עדשות ראייה שיגנו על העיניים שלכם

(4)
לדרג

רובנו יודעים כמה חשוב להשתמש במשקפי שמש להגנה על העיניים מפני השמש, אך האם ידעתם שהעיניים שלכם זקוקות להגנה גם כשאתם בתוך הבית, ועל אור "כחול" כבר שמעתם?

כל אור אליו אנו נחשפים, בין אם הוא מגיע מהשמש, מתאורה מלאכותית או ממכשירים שונים בהם אנו משתמשים, מורכב מקרינה באורכי גל שונים ובצבעים שונים. כידוע לרובנו, כל יציאה לשמש כרוכה בחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, קרינת UV, אשר עלולה להזיק לעור ולעיניים. לשם הגנה על העיניים מפני קרינת ה-UV, יש להרכיב משקפי שמש בעלי עדשות כהות ומסנן קרינה מיוחד.

אך קרינת ה-UV אינה הקרינה היחידה ממנה מומלץ להיזהר. בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לקרינה הכחולה, אשר נפלטת, כאמור, גם מן השמש, אבל גם מתאורה מלאכותית כמו פלורסנט ותאורת לד ובעיקר מהמסכים הנמצאים בשימוש יומיומי של כולנו – מסכי הטלוויזיה, המחשב, הסמארטפונים והטאבלטים.

כיצד ה"אור הכחול" עלול להזיק לעיניים?

כשם שחשיפה לקרינה האולטרה סגולה מסכנת את העיניים, כך עשויה גם הקרינה הכחולה לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן. ככל שהשימוש במסכים גובר, כך גדלה חשיפת העיניים לאור הכחול המזיק, אשר עלול לגרום, בין היתר, להתפתחות מוקדמת של קטרקט (התעכרות של עדשת העין הגורמת להפרעות בראייה). בנוסף, נמצא כי האור הכחול פוגע במחזוריות של הגוף ומפריע לשינה תקינה כיוון שהוא מדכא את ייצור המלטונין, הורמון המופרש בגוף עם רדת החשכה ואחראי על בקרת השינה.

כיצד ניתן להגן על העיניים מפני הקרינה המזיקה?

עדשות הראייה הקיימות כיום מגיעות בדרך כלל עם ציפוי נגד שריטות וציפוי נגד סינוור. ברוב העדשות ישנו חומר שמספק הגנה מסוימת מפני האור הכחול אך לאור ריבוי השימוש במסכים אצל רובנו, ובעיקר בקרב אנשים שעובדים שעות ארוכות מול מחשב, מומלץ לבקש עדשות בעלות ציפוי מיוחד להגנה נוספת מפני האור הכחול. עדשות ראייה בעלות ציפוי להגנה מפני האור הכחול יהיו בדרך כלל מעט כהות יותר מאשר עדשות ראייה רגילות, ויזכירו במראן את עדשות הראייה המתכהות ביציאה לשמש. על אף הדמיון, חשוב להבין כי ציפוי להגנה מפני האור הכחול אינו מספק הגנה מפני קרני ה-UV ולכן אינו מהווה תחליף למשקפי שמש.

כדי להגן על העיניים כראוי מפני השמש ניתן להחליף את משקפי הראייה למשקפי שמש אופטיות או להרכיב עדשות כהות נשלפות בעלות מסנני UV, מעל משקפי הראייה. בנוסף, ניתן גם למצוא עדשות אופטיות מיוחדות למשקפי שמש, הכוללות גם הגנה מפני האור הכחול וגם מפני קרני ה-UV. בכל הנוגע למשקפי שמש, חשוב לשים לב כי הצבע כהה לבדו אינו מספק הגנה לעיניים, וכי הרכבת עדשות כהות ללא מסנני קרינת UV עלולה אף לגרום לנזק רב יותר לעיניים, ולכן יש לוודא כי עדשות משקפי השמש כוללות מסננים המספקים הגנה מפני הקרינה המזיקה. בנוסף, מומלץ לבחור בעדשות מקטבות, אשר מונעות חדירה של קרני אור המוחזרות לעין ממשטחים ומספקות הגנה מקיפה וטובה יותר.

האם גם מבנה המסגרת של המשקפיים תורם להגנה על העיניים מפני קרינה מזיקה?

כדי להגן על העיניים ככל האפשר, נרצה שמסגרת עדשות המשקפיים לא תהיה קטנה מדי, אך התאמת המסגרת מורכבת משיקולים רבים נוספים כגון: ההתאמה למבנה הראש והפנים, המרשם (אם המרשם גבוה יש להתאים מסגרת קטנה יותר על מנת שהעדשות לא יהיו עבות מדי) ועוד.

האם ציפוי להגנה מפני אור כחול מתאים גם לעדשות משקפיים של ילדים?

מגיל 12-13 ואילך מומלץ מאוד להוסיף ציפוי להגנה מפני האור הכחול, אך בגילאים צעירים יותר הדעות בנושא חלוקות. הסיבה לכך היא מחקרים שנעשו בקרב ילדים הסובלים ממיופיה (קוצר ראייה), ועל פיהם חשיפה מבוקרת לקרני השמש במסגרת משחקים ובילויים באוויר הפתוח עשויה להאט את התפתחות קוצר הראייה. עדשות ראייה עם ציפוי נגד אור כחול עשויות לחסום את השפעה החיובית של קרני השמש ולכן פחות מומלצות בגילאים אלו.

לסיכום: הגנה על העיניים הכרחית לא רק בחשיפה לשמש אלא גם בין כתלי הבית, מול מסך הטלוויזיה, המחשב או הסמארטפון. על מנת להגן על העיניים מקרינת האור הכחול הנפלטת ממסכים אלו מומלץ להשתמש בעדשות ראייה בעלות ציפוי הגנה מפני אור כחול, וביציאה לשמש – להרכיב משקפי שמש עם עדשות מקטבות בעלות צבע כהה ומסנני קרינת UV. שימו לב כי ציפוי להגנה מפני אור כחול מומלץ החל מגיל 12-13 ומעלה, אך פחות מומלץ בגילאים צעירים יותר.

חוה בלום היא אופטיקאית מוסמכת, מנהלת אופטיקה בלום ברחובות.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום