המחלה השכיחה ביותר בעולם המערבי: כבד שומני

(34)
לדרג
תוכן מקודם

כ- 30 אחוז מהאוכלוסייה סובלת מכבד שומני – תופעה שאף עלולה להוביל בחלק קטן מהמקרים לצורך בהשתלת כבד. אמנם, במקרים רבים החולים אינם מודעים לקיומה של הבעיה, אך שינוי באורח החיים בהחלט עשוי למנוע אותה וגם לצמצם את הסיכונים הכרוכים בה

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לגסטרואנטרולוגיה
077-2306825 (מספר מקשר)

כבד שומני הוא מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם המערבי. זוהי למעשה גם הסיבה השכיחה ביותר להשתלת כבד ולסרטן הכבד. המחלה אופיינית בעיקר לצעירים בני 40-50 בעלי רקע של "התסמונת המטבולית". אף שבמקרים רבים הסובלים מהבעיה אינם בהכרח מודעים לקיומה, ניתן לבצע בדיקות שמסייעות באבחונה, וכן להקפיד על אורח חיים נכון, מה שמסייע במניעתה ובמניעת הסיכון הכרוך בה.

מהו"כבד שומני"?

כבד שומני הוא מצב בלתי תקין שבו רקמת השומן בכבד עולה על 5 אחוז מסך כמות הכבד.

חשוב להבדיל בין שני סוגים של כבד שומני:

  1. כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול: (Nonalcoholic Fatty Liver Disease ) – הסוג השכיח ביותר.
  2. כבד שומני שנגרם כתוצאה משימוש באלכוהול.

ישנם 3 סוגים של כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול:

  1. NAFL - זהו הסוג השכיח ביותר מבין השלושה, ממנו סובלים כ -80 אחוז מכלל האנשים שלהם כבד שומני. במקרה זה, מדובר בכבד שומני בלבד, שאינו כרוך בדלקת או בנזק.
  2. NASH: הכוונה היא לכבד שומני שמלווה בדלקת או בהצטלקות של רקמת הכבד. התופעה שכיחה בקרב כ- 20 אחוז מכלל החולים, והיא אף עשויה לנבא תחלואה לבבית.
  3. שחמת הכבד: זוהי דרגת החומרה המשמעותית ביותר, העלולה להתרחש בקרב 10 עד 15 אחוז מהסובלים מכבד שומני מסוג NASH - כ- 7 אחוז מהם יפתחו סרטן כבד. למעשה, זוהי הסיבה השנייה העיקריות שמובילה לצורך בהשתלת כבד בארה"ב (לאחר צריכה מרובה של אלכוהול).

כיצד תבדילו בין שני הסוגים?

כדי לדעת באיזה סוג של כבד שומני מדובר, חשוב להבין מהי כמות האלכוהול שהמטופל צורך מידי יום. אם היא נמוכה מ- 30 מ"ג מידי ים אצל גברים, או נמוכה ב-20 מ"ג מידי יום אצל נשים – ככל הנראה מדובר בכבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול.

מהם גורמי הסיכון לכבד שומני?

ישנם מספר גורמי סיכון, ורובם נכללים ב"תסמונת המטבולית". הכוונה היא למספר גורמים עיקריים:

  • השמנת יתר – בייחוד השמנה באזור המותניים (מעל 102 ס"מ אצל גברים ומעל 88 ס"מ אצל נשים).
  • סוכרת
  • יתר לחץ דם
  • דיזליפידמיה – DYSPIDEMIA - עלייה ברמות הטריגליצרידים (שומנים) והכולסטרול בדם.

גורמי סיכון נוספים אך פחות משמעותיים הם: תת פעילות של בלוטת התריס, או הופעת ציסטות בשחלות בקרב נשים צעירות. כמו כן, ידוע כי קיימת השפעה גנטית מסוימת בנושא. אגב, גם אנשים רזים עלולים לסבול מהתופעה אם כי פחות ביחס לאנשים בעלי עודף משקל. 

כיצד מאבחנים כבד שומני?

למרבה הצער, כבד שומני אינו בהכרח מלווה בתסמינים, ולכן מי שסובל ממנו לא תמיד מודע לבעיה. אולם, לעיתים יורגש כאב קל בחלק הימני של הבטן העליונה, ותיתכן מעט עייפות. האבחון עצמו נעדה באמצעות אמצעי דימות שונים: אולטרסאונד, CT או MRI. בדרך כלל, בדיקת אולטרסאונד תספיק. בדיקת דם תוכל להשלים את התמונה ולספק נתונים נוספים. רמה מוגברת של אנזימי הכבד עלולה להצביע על כבד שומני.

לאחר שמתקבלת אבחנה לפיה מדובר בכבד שומני שאינו נובע מאלכוהול, נבדקת הדרגה הרלוונטית. כיום ישנם אמצעים בלתי פולשניים שמאפשרים לבדוק את העניין, כמו למשל הערכה שנעשית על פי בדיקות דם בהתאם לנוסחאות מסוימות, או בדיקת אולטרסאונד ייחודית. במקרים מסוימים שבהם אמצעים אלה אינם מסייעים במטרת האבחון המדויק, תתבצע ביופסיה – דגימה מהכבד שמאפשרת לבצע אבחון סופי. חשוב לאבחן את הדרגה על מנת לקבוע מה הסיכון של המטופל לדלקת/לנזק מתקדם ולשחמת כבד.

מהו הטיפול המקובל?

אף שמדובר כאמור במחלת הכבד השכיחה ביותר, אין "תרופת פלא" שמסייעת במיגורה. עם זאת, בהחלט ניתן למנוע אותה מראש במידה מסוימת, וכן לצמצם את הסיכון לסיבוכים הכרוכים בה.

להלן מספר טיפולים מקובלים:

דיאטה: הטיפול השכיח והמומלץ ביותר לכבד שומני, הוא טיפול שמרני שכולל שינוי באורח החיים. המטרה היא ירידה מבוקרת במשקל – בין 500 גרם לקילו מידי שבוע, כשסך הירידה המומלצת היא 7 אחוזים מכלל המשקל במהלך שנה. באופן כללי, "הדיאטה הים תיכונית" המומלצת ע"י משרד הבריאות, היא המומלצת ביותר גם במקרה זה. התפריט כולל הרבה קטניות, דגנים מלאים, ירקות ושמנים בריאים (בעיקר שמן זית), לצד אכילה מתונה של מאכלים מהחי כמו גבינות רזות, עוף, הודו ובקר רזה. כמו כן, הודות למאפיינים נוגדי החמצון של הקפה העשויים לצמצם את דרגת הדלקת בכבד, חשוב גם להרבות בשתייתו מידי יום.

פעילות אירובית: לצד הירידה המומלצת במשקל, חשוב להקפיד על פעילות אירובית של 45 דקות ביום. למשל: ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים או הליכה מהירה.

איזון קפדני של מחלות רקע: חשוב מאוד לטפל בכל גורמי הסיכון הרלוונטיים: יתר לחץ דם (המדד הרצוי הוא פחות מ – 80/130), סוכרת ורמת כולסטרול (הרמה הרצויה היא פחות    מ 100 ובמקרה של מחלת לב פחות מ 70).

ניתוח בריאטרי: ניתוח זה מיועד לסובלים מהשמנת יתר קיצונית. מדובר בברירת מחדל אשר רלוונטית רק במקרים שבהם שאר הטיפולים שצוינו לא הועילו.

תרופות: אז כאמור, אין תרופת פלא שפותרת את בעיית הכבד השומני. עם זאת, לעיתים רבות יומלץ על טיפול בוויטמין E – אנטיאוקסידנט בעל פעולה אנטי דלקתית. טיפול זה אינו מתאים לגברים שלהם סיפור משפחתי או אישי של סרטן הערמונית, או למי שסובל משחמת כבד או מסוכרת.

כמו כן, לעיתים יומלץ על טיפול בתרופות כגון: SAXENDA שמיועדת במקור לטיפול בחולי סוכרת, או בסטטינים. גם נטילת אספירין תצמצם את הסיכון למחלות לב. כאמור, מי שסובל מכבד שומני עלול לסבול מהן יותר. בנוסף, חשוב לחדול מהרגלים מזיקים כמו עישון וצריכת אלכוהול. 

האם ניתן למנוע כבד שומני?

במידה מסוימת כן - חשוב וכדאי לאנשים בעלי גורמי סיכון לבצע בדיקת דם, על מנת לאבחן עלייה בפעילות אנזימי הכבד וגם לבצע אולטרסאונד במידת הצורך. כמו כן, הקפדה על אורח חיים בריא כפי שצוינה לעיל תסייע מאוד בצמצום מחלות מסוג "התסמונת המטבולית", שהיא כאמור אחד הסיכונים המשמעותיים לתופעת הכבד השומני.

לסיכום: כבד שומני הוא תופעה שכיחה מאוד בעולם המערבי, שבה רקמת השומן בכבד עולה על 5 אחוז מסך כמות הכבד. חשוב לאבחן את הבעיה כדי להבין באיזה סוג של כבד שומני מדובר ובאיזו דרגה. בחלק קטן מהמקרים התופעה עלולה להיות כרוכה בסיכונים, לרבות שחמת כבד או סרטן כבד שעלולים להוביל אף לצורך בהשתלת כבד. מאחר שלרוב כבד שומני אינו מלווה בתסמינים, לעיתים רבות קשה לאבחנו מבחינה קלינית. לפיכך, נראה שהתרופה הטובה ביותר לטיפול בבעיה היא מניעתה מראש. הקפדה על אורח חיים בריא שכולל: תפריט דיאטה מאוזן, פעילות גופנית והימנעות מהרגלים מזיקים כמו עישון ושתייה חריפה – יכולה לסייע מאוד בהשגת המטרה.

ד"ר דלגדו חורחה שמואל הוא מנהל המכונים לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבית החולים האוניברסיטאי "אסותא" אשדוד ובבית החולים אסותא אשדוד. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום