי לדעת בנושא.

יש סטרס - אין סקס

באופן כללי, כל תקופה של משבר (כלכלי, בריאותי או בטחוני) עלולה לגרום למצבי דחק, שבין היתר משפיעים גם על חיי המיניות. במצב כזה, שבו החרדה גדולה, והדאגה היא בראש ובראשונה לבריאות או לפרנסה, נפגעת גם העוררות המינית. למעשה, גם זוגות שעדיין מקיימים את האקט המיני עצמו, עלולים לחוש כי הם לא באמת נוכחים באופן רגשי ברגע האינטימי כפי שהיו קודם לכן.

גם המשבר הכלכלי משמש כמקל בגלגלי התשוקה. הפגיעה במעמד ובקריירה, לעיתים רבות פוגעים בתחושת הביטחון האישי. הפגיעה בערך העצמי, מתבטאת לעיתים רבות גם בפגיעה בביטחון המיני ופוגעת בחשק. נוסף לכך, בתקופות רוויות מתחים וחרדות, רבים בוחרים ליטול תרופות נוגדות דיכאון, ומובן שגם אלה עשויות להשפיע לרעה על החשק המיני.

מנגד, חלק מהזוגות ישמחו לגלות שדווקא בתקופות משבר, החשק המיני אינו נפגע והוא אף מתגבר. וודאי תופתעו לשמוע, אך לתופעה זו קיים הסבר אבולוציוני: בתקופות קדומות שבהן האדם חווה איום, התגבר הצורך ההישרדותי שלו שהתבטא בדרכים שונות, ובין היתר ברצון להרחבת המשפחה באמצעות האקט המיני. אגב, גם מלחמות, לוויות ושאר מצבי מצוקה, עשויים לערער את תחושת היציבות שלנו על פני האדמה, מה שלעיתים מוביל לרצון לקיים יחסי מין, המבליטים את תחושת החיים ואת עוצמתם.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הגבירו מתח מיני

השלב הפרקטי - מה עושים?

נתחיל מהחדשות הטובות: גם בתקופות קשות ולחוצות, אין סיבה לוותר על יחסי מין, ובהחלט יש מה לעשות כדי ליהנות מיחסים בריאים ומהנים. הנה כמה עצות שיעזרו לכם לחלץ את הטוב ביותר מהמצב:       

יותר מגע: מי אמר שסקס חייב לכלול אקטים חודרניים? גם אם כרגע הדבר האחרון שאתם יכולים לחשוב עליו הוא בילוי משותף בין הסדינים, כדאי שלא תוותרו על התענוג שבמגע. זה יכול להיות ליטוף, מסאז' מפנק או אפילו שיחת סקס מלהיטה. מחקרים מוכיחים כי מגע מסייע בהרגעה ומפחית חרדות. נסו לבחון מה נעים לכם, מה מרגיע ומה מתאים לבן או לבת הזוג.

פחות חדשות: אם אתם פותחים את היום עם מבזק חדשות, ממשיכים לגלישה באינטרנט כדי להתעדכן במספר החולים העדכני ומשם למהדורת החדשות שמככבת אצלכם על המסך בכל ערב – מה הפלא שאין לכם חשק לסקס? נסו להפחית בצריכת מקורות מידע מלחיצים, והקפידו על מינון שפוי שלא יגזול מכם את האנרגיות המיניות, או את החשק להיכנס לאווירה הנכונה.

שתפו: שתפו הפרטנר שלכם במחשבותיכם: דברו על החשקים שלכם, שתפו בפנטזיות. תקשורת זוגית היתה מאז ומתמיד כלי חיוני לשמירה על היחסים וכעת היא חיונית במיוחד.

אם אין אני לי מי לי: מגע עצמי או אוננות הם פתרון מצוין עבור זוגות שלא חיים במשותף ונאלצים לשמור על ריחוק פיזי מחשש להידבקות.

תשתעשעו: בין שאתם מתחברים למשחקי תפקידים, לתחפושות או סתם נהנים לצחוק ביחד – דעו שצחוק מפיג מתחים ומומלץ לחיזוק המערכת החיסונית. מעבר לכך, כל פעולה שמגבירה את החיוך מגבירה את החשק.

נשמו: עצמו רגע את העיניים. עצמתם? יופי. כעת קחו נשימה עמוקה ונשפו את האוויר באיטיות. נכון שאתם כבר מרגישים רגועים יותר? בעידן שבו החדשות רועשות וגועשות, כדאי לדעת לעצור, להביט פנימה ולהתמקד ב"כאן ועכשיו". נשימה עמוקה תחבר אתכם לגוף ותאפשר לכם לברוח מהמחשבות המעיקות. כשזה יקרה, סביר שגם החשק המיני שלכם יתגבר בהתאם.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/מייקאפסקס מומלץ מאוד

סקס כאמצעי פיוס – כן או לא?

לעיתים רבות, האקט המיני משמש כאמצעי פיוס מהיר, שמאפשר לזוגות להגיע ממצב של ריחוק וכעס לקרבה מיידית. ייתכן שתופעה זו קשורה לעובדה שהסקס למעשה מאפשר לשחרר אוקסיטוצין – הורמון המופרש בעת יחסי המין ומשרה רוגע.  יתרה מכך, רבים מהזוגות אף מוצאים כי הכעס הוא זה שמוביל אותם לסקס עוצמתי יותר. כעת נשאלת השאלה: האם מדובר באמצעי רצוי ולגיטימי?

ובכן, אמנם אין כל פסול בקיום יחסי מין לאחר מריבה, ובכל זאת, רצוי לבחון האם מדובר בדפוס קבוע, המהווה כלי לפתרון לבעיות במקום שיחות. כאשר סקס מהווה חלופה לשיחה, הקונפליקט עצמו בד"כ לא ייפתר ולכן, אם היחסים הזוגיים שלכם חשובים לכם, כדאי להביא בחשבון שלא מדובר בפתרון שכדאי לנצל כדרך קבע.

לסיכום:  לעיתים רבות, עתות משבר מלוות בתחושות מתח וחרדה. באופן טבעי, מצב זה עשוי להשפיע על התשוקה המינית וגם לפגוע ביחסים הזוגיים. ישנן דרכים רבות להקל על המצב: החל מהפחתת החשיפה למדיות השונות ועד לביצוע נשימות. אם למרות ההמלצות שלעיל אתם עדיין חווים קשיים בתחום המיני או הזוגי, כדאי שתפנו בהקדם לטיפול מקצועי.

אפרת מנור היא מטפלת מינית מוסמכת, עובדת סוציאלית ומדריכה בטיפול מיני.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום