פגים: מעקב וטיפול בקהילה

(0)
לדרג

המעקב אחרי פגים בקהילה חיוני מאוד להתפתחותם התקינה: מדדי גדילה, חיסונים, בעיות נשימה, התפתחות, ראייה ושמיעה. וכמובן: מניעת מוות בעריסה

מאת: ד"ר שמואל ארנון

כ-12% מכלל הילודים הנולדים מדי שנה בישראל, מטופלים במחלקות לטיפול נמרץ ומיוחד בילוד (פגיות); רובם - פגים (ילודים הנולדים מתחת ל-37 שבועות הריון). השיפור ברפואת פגים הוביל לעלייה בהישרדות פגים ובמיוחד פגים קטנים מאוד. למרות שמרבית הפגים עוברים את תקופת אשפוזם בפגייה, ללא נזקים בריאותיים משמעותיים, עדיין התחלואה לטווח ארוך גבוהה ומשמעותית ודורשת ידע ואמצעים, על מנת לטפל בפגים באופן האופטימלי בהמשך גדילתם, לאחר השחרור מהפגייה.

עד כמה משמעותי שבוע ההריון, בו מתרחשת הלידה?

המשתנה המשמעותי ביותר המשפיע על משך האשפוז והיקף התחלואה של הפג הוא שבוע ההריון שבו הוא נולד. בקרב פגים שנולדו בשבועות 34-37 (פגות מאוחרת), משך האשפוז הוא ימים עד שבועות ספורים; ואילו בקרב פגים שנולדו בגבול החיות (23-25 שבועות הריון), משך האשפוז הממוצע הוא כ-5 חודשים (ולעתים אף יותר).

מדוע חשוב לבצע מעקב בקהילה?

עם שחרורו של הפג לקהילה, יש צורך בהמשך מעקב וטיפול ייעודי הנגזר מצרכיו המיוחדים של הפג המשתחרר. צרכים אלה כוללים, בין היתר, מעקב קפדני אחרי גדילתו והתאמת התזונה המיטבית עבורו; מעקב הדוק אחר התפתחותו הסנסומוטורית; ומעקב וטיפול במכלול התחלואה הכרונית וסיבוכיה, שהתפתחה בפגייה, אשר עלולה לכלול בעיות במערכת הנשימה, במערכת העיכול, כלי הדם והלב, מערכת העצבים ועוד.

טיפול בפגים בקהילה  (אילוסטרציה)
טיפול בפגים בקהילה (אילוסטרציה)

מהם עקרונות המעקב אחר פגים?

המעקב המיוחד מיועד בעיקר לפגים שנולדו מתחת ל-1,500 גרם משקל לידה, או פגים בכל משקל עם מחלות כרוניות, או פגים שהומלץ להם מעקב מיוחד על ידי הרופא בפגיה. מעקב אחר פגים חייב להיות בתדירות גבוהה - ותוך שימת לב מיוחדת לדברים הבאים:

1. גיל כרונולוגי - הגיל של הפג מאז שנולד; גיל מתוקן הינו הגיל של הפג מתאריך הלידה המשוער (שבוע 40). כך שפג שנולד בשבוע 28 וכעת הוא בן 4 חודשים, אזי הגיל הכרונולוגי הוא: 4 חודשים; והגיל המתוקן: חודש אחד. את הגיל מתקנים לכל עניין, מלבד חיסונים, הניתנים לפי גיל כרונולוגי.

2. מדדי גדילה, משקל, היקף ראש, אורך - אלה מדדים המעידים על בריאותו של הפג ונמצאים בהתאמה ישירה להתפתחותו. יש לבצע מעקב תדיר אחר מדדים אלה בטיפת חלב או אצל הרופא המטפל; ואם יש ירידה בקצב הגדילה, יש לבחון את הרכב וכמות התזונה, או מחלות המפריעות לשגשוג. מעורבות דיאטנית המתמחה בנושא זה היא חשובה ביותר.

3. חיסונים - ההמלצה היא לתת אותם לפי גיל כרונולוגי; נמצא כי פגים מגיבים לחיסונים בדיוק כמו תינוקות בשלים, עם תופעות לוואי פחותות.

יש לציין במיוחד את חיסון ה-RSV. וירוס ה-RSV עלול לגרום למחלת נשימה קלה, עד להפסקות נשימה המחייבות אשפוז. קיים חיסון סביל שניתן לפגים אחת לחודש, מנובמבר ועד מרץ, וזכאים לו, על פי הרחבות סל הבריאות לשנת 2014, פגים שנולדו מתחת לשבוע 35 להריון, בשנה הראשונה לאחר שחרורם מהפגייה.

4. בעיות נשימתיות לאחר השחרור נפוצות יותר בפגים - הפגים עלולים לסבול ממחלת ריאות כרונית (המוגדרת כהזדקקות לחמצן, מעבר לשבוע 36, גיל כרונולוגי) או רגישות יתר לזיהומים בדרכי הנשימה; ועל כן, על הרופא העוקב בקהילה לעקוב אחר המצב הנשימתי, התרופות הניתנות לאיזון נשימתי ולבצע מעקב לבבי.

5. מוות בעריסה - פגים נמצאים בסיכון יתר למוות בעריסה, ללא תלות בשאלה אם סבלו מהפסקות נשימה בזמן שהותם בפגייה. התקופה המסוכנת לפגים היא בדרך כלל עד 10 חודשים. יש להדגיש בפני ההורים את הגורמים המפחיתים אירועי מוות בעריסה, כגון: השכבה לישון רק על הגב; הימנעות מעישון; מתן חלב אם; שימוש במוצץ; משטח מיטה קשיח; הימנעות מחימום יתר. יש להדגיש שבזמן ערנות, חשוב לשים את הפג על בטנו, כדי לעזור לו בהתפתחות מוטורית תקינה.

6. התפתחות - יש לבצע הערכה התפתחותית בפגים לאחר שחרורם, ולבדוק אותם בהיבטים הבאים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שפה, תקשורת והיבט חברתי. בדיקות אלה נעשות מספר פעמים בשנה הראשונה והשנייה לחיים, על ידי מספר מומחים בנושא, בדרך כלל במכונים להתפתחות הילד. איתור מוקדם וטיפול עשויים להפחית בעיות עתידיות.

7. ראייה ושמיעה - חושים העלולים להיפגע אצל פגים ויש לבדוק אותם באופן רציף, עד שמקבלים המלצה מאנשי המקצוע שהם תקינים.

המעבר של הפג מהסביבה התומכת והמגינה של הפגייה לביתו, מלווה בחששות רבים וכן בעומס רגשי הנובע מגודל האחריות. חשוב להדגיש כי עבור פגים, הסביבה האוהבת והמחבקת בבית היא הסביבה הטבעית, כמו לכל תינוק. כמו כן, עם הגדילה - המעקבים הרפואיים בדרך כלל הולכים ומתמעטים והפג גדל להיות תינוק מקסים וערני, המשרה אהבה סביבו.

ישנן הרבה מסגרות תומכות ועוזרות; וניתן ללמוד עליהן דרך הפגייה והמערכות הרפואיות; עמותת לה"ב - למען הפגים בישראל, המסייעת ותומכת במשפחות הפגים לאחר השחרור מהפגייה - בעת המעקב והטיפול בקהילה; וכן בעזרת ניסיון של הורים של פגים.

ד"ר שמואל ארנון הוא סגן מנהל מחלקת יילודים ופגים, מרכז רפואי מאיר.

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום