ניתוח עפעפיים - לא רק ניתוח קוסמטי

(12)
לדרג
תוכן מקודם

קיימים שני סוגים עיקריים של ניתוחי עפעפיים: ניתוח מתיחת עפעפיים עקב רפיון וניתוח לתיקון מנח העפעף. אולם, בניגוד לסברה הרווחת, ניתוחי עפעפיים אינם מיועדים רק למטרה אסתטית ובמקרים רבים יש להם חשיבות רפואית

שירותי אסתטיקה רפואית ,מומחית למחלות עיניים
053-8007624 (מספר מקשר)

שקיות מתחת לעיניים? מתיחת עפעפיים עקב רפיון

החל מהעשור החמישי לחיים ועם התקדמות הגיל, חלים בעור שמסביב לעיניים (העפעפיים העליונים והתחתונים) מספר שינויים, שעשויים לגרום לרפיון ברקמות וכתוצאה מכך לעודף עור ו/או לבליטה של שקיות השומן מסביב לעין.

בעפעפיים העליונים הדבר מתבטא בד"כ במראה נפוח מעט ו/או בעודף עור ש"נופל" על העיניים, ובעפעפיים התחתונים הדבר מתבטא בד"כ במראה של נפיחות המוכר יותר בשם "שקיות מתחת לעיניים". רפיון העפעפיים עשוי לגרום לפגיעה אסתטית ולמראה עייף, ובנוסף כאמור לפגוע בהיקף שדה הראייה.

ניתוח מתיחת עפעפיים עקב רפיון

ניתוח מתיחת עפעפיים עקב רפיון (ניתוח בלפרופלסטי, Blepharoplasty) הוא ניתוח שכיח יחסית, בעיקר בקרב מטופלים בני 50 ומעלה, בשל עודף עור בעפעף העליון או התחתון (ממניעים אסתטיים או רפואיים) ושבמהלכו מורידים חלק מעודף העור ולעיתים גם חלק משקיות השומן.

מהלך הניתוח

כיום מבצעים את הניתוח בשיטות חדשניות שבאמצעותן ניתן לנתח את שתי העיניים בו זמנית: בשיטה אחת מורידים את עודף העור באמצעות סכין מנתחים ובשיטה שנייה מבצעים את החיתוך באמצעות קרן לייזר CO2. הניתוח בעפעפיים העליונים מתבצע תחת הרדמה מקומית ולניתוח בעפעפיים התחתונים מוסיפים בד"כ להרדמה המקומית גם טשטוש.

מי לא יכול לעבור את הניתוח?

למרות שמדובר בניתוח שכיח ופשוט יחסית, ישנם מקרים מסוימים שבהם יש למטופל התוויות נגד שאינן מאפשרות לו לעבור את הניתוח, ולכן חשוב מאוד שהבדיקה המקדימה תתבצע בידי איש מקצוע מנוסה שייקח בחשבון פרמטרים שונים כגון:

  • מנח הגבה – מנח הגבה משפיע מאוד על ההיתכנות לעבור את הניתוח, מכיוון שלעיתים המנח של הגבה הוא זה שגורם לגבה צנוחה ולכן במקרה כזה מבחינה חיצונית נראה כאילו מדובר בעודף עור, אבל בפועל אין באמת עודף עור ואז הניתוח עלול לגרום נזק למטופל.
  • סוג העפעפיים – בעניין זה נהוג לחלק את האוכלוסייה לשני סוגים: אנשים שלהם כן יש עודף עור בעפעפיים ולכן יש צורך בניתוח, ואנשים בעלי עיניים שקועות שלהם אסור לבצע את המתיחה כדי למנוע סיבוך של יובש (במקרים כאלו עדיף להזריק מילויים שונים כדי לתקן את השקעים).
  • מצב יובש העין – ככל שהעין יבשה יותר, כך צריך להימנע מהסרת כמות גדולה יותר של עור. זאת כדי למנוע סיבוך של יובש.
  • מצב רפואי כללי – כמו לפני כל ניתוח חשוב מאוד לבדוק שמצבו הרפואי הכללי של המטופל מתאים לניתוח ולעשות התאמות נדרשות במקרי הצורך. כך למשל מטופלים שנוטלים מדללי דם צריכים להפסיק ליטול אותם (בהנחיית הרופא המטפל) לפני הניתוח.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/הכל תלו במבנה העפעף

ניתוח לתיקון מנח העפעף

ניתוח לתיקון מנח העפעף הוא ניתוח רפואי במהותו שמתבצע במקרים שבהם, מסיבות שונות, חל שינוי במנח העפעף הטבעי והוא "זז" כלפי חוץ (אקטרופיון) או כלפי פנים (אנטרופיון). שינוי מנח העפעף הוא לרוב בעיה ששכיחה עם העלייה בגיל, אך הוא יכול להיגרם גם לאחר מצבים דלקתיים, כסיבוך לאחר ניתוחים שונים מסביב לעיניים, או לאחר שיתוק של עצב הפנים (בל).

תסמינים

התסמינים משתנים מאדם לאדם, תלויים בסוג השינוי של המנח ובחומרת המצב ויכולים להופיע בעין אחת או בשתי העין במקביל, ובהם למשל: דמעת, גירוי בעין ו/או כאבים בעין. במצבי אנטרופיון מתווספת גם תחושה של חדירת גוף זר לתוך העין (תחושה שנובעת מכך שהריסים מוטים גם הם כלפי פנים), מה שעלול לגרום לאי נוחות, כאב ואם לא מטפלים אז גם להחמרה של המצב.

דרכי הטיפול

הגישה הטיפולית השכיחה ביותר היא ניתוח לתיקון מנח העפעף ומתיחתו, שמתבצע לרוב תחת הרדמה מקומית. גישה שמרנית יותר, שמתאימה בעיקר במצבים של אנטרופיון (שבו המנח פונה פנימה כתוצאה מכך שהשריר בעפעף מכווץ מידי) היא תיקון זמני באמצעות בוטוקס שמשתק את השריר ומונע את סיבוב העפעף פנימה.

אילוסטרציה/שארסטוק/ניתוח משפר איכות חיים

תהליך ההחלמה

בשני סוגי הניתוחים מדובר בניתוח קצר ופשוט יחסית שאינו דורש אשפוז (לרוב המנותח משתחרר לביתו כעבור כשעה לאחר ההתאוששות) ומשך ההחלמה ממנו הוא כ-10 ימים שבמהלכם ניתן טיפול הכולל טיפות עיניים ומשחה אנטיביוטית.

בחלק מהמקרים לאחר הניתוח עשויות להופיע תופעות כגון נפיחות ו/או דימום תת עורי מסביב לעין – תופעות אלו הן "נורמליות" כחלק מתהליך ההחלמה והן לרוב נמשכות עד כשבועיים.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

ככלל מדובר בניתוחים בטוחים יחסית, אך נדרשת מהמנתח תכנון מקדים מדוקדק שבו הוא לוקח בחשבון את מנח הגבה, מצב יובש העין ומבנה הארובה עצמו. זאת כדי להימנע מהסרת חסר/יתר של עור או שומן, מה שעלול לגרום לסיבוכים שונים כגון יובש וכאבים בעיניים. סיבוכים אפשריים נדירים יותר עלולים להיות זיהום, דימום והצטלקות, ובמקרים נדירים מאוד אף אבדן ראיה ו/או ראייה כפולה.

לסיכום, ניתוחי עפעפיים אינם מיועדים רק למטרה אסתטית, אלא גם למטרה רפואית. אמנם מדובר בניתוחים פשוטים יחסית, אך חשוב מאוד לבצע את הניתוח אצל מנתח שמתמחה בתחום, זאת כדי למנוע סיבוכים מיותרים שנובעים מחישוב לא מדויק של כמות העור/השומן שמסירים.

ד"ר שירין חאמד עזאם היא מומחית למחלות עיניים ומנתחת אוקולופלסטיקה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום