טיפול ומעקב בפגים: 4 אפליקציות מומלצות

(1)
לדרג

הטיפול בתינוק פג כרוך בהתמודדות עם אתגרים וקשיים, וגם שלל דאגות, שאלות ואי ודאות. לקראת יום הפג הבינלאומי, יצאנו לבדוק כיצד הטכנולוגיה מתגייסת לעזרת ההורים, ומצאנו כמה אפליקציות שילכו אתכם יד ביד לאורך כל הדרך

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

10% מכלל הלידות בעולם הן לידות של פגים, תינוקות שנולדו טרם זמנם, וליתר דיוק – לפני השבוע ה-37 להריון. ככל שהלידה מוקדמת יותר, כך גדולה רגישותו של התינוק הפג וגבוהים יותר הסיכונים העומדים בפניו, שכן הוא לא הגיע לסיום מלא של התפתחותו בעודו ברחם.

השבועות ואף החודשים הראשונים לחייו של הפג יעברו עליו במחלקה לטיפול נמרץ בילודים ובפגים, הנקראת גם פגייה, בה הפגים נמצאים תחת מעקב צמוד ומכשור רפואי מתקדם. עבור ההורים והמשפחה של הפג, ימים אלו רצופים בדאגות, במושגים רפואיים לא ברורים, במתח ובדריכות ובעיקר בתקווה גדולה.

לרגל יום הפג הבינלאומי (17.11), אספנו 4 אפליקציות חינמיות שיספקו להורים הטריים תמיכה, מידע, ליווי צמוד, עידוד והשראה.

* האפליקציות כולן בשפה האנגלית, אך המידע והפונקציות השונות מנוסחים בצורה פשוטה וקלה להבנה. לנוחיותכם ולהתמצאות מהירה יותר, מצורף מילון מושגים בסיסי בסוף הכתבה.

ימים רצופים בדאגות, מתח ובתקווה גדולה. צילום: שאטרסטוק

מעקב פגים - למה הוא חשוב?

פגים: מעקב וטיפול בקהילה

פגות מאוחרת: בעיות שכיחות

1. Peekaboo ICU Preemie

Peekaboo היא אפליקציית מעקב המספקת הדרכה, תמיכה והעצמה להורים לפגים, החל מהיום הראשון בפגייה ועד לשחרור המיוחל הביתה. בהרשמה לאפליקציה תתבקשו למלא את תאריך הלידה של התינוק, את שמו, לצרף תמונה שלו (אם תרצו) ולהוסיף את כתובת המייל שלכם.

מכאן והלאה תוכלו להשתמש באפליקציה על מנת לעקוב ולנהל רישום אחר כל שלב בחייו של תינוקכם. בין היתר, תמצאו באפליקציה מדריך שבועי מפורט על שלבי ההתפתחות בחייו של הפג, לצד עצות מעשיות עבור ההורים; מעקב האכלה, כולל רישום כמויות וזמני האכלה ושאיבת חלב, וטיפים לגבי אופן ההאכלה וכמות המזון הרצויים לתינוק; מדריך מקיף לקראת השחרור מהפגייה, הכולל המלצות בנוגע לטיפול הביתי בתינוק; מעקב התפתחות אחר משקל התינוק, גובהו והיקף ראשו - אשר יוצג, מרגע שתמלאו 3 נתונים והלאה, גם בצורה של גרף. בנוסף, תאפשר לכם האפליקציה לנהל יומן לרישום ותיעוד של התקופה, כולל קטגוריה מיוחדת לתיעוד נקודות ציון משמעותיות.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 3.0

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 4.0

2. My Preemie App

השימוש ב-My Preemie מרגיש מהרגע הראשון כמו קריאה בספר ילדים מתוק וקסום, עם איורים מתוקים בצבעי פסטל רכים וממשק ידידותי להפליא שמנסה להכניס מעט רכות ואופטימיות לתוך תקופה מדאיגה ולחוצה.

בהרשמה לאפליקציה תתבקשו למלא את שם התינוק, מינו ותאריך הלידה שלו, ואת הגיל ההריוני שלו – השבוע והיום בו נולד. כמו כן, תתבקשו כבר בהרשמה להכניס את נתוני המשקל, הגובה והיקף הראש, להוסיף תמונה אם תרצו, ולהגדיר את מערכת היחסים שלכם עם התינוק, כמו גם מערכות יחסים נוספות עם שאר האנשים שסביבו – אחים, סבים, דודים ואפילו רופאים ואחיות.

האפליקציה כוללת יומן שמחולק לקטגוריות, בו תוכלו לתעד מה עשה היום התינוק בפעם הראשונה, במה היתה התקדמות והיכן היתה נסיגה; גרפים וטבלאות התפתחות על פי נתוני המשקל, האורך והיקף הראש שאתם מזינים; ומדריך ענק הכולל פירוט והסבר על כל המונחים שתשמעו במחלקה (אמנם הוא באנגלית, אך רבים מהמונחים נמצאים בשימוש תכוף גם אצלנו בארץ).

פונקציה נוספת שקיימת באפליקציה היא רשימת מטלות שנועדה לעזור להורים לעשות סדר בתוך עומס המידע והמשימות הנדרשות מהם. הרשימה מחולקת ל"דברים שצריך לשאול" ו"דברים שצריך לעשות", כשניתן להוסיף מטלות ככל שתרצו ולסמן כל אחת ברגע שנעשתה.

דירוג האפליקציה ב-Google Play הוא: 4.1

דירוג האפליקציה ב- App Store הוא: 4.7

3. CHILD CARE: PREMATURE BABY

אפליקציה זו מיועדת להורים שאוהבים לקרוא, לחקור ולקבל כל פרט מידע אפשרי, ומשמשת כמעין ספריית מידע המקיפה את הנושא מכל הכיוונים: מידע בסיסי על הטיפול בפג, טיפים למניעת לידה מוקדמת ולזיהוי סימנים ללידה מוקדמת, הסברים על הבעיות מהן עלול הפג לסבול בעתיד הקרוב והרחוק, טכניקות שחשוב ללמוד, שאלות שחשוב לשאול לפני שלוקחים את התינוק הביתה, כיצד ניתן לזהות שהתינוק מוכן לצאת הביתה ועוד. בתוך שפע המידע פזורים גם טיפים מרופאים וסיפורים אישיים של הורים, שאלות נפוצות ועוד.

חלקים קטנים מהמידע שמספקת האפליקציה האמריקאית לא יהיו רלוונטיים למשתמש הישראלי (כמו רשימה של מרכזים רפואיים), אך רוב רובה עשוי בהחלט להועיל.

את האפליקציה ניתן להוריד ב- Google Play בלבד, לא קיים דירוג.

4. Preterm Corrected Age Calculator

בתהליך הגדילה של כל תינוק מתבצע מעקב אחר השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. כאשר מדובר בפגים, לא ניתן לחשב את שלבי ההתפתחות שלהם כמו אצל תינוק שנולד בזמן, כיוון שהפג שנולד טרם זמנו וממשיך את שלבי ההתפתחות כאשר הוא מחוץ לרחם. כך, למעשה, אם מעקב ההתפתחות שלו ייעשה מרגע לידתו, הוא יימצא בפיגור בהשוואה לתינוקות שנולדו בתום הריון מלא.

לצורך כך נוצר המושג "גיל מתוקן", שפירושו הגיל הכרונולוגי של התינוק פחות פרק הזמן שנותר ממועד לידתו ועד לתאריך הלידה המשוער שניתן לכם בתחילת ההריון.

מסובך? בדיוק לשם כך נוצרה האפליקציה Preterm Corrected Age Calculator.

לחישוב הגיל המתוקן של התינוק יש להכניס את הגיל ההריוני שלו, כלומר השלב בהריון (שבוע + ימים) בו הוא נולד, ואת הגיל הכרונולוגי הנוכחי שלו. האפליקציה תייצר שתי תוצאות: הראשונה היא ה-Corrected Postconceptional age: גיל התינוק בשבועות מיום ההתעברות, והשנייה היא הגיל המתוקן עצמו, ה-Corrected Age, בחודשים.

חשוב לשים לב – גילו של התינוק, בכל הנוגע לימי ההולדת, מועדי חיסונים וכניסה למסגרות הוא גילו הכרונולוגי, השימוש בגיל המתוקן נועד לשם ההשוואה מול טבלאות ההתפתחות המקובלות, וברוב המקרים יהיה רלוונטי רק עד גיל שנתיים-שנתיים וחצי.

את האפליקציה ניתן להוריד ב- Google Play בלבד, דירוג האפליקציה הוא: 4.3.

 

האפליקציות מסייעות לנהל מעקב ורישום אחר כל שלב בחייו של התינוק. צילום: שאטרסטוק

מילון מושגים

NICU ראשי תיבות של Neonatal Intensive Care Unit, המקבילה הלועזית ליחידה לטיפול נמרץ לילודים ולפגים, כלומר - הפגייה.

Neonatal יילודים.

Preemie פג. קיצור, למעשה, של המילה Premature.

Gestational Age/Menstural Age הגיל ההריוני של העובר.

Kangaroo Care מגע "עור לעור", שיטת טיפול נפוצה בילודים בכלל ובפגים בפרט.

 

לסיכום: באמצעות אפליקציות למעקב וטיפול בפגים תוכלו להכניס מעט שפיות ואופטימיות לתקופה לא פשוטה, לקבל כוחות, עידוד ומידע מועיל. זה הקטן  - עוד גדול יהיה! וכל אמצעי שייתן לכם את הכוחות הדרושים לעזור לו בכך, הוא מבורך.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום