הילדים שלכם שותים משקאות דיאטטיים? כדאי שתקראו

(0)
לדרג

הורים, מתי לאחרונה בדקתם את רשימת המרכיבים של המשקאות והמאכלים שילדיכם צורכים? האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים יצאה לאחרונה בהצהרה שחשוב שתכירו

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

יותר ויותר ילדים שותים כיום משקאות דיאטטיים וברשתות השיווק אנו נתקלים לא פעם במוצרי מזון המכילים ממתיקים מלאכותיים, כמו דגני בוקר, עוגיות וכד'. הורים לא תמיד מודעים לרשימת המרכיבים שעל האריזה, ומשפטים כמו "ללא סוכר" משכנעים אותם להעדיף את המוצרים האלה עבור ילדיהם, מתוך רצון לשמור על בריאותם ולהפחית סוכר בתזונתם.

אבל, האם חשבתם פעם מהו תחליף הסוכר שמצוי במזונות אלה ומהי ההשפעה הבריאותית של הממתיקים המלאכותיים שיש בכל משקאות הדיאט?

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים פרסמה בחודש שעבר הצהרה ב-Pediatricsכתב העת הרשמי של האגודה האמריקאית לרופאי ילדים, לגבי הבטיחות ארוכת הטווח של צריכת ממתיקים מלאכותיים על ידי ילדים ובני נוער. בהצהרה נמסר כי אין עדויות מספקות אודות הבטיחות ארוכת הטווח של ממתיקים מלאכותיים בילדים ומתבגרים, ולכן קוראים המומחים ליצרני מזון להיות שקופים יותר בכל הנוגע לנוכחות מרכיבים אלו בתוויות המצורפות למאכלים.

בהצהרה מספרים המומחים סקירה של הממתיקים המלאכותיים שאושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, מתארים את המחקר אודות התועלת והסיבוכים השליליים האפשריים בילדים ומתבגרים וקובעים המלצות לחוקרים, קובעי מדיניות ואנשי בריאות הציבור.

צילום: שאטרסטוק

מהו הרקע להצהרה?

המקור המרכזי לצריכת הממתיקים המלאכותיים בקרב ילדים הם משקאות דיאטטיים. עם זאת, במהלך השנים האחרונות חלה עלייה ניכרת גם בכמות מוצרי המזון המכילים ממתיקים מלאכותיים ונצרכים על ידי ילדים. כיוון שליצרנים אין כיום חובת דיווח על גבי אריזות המזון לגבי כמויות הממתיק המלאכותי שמצוי במוצרים השונים, אין אפשרות להעריך במדויק את היקף הצריכה של ממתיקים מלאכותיים בילדים.

על מנת לבחון את הנושא, איתרו המומחים בספרות הרפואית מאמרים ומחקרים מהעשור האחרון שבחנו את השימוש בממתיקים מלאכותיים בילדים ובמתבגרים. המומחים איתרו רק שישה מחקרים באיכות גבוהה שבחנו את השימוש בממתיקים מלאכותיים בילדים.

מהם הנתונים שידועים כיום לגבי ההשפעה הבריאותית של ממתקים מלאכותיים על ילדים?

  • למרות ההיסטוריה הארוכה של שימוש בממתיקים מלאכותיים, עדיין ישנן שאלות הנוגעות לבטיחות ארוכת הטווח של ממתיקים מלאכותיים. אמנם מחקרים בבני אדם לא מצאו קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לבין עלייה בסיכון למחלות ממאירות, אך קשר זה לא נבחן מעולם בקרב ילדים. כמו כן, רוב המידע אודות ההשפעות הבריאותיות ארוכות הטווח של ממתיקים מלאכותיים מבוסס בעיקר על מחקרים בבעלי חיים.

  • בעוד שהסברה הרווחת היא כי ממתיקים מלאכותיים מסייעים בהפחתת במשקל בשל ערכם הקלורי המופחת, יש עדויות המראות תוצאות הפוכות, לפיהן צריכת ממתיקים מלאכותיים עשויה להביא בפועל לעלייה במשקל. הסיבה היא בשל העובדה שממתיקים אלה מתוקים פי 180 עד 20,000 יותר מסוכר, ולכן צריכתם עשויה להביא להעדפת מוצרים מסוכרים.

  • נתונים בספרות הרפואית מעידים כי ממתיקים מלאכותיים עשויים להפחית עששת בילדים.

  • אין הוכחות להשפעת ממתיקים מלאכותיים על הסיכון להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, או סיכון מוגבר לאוטיזם.

  • חל איסור (קיימת התוויות נגד אבסולוטיות) להשתמש בממתיקים המלאכותיים אספרטם (Aspartame) ונאוטם (Neotame) בקרב ילדים הסובלים מהמחלה התורשתית פנילקטונוריה (Phenylketonuria).

מהי השורה התחתונה?

המומחים קוראים למנהל המזון והתרופות האמריקאי, לדרוש מיצרני המזון והמשווקים בארצות הברית לפרט על גבי המוצרים השונים את סוג וכמות הממתיק מלאכותי המצוי בכל מנת מזון.

עתה נותר להמתין ולראות האם גם בישראל ישכילו לאמץ את ההמלצות החדשות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום