10 "מוקשי קלוריות" שעלולים להרוס לכם את הדיאטה

(27)
לדרג

אגוזי קשיו, שקדי מרק ותמרים: מאכלים אלה אולי נראים תמימים, אבל מסתבר שכל ביס מהם עלול לעלות לכם בקלוריות רבות, ובהתאם לכך – גם לגרום להשמנה. מה עוד ברשימה?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אם פצחתם לא מזמן בדיאטה, אך מחוגי המשקל מסרבים להצביע על שינוי חיובי, ייתכן שהבעיה טמונה במזונות שאתם נוטים לנשנש במהלך היום. "לעיתים תכופות, דווקא מאכלים שנראים לכאורה דיאטטיים עשויים להכיל קלוריות רבות", מסבירה הדיאטנית הקלינית מיה בן אפרים. "בין המזונות האלה אפשר לציין גם מאכלים שמועילים לבריאות, אך כאשר לא מקפידים על צריכה מתונה שלהם הם בהחלט יכולים לגרום להשמנה".

פריכיות אורז - לכאורה, מדובר במאכל דיאטטי שאינו מזיק. צילום: שאטרסטוק

אז מאילו "מוקשי קלוריות" כדאי להיזהר? שימו לבן לפירוט הבא באדיבות מיה בן אפרים:

אגוזי קשיו: אם אתם עוברים ליד דוכן פיצוחים ומתפתים לנשנש חופן אגוזי קשיו, כדאי שתחשבו על זה שוב. ראשית, אגוזי קשיו קלויים לרוב עוברים תהליך של טיגון והמלחה, שפוגעים מאוד באיכותם התזונתית.

ולעניינינו – מדובר ב"מלכודת קלוריות" אמיתית: מאה גרם אגוזי קשיו קלויים (בחופן יש כ-50 גרם) מכילים לא פחות מ-500-600 קלוריות ו-43-46 גרם שומן. אגב, הקשיו ה"טבעי" אולי בריא יותר מפני שהוא מכיל פחות מלח, אך הוא מכיל בדיוק את אותן הקלוריות שמכיל הקשיו הקלוי.

תמרים: ט"ו בשבט נמצא ממש מעבר לפינה, ואין ספק שזוהי הזדמנות מצוינת לנשנש כמה פירות יבשים, ביניהם תמרים. התמרים אמנם נחשבים לממתק טבעי ובריא, עשיר בסיבים תזונתיים ומצוין לצורך השגת אנרגיה זמינה לפני ביצוע פעילות גופנית. אולם, בדומה לממתקים אחרים, הם מכילים לא מעט סוכר, ובהתאמה – גם ערך קלורי מכובד – כ-50 קלוריות לתמר בודד. אגב, גם פירות יבשים אחרים, כמו: צימוקים, חמוציות ובננות מסוכרות, מכילים ערך קלורי גבוה ולכן מומלץ לצרוך גם מהם במתינות.

פריכיות: לכאורה, מדובר במאכל דיאטטי שאינו מזיק. אולם, חשוב לזכור שמנת פריכיות מומלצת כוללת 2 פריכיות בלבד. כלומר, באופן מפתיע גם פריכיות אי אפשר לנשנש בלי הגבלה. שתי פריכיות יעלו לכם ב-60-70 קלוריות וחבילה של 6 יחידות ב-200 קלוריות.

שקדי מרק: לא רבים מודעים לכך, אך שקדי מרק הם למעשה פחמימה מטוגנת עתירה בשומן ובקלוריות. במילים אחרות: מדובר באחד המאכלים העתירים ביותר בקלוריות. לכן, לפני שאתם מוסיפים אותם בנדיבות למרק שלכם, רשמו לעצמכם את הנתון הבא: כף שקדי מרק מכילה בין 100-120 קלוריות.

ענבים: אין ספק שענבים הם נשנוש מומלץ ובריא. אולם, חשוב לדעת שמנת פרי של ענבים כוללת 10 ענבים בלבד (כ-80 קלוריות למנה). מאחר שאלה מכילים כמות סוכר יחסית גדולה, צריכה מוגזמת שלהם בהחלט אינה רצויה.

רטבים מוכנים: אם אתם מכינים סלט או פסטה וממהרים לשלוף רוטב מוכן מהמקרר, דעו שמדובר במצרך שיעשיר את המנה לא רק בטעם, אלא גם בערך קלורי בלתי מבוטל. "אלף האיים", "צ'ילי" ו"ויניגרט", למשל, הם רטבים פופולריים שצריכתם הקבועה עלולה לעלות לכם בקלוריות רבות. מעבר לכך, כדאי להביא בחשבון שאלה מכילים גם מספר רכיבים נוספים שפחות כדאי לצרוך באופן יומי, כמו: חומרים משמרים ומייצבים למיניהם. אגב, גם רוטב "לייט" אינו חף מקלוריות, ולכן תמיד מוטב לבדוק את הערך המצוין על גבי המוצר.

מוצרים מחיטה מלאה: קרקרים, דגני בוקר ושאר מוצרים שמבוססים על חיטה מלאה, בהחלט מומלצים יותר לבריאות על פני מוצרים שמבוססים על קמח לבן. בין היתר, הם יתרמו לפעילות מעיים תקינה ויסייעו למנוע תחושת רעב לאורך זמן. אולם, בניגוד לסברה ולמרות הערך התזונתי המשובח שלהם, מוצרים אלה אינם מכילים פחות קלוריות ביחס למוצרים דומים שמכילים חיטה רגילה או קמח לבן.

 

תירס הוא אחד הירקות העתירים ביותר בקלורית. צילום: שאטרסטוק

מיצי פירות: הידעתם? כוס מיץ תפוזים "תמימה" יכולה להכיל 6 תפוזים. מדובר 300-400 קלוריות! גם מיץ הרימונים הפופולרי המוגש בדוכני המיצים מכיל כ-200-300 קלוריות. ובניגוד למה שאתם אולי חושבים, אפילו מיץ אשכוליות מכיל כ-3-4 אשכוליות בכוס קטנה, ולכן הוא אינו בהכרח דיאטטי: אשכולית ממוצעת מכילה כ-150-120 קלוריות.

תירס: אם הוספתם למנה העיקרית שלכם קלח תירס, והרגשתם שעשיתם משהו טוב למען הדיאטה שלכם – שכחו מזה. תירס הוא אחד הירקות העתירים ביותר בקלורית. ליתר דיוק: קלח תירס מבושל ממוצע מכיל כ-200 קלוריות. בקיצור, אם מתחשק לכם לנשנש תירס מדי פעם, שיהיה לכם לבריאות, רק אל תשכחו שלא מדובר במאכל דיאטטי במיוחד.

לסיכום: אגוזי קשיו, תמרים, מוצרים מחיטה מלאה ומיצי פירות – כל אלה ועוד הם מזונות שעלולים לעלות לכם בערך קלורי רב. אכלו מהם, אבל במתינות, ושיהיה בתאבון.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום