חולי סוכרת? כך תצמצמו את הסיכוי להידבק בקורונה

(9)
לדרג
תוכן מקודם

כידוע, חולים במחלות רקע וביניהן סוכרת, מועדים יותר לסבול מסיבוכי מחלת הקורונה. מהן ההמלצות לחולים אלה לנוכח המגפה העולמית, ומהם סימני האזהרה המחייבים טיפול דחוף? התשובות מיד

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לאנדוקרינולוגיה
077-9577835

וירוס הקורונה מסרב להעלם מהמפה העולמית כבר שבועות רבים. באופן טבעי, מצב זה מלווה בחששות רבים ובעיקר באי וודאות. מחקר גדול שפורסם ב JAMA (Journal of the American Medical Association), שבחן כ 45,000 חולי קורונה בסין, דווח כי 81 אחוז מהנדבקים יחוו מחלה קלה, 14 אחוזים מהם יחוו מחלה קשה ו 5 אחוז יהיו במצב קריטי העלול לכלול: כשל רב מערכי, כשלון נשימתי או שוק ספטי (הלם זיהומי). כמו כן, נמצא כי שעור התמותה היה גבוה יותר בקרב מבוגרים, ובייחוד בקרב בעלי מחלות הרקע הבאות: סוכרת, מחלות לב, מחלת ריאות או מחלת כליות.

הסיכוי של חולה סוכרת להדבק בקורונה אינו שונה מזה של אדם בריא. צילום: שאטרסטוק

קורונה בישראל: כל מה שרציתם לדעת

בהלת הקורונה: איך מתמודדים עם החרדה?

חשוב לדעת: הקשר בין מחלות לב לבין קורונה

שאלת השאלות: האם צפוי בקרוב חיסון נגד קורונה?

מה היו המסקנות לגבי חולי סוכרת שגובשו בהמשך לממצאים אלה?

בהמשך למחקר, "האגודה האמריקאית לסוכרת" גיבשה מספר מסקנות, להלן כמה מהעיקריות שבהן:

  • הסיכוי של חולה סוכרת להדבק בקורונה אינו שונה מזה של אדם בריא. יחד עם זאת, כאשר חולה סוכרת נדבק במחלה, הוא חשוף יותר לסיבוכים וגם מהלך המחלה עלול להיות קשה יותר. סיכון זה זהה בקרב חולי סוכרת מסוג 1 ו - 2.
  • ככל שחולה הסוכרת מבוגר יותר, כך עולה הסיכוי שלו לסבול מסיבוכי קורונה.
  • ככל שהחולה סובל מסוכרת עם סיבוכים, כך עולה הסיכוי שלו לסבול מסיבוכי קורונה.
  • איזון טוב של מחלת הסוכרת משפיע לטובה על הפרוגנוזה.

מהן ההנחיות על פיהן מומלץ לחולי סוכרת לנהוג לנוכח מגפת הקורונה?

על פי המלצות "האגודה האמריקאית לסוכרת", אלה הצעדים שעל חולי סוכרת לנקוט בזמן מגפת הסוכרת:

  1. להצטייד בטלפונים לשעת חירום: חשוב לשמור בהישג יד טלפונים של הרופא המטפל או של המרפאה הקרובה למקום המגורים.
  2. להצטייד בתרופות קבועות: חשוב לדאוג לאספקה של תרופות רלוונטיות לרבות אינסולין.
  3. להתכונן למצב של היפו - גליקמיה: מכיוון שמחלת חום עלולה לגרום ל"היפו גליקמיה" (תת סוכר בדם), חשוב להחזיק בקרבת מקום מאכלים שמכילים פחמימות פשוטות, כמו למשל: ריבה, ארטיק קרח או כפית דבש. חשוב לוודא לאחר מספר דקות שהסוכר בדם עלה בהתאם.
  4. חליתם? שתו הרבה מים: המים חיוניים לשם איזון רמת הסוכר והשלמת הנוזלים. במקרה שאתם סובלים גם מהקאות חשוב להקפיד לשתות בלגימות קטנות, ולמדוד את רמת הסוכר באופן תכוף.

מעבר להנחיות אלה, חשוב להקפיד על ההנחיות הכלליות התקפות לכלל האוכלוסייה: להימנע משהות לצד אנשים חולים; לשמור על מרחק של 2 מטרים לפחות בעת מפגש חברתי; להימנע ממגע בפנים; להשתעל או להתעטש רק לכיוון המרפק; לשטוף היטב ידיים במים ובסבון בתדירות גבוהה, בעיקר לפני אוכל ולאחר ביקור בשירותים - אם אין מים וסבון בסביבה ניתן להשתמש בתכשירי אלכוג'ל המכילים לפחות 60 אחוז אלכוהול; להימנע ממגע בידיות של דלתות ציבוריות, מלחצני מעליות ומכל משטח שעלול להיות נגוע; להימנע משהות במקומות המאוכלסים במעל 10 אנשים; להימנע מנסיעות ליעדים תיירותיים או משיט תענוגות.

מהם סימני האזהרה המחייבים התייחסות דחופה?

סימנים העלולים להעיד על הדבקות בנגיף הקורונה כוללים: חום, שיעול או קוצר נשימה ומחייבים ייעוץ מול גורם רפואי. סימנים חמורים יותר כמו: קשיי נשימה, כאבים או לחץ בחזה, בלבול, ישנוניות, כחלון בשפתיים או בפנים – כל אלה עלולים להעיד על מחלה קשה, ומחייבים פנייה לעזרה רפואית מידית.

חשוב לנקוט ביתר זהירות כדי לצמצם את הסיכון למחלה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: קשה להעריך מתי מגפת הקורונה תישאר מאחורינו. בינתיים, חשוב לנקוט ביתר זהירות כדי לצמצם את הסיכון למחלה. חולי סוכרת מועדים יותר לסבול מסיבוכי המחלה, ולכן חשוב שהם יקפידו על הכללים באופן מחמיר ביותר, לרבות הימנעות ממפגשים חברתיים ושמירה על היגיינה אישית. אלה יסייעו להימנע מהמחלה וכך גם מסיבוכיה.

 

ד"ר שלומית קורן, מומחית באנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהלת יחידת סוכרת ורופאה בכירה במכון אנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי "שמיר" (אסף הרופא)

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום