עלייה בתחלואה בשפעת החזירים

(15)
לדרג

המרכז הלאומי לבקרת מחלות של משרד הבריאות הודיע כי בשבועיים האחרונים חלה עלייה משמעותית בפעילות השפעת בישראל. זן השפעת הדומיננטי שנצפה – שפעת A מתת סוג H1N1, הידוע בשם "שפעת החזירים". האם מדובר בזן שפעת מסוכן יותר מזנים אחרים?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופאה למחלות זיהומיות ,מומחית למחלות זיהומיות
077-9973993 (מספר מקשר)

חיסוני השפעת הגיעו השנה לישראל רק בסוף אוקטובר, כתוצאה מעיכוב עולמי שנבע מאיחור בתחזית זני השפעת, שעליה מתבסס הייצור של תרכיב החיסון לשנה זו. כבר לפני חודשיים, הביעו מומחים בתחום חשש גדול כי האיחור בקבלת החיסונים,  יביא לתחלואה גבוהה יותר ולעומס על בתי החולים.

כעת, המציאות מוכיחה שאכן חלה עלייה משמעותית בפעילות השפעת בישראל, ובהודעה שהוציא אמש המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, נאמר כי בשבועיים האחרונים חלה עלייה משמעותית בפעילות השפעת בישראל ובשיעור הפניות למרפאות קופות החולים בשל תחלואה דמוית-שפעת ודלקת ריאות (יש לציין כי העלייה בתחלואה דמוית-שפעת מקדימה בכשבועיים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה).

כמו כן, מציינים בהודעה כי אחוז הדגימות החיוביות לשפעת מסך הדגימות שהתקבלו עד כה ממרפאות, הוא גבוה מהתקופה המקבילה בשנה שעברה - 22% לעומת 13% מסך הדגימות מתחילת העונה ועד לשבוע האחרון, ו-44% לעומת 31% לשבוע האחרון בלבד).

מבדיקות שערכו עולה כי זן השפעת הדומיננטי בישראל עד כה הוא שפעת A מתת-סוג 1H1N , הידועה בכינוי "שפעת החזירים".

בעניין זה חשוב לציין, כי זן זה של השפעת הוא אחד מארבעת הזנים שמרכיבים את חיסון השפע לעונה זו. ולכן, משרד הבריאות ממליץ למי שלא קיבל עדיין את חיסון השפעת, להתחסן בהקדם. החיסון נגד שפעת מומלץ לכל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה, בהעדר התוויות נגד.

כדאי לגשת ולהתחסן. צילום: שאטרסטוק

עיכוב בחיסוני השפעת: גובר החשש מהתפרצות המחלה

שפעת ומחלות חורף – אתם שואלים, הדוקטורס עונים

חיסון שפעת: זמן להפשיל שרוולים

חורף בריא: כך תשמרו על עצמכם ממחלות החורף

כדי להבין קצת יותר מהו זן שפעת A מתת סוג H1N1, פנינו לד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון, עם כמה שאלות:

בהמשך להודעת משרד הבריאות על עלייה משמעותית בתחלואה בשפעת A מתת סוג H1N1 – האם תוכלי להסביר מה מייחד את שפעת זו מזנים אחרים של שפעת?

ד"ר מאור: "מחלקים את זני השפעת לקבוצות על פי המבנה הגנטי של הנגיפים. הקבוצות הגדולות והחשובות מבחינה קלינית הן שפעת A ושפעת B. בתוך כל קבוצה כזו יש תת זנים, על פי המבנה של חלבונים שונים שיושבים על מעטפת הנגיף. שפעת H1N1 היא למעשה זן שפעת החזירים שגרם למגפה בשנת 2009. אז, מאחר והיה מדובר בתת זן חדש של שפעת שמערכת החיסון שלנו לא הכירה כלל, התחלואה היתה יותר קשה. מאז תת זן זה מעורב בהתפרצויות השפעת העונתיות ואין כבר משמעות מיוחדת לנוכחות תת זן זה על פני תת זנים אחרים."

האם הטיפול בשפעת A מתת סוג H1N1 הוא שונה?

ד"ר מאור: "הטיפול המקובל כיום הוא דומה בין כל סוגי השפעת – תרופה בשם טמיפלו."

האם מדובר בזן שפעת מסוכן יותר מזנים אחרים?

ד"ר מאור: "כאמור, זן זה היום כבר לא נחשב ליותר מסוכן. הזנים המסוכנים יותר הם הזנים החדשים שמערכת החיסון שלנו לא נחשפה אליהם בעבר. כל סוג של שפעת יכול להיות מסוכן, לגרום לסיבוכים ומוות ולכן מאוד מומלץ להתחסן."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום