חורף בריא: כך תשמרו על עצמכם ממחלות החורף

(43)
לדרג

להתחסן, לאוורר את החדר ולשטוף היטב ידיים: הכללים שיסייעו לכם לצמצם את הסיכון לחלות בעונת החורף, וגם כמה טיפים שיסייעו לכם לשמור על מערכת החיסון

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

בכל שנה אותו הניגון: החורף מגיע ומביא עמו את מיטב המחלות העונתיות: חיידקים, וירוסים שונים ובראשם השפעת, מאיימים להשאיר אותנו בבית ומאלצים אותנו להכריז על ימי מחלה מתחת לפוך.

"אף שהסיבה לכך אינה ברורה לחלוטין, זוהי עובדה: בחורף ישנן יותר מחלות", אומרת נטע סופר צור אימונולוגית וחברה ב"מדעת". לדבריה, אמנם בחלק גדול מהמקרים קשה מאוד למנוע את המחלות, אך עדיין ישנן מספר פעולות יעילות ופשוטות שיכולות למזער באופן משמעותי את הסיכון לחלות.

הרשימה לפניכם:

אווררו:  הידעתם? רוב הווירוסים מועברים מאדם לאדם באמצעות טיפות רוק קטנות הנישאות באוויר. לפיכך, הסיכוי להידבק עולה בסביבה סגורה, שבה מערכת האוויר פועלת במעגל סגור המזרים את אותו האוויר.

לכן, בין שאתם נוסעים באוטובוס, מתארחים אצל חברים או נמצאים בעבודה, כדאי שתוודאו שהחלון תמיד מעט פתוח. אגב, הסברה הגורסת כי קור גורם למחלות, פשוט אינה נכונה - לפחות לא כשמדובר בקור שאינו קיצוני כמו זה המורגש בארץ. אם בכל זאת קר לכם והנוחות מטרידה אתכם, דאגו לחמם את הגוף בבגדים מתאימים.

כדאי לודא שהחלון תמיד מעט פתוח. צילום: שאטרסטוק

התחסנו: כ-10 אחוזים מהאוכלוסייה חולים מדי שנה בשפעת. מדובר באחד הווירוסים השכיחים והקשים ביותר בתקופת החורף. אמנם, חיסון לשפעת לא ימנע מחלות שמקורן בווירוסים אחרים, אך הוא יפחית באופן משמעותי את הסיכון לחלות בשפעת. לא רבים מודעים לכך, אך שפעת היא מחלה שעלולה לגרום לסיבוכים ולנזק, בין היתר, בריריות דרכי הנשימה. הסיבוך העיקרי של שפעת הוא דלקת ריאות, שלרוב נגרמת כתוצאה ממעבר חיידקים אל הריאות. דלקת מסוג זה עלולה במקרים נדירים אף להתפתח לסיבוכים חמורים יותר, כמו אירועים לבביים.

מעבר לסכנות הבריאותיות הכרוכות במחלת השפעת, חולים רבים נאלצים להפסיד ימי עבודה, תוך שהם סובלים ממחלה מטרידה וממושכת. חיסון נגד שפעת הוא אחת הדרכים היעילות ביותר שמאפשרת הרפואה המודרנית כדי להגן על הגוף במהלך תקופת החורף.

 

שטפו ידיים: וירוסים וחיידקים שונים יכולים להימצא בכל פינה: על גבי ידיות הדלת, על מקלדת המחשב, על שטרות של כסף ועוד. שטיפת ידיים במים ובסבון לפני האכילה, תסייע לצמצם באופן משמעותי את החשיפה לגורמים מזיקים אלה.

 

הימנעו משהות במקומות עם אוכלוסייה חולה: למרבה המזל, רוב המחלות הנגיפיות חולפות מעצמן ללא טיפול. לכן, מומלץ שתשקלו היטב את הביקור אצל הרופא, וותרו על העניין אם אין בכך צורך אמיתי. כדאי להביא בחשבון שקופות החולים עמוסות בחולים, ומחלות החורף עשויות להיות מאוד מדבקות.

בד"כ מקרים המחייבים טיפול מידי הם: חום גבוה שאינו חולף גם לאחר שימוש במשככי כאבים, אפאטיות, כאב חד או כל דבר שנראה יוצא דופן. מאידך, חום המלווה בנזלת הוא לרוב אינו באמת סיבה לפנות לרופא. קחו לכם יום או יומיים להתאוששות, לפני שתיגשו לקופת החולים.

מעבר לטיפים שפורטו, סופר צור מונה עוד 3 כללים שיסייעו לכם לשמור על מערכת חיסון חזקה. גם הם יסייעו באופן עקיף להישמר מפני מחלות החורף:

שינה מספקת: שינה רציפה ואיכותית, ללא הסחות דעת, מאפשרת לגוף להשלים את תהליכי החידוש והתיקון הנחוצים לשם פעילותו התקינה. מספר השעות המומלץ לאדם מבוגר הוא בין 7-8 שעות בלילה, כאשר מחסור בשעות שינה גורם להפרשת הורמון בשם קורטיזול המסייע להתגבר על העייפות. הורמון זה עלול לשבש את פעילות המערכת החיסונית, שאגב מופרש גם במצבי סטרס מתמשכים.

תזונה מאוזנת: מומלץ לשמור על תזונה המכילה את כל אבות המזון הנדרשים לשם פעילותו התקינה של הגוף. למשל: ויטמינים ומינרלים שנמצאים בירקות ובפירות שונים, וחלבונים שנמצאים במוצרי בשר ובמוצרים מסוימים מהצומח. מעבר לעובדה שהחלבון חיוני לפעילות השרירים, הוא מסייע לתהליכי בנייה שונים בגוף, המיועדים בין היתר לטובת שכפול תאים וגם לשם ייצור נוגדנים.

נסו להימנע מסטרס: מחקרים שונים שבחנו את העניין, הוכיחו כי מצבי לחץ מתמשכים גורמים לשיבוש המערכת החיסונית. ייתכן שהעניין קשור לעובדה שבשעת חרדה ולחץ הגוף מפריש קורטיזול – אותו הורמון, שכאמור, מדכא את מערכת החיסון.

 

שטיפת ידיים במים ובסבון לפני האכילה, תסייע לצמצם באופן משמעותי את החשיפה לווירוסים וחיידקים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: בתקופת החורף רובנו נוטים להיות חשופים יותר למחלות שונות שמקורן בווירוסים ובחיידקים שונים. הקפדה על אוורור החדר, שמירה על היגיינה וגם התחסנות מפני מחלת השפעת, יסייעו לכם לצמצם את הסיכון לחלות. ואם חליתם, הקפידו על מנוחה ושתייה מרובה. ברוב המקרים, המחלה צפויה לחלוף כעבור מספר ימים. שיהיה חורף נעים ובריא!

* הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ רפואי

ייעוץ מקצועי נוסף: ד"ר שרון קמה, מומחית ברפואת משפחה, מנהלת רפואית במחוז שרון שומרון "כללית".  

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום