מה התחדש בתחום הטיפול בסרטן השד?

(3)
לדרג

לרגל חודש המודעות לסרטן השד, שוחחנו עם 5 מומחיות בתחום: שתי אונקולוגיות, כירורגית שד, רדיולוגית וכירורגית פלסטית, שפרטו אודות החידושים המבטיחים ביותר בתחום הטיפול במחלה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

סרטן שד הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. ככל שהיא מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי לריפוי.

כיום, הודות להתקדמות הטכנולוגית והרפואית, ובזכות בדיקות חדשניות שהולכות ומתפתחות, הטיפול במחלה נעשה ממוקד ואפקטיבי יותר. חולות רבות נהנות מטיפולים המאפשרים להן לשמור על איכות חיים טובה ולסבול פחות מתופעות לוואי קשות, ובמקביל אף נהנות מסיכויי החלמה טובים יותר.

לרגל חודש המודעות למחלה (אוקטובר), שוחחנו עם מספר מומחיות – כל אחת מגיעה מתחום ספציפי, ולכולן מטרה אחת: להילחם בסרטן השד בצורה היעילה והטובה ביותר.

כל אחת מהן בחרה לציין את החידוש המשמעותי ביותר בתחום שעשוי להשפיע להבנתה על טובת על חיי החולות במחלה.

סרטן השד - המחלה ממאירה השכיחה בנשים בישראל 

מוטציות בגנים BRCA1 ו-BRCA2: כל מה שחשוב לדעת

סרטן השד: הסרת גידול ושחזור בניתוח אחד

בריאות השד: כך תפחיתו את הסיכון לסרטן

ד"ר נועה בן ברוך, מומחית לאונקולוגיה, מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן | תרופות אימונולוגיות

"כיום ניתן להצביע על מגמת שיפור בתחום הטיפול בסרטן השד, עקב חידושים הן בתחום סרטן השד הגרורתי והן בתחום סרטן השד המוקדם. לראשונה, קיימות עדויות מחקריות המראות יעילות מסוימת של התרופות האימונולוגיות המיועדות לגייס את המערכת החיסונית כדי לפעול כנגד הגידול.

במחקר בינלאומי גדול בשם Impassion נבדק שילוב של טיפול אימונותרפי הניתן עם טיפול כימי לעומת טיפול כימי בלבד, אצל חולות עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב (סרטן שד ללא ביטוי של קולטנים להורמונים או HER2). במחקר נצפה כי השילוב הביא להארכת חיי החולות. מחקר דומה נעשה בקרב חולות עם סרטן שד מוקדם, שקיבלו טיפול לפני הניתוח. גם במחקר זה נראה כי אצל החולות שקיבלו שילוב בין אימונותרפיה לכימו, היה שיפור בהיעלמות הגידול ואף צומצם הסיכוי להישנות המחלה. נתונים אלה הם ראשוניים ביותר ופורסמו רק לפני זמן קצר בכינוס האונקולוגי האירופאי. עדיין מוקדם להסיק מסקנות חד משמעיות, אך הכיוון בהחלט נראה מבטיח.

ככלל, ככל שאנחנו מבינים יותר אודות המנגנונים המולקולריים שתורמים להופעת הסרטן ולהתקדמותו הפעילה, כך ניתן להציע לחולה טיפול ספציפי המותאם למצבה האישי. אין ספק כי מדובר בבשורה אופטימית שעשויה להשפיע על חיי החולות בעתיד".

ד"ר נועה בן ברוך. צילום: דן בר

אורית גולן, רדיולוגית, מנהלת המרכז להדמיית שד במרכז הרפואי ת"א, איכילוב | ממוגרפיה עם חומר ניגוד

"בעיני, החידוש המעניין ביותר שנכנס לתחום הדמיות השד בשנים האחרונות, הוא ממוגרפיה הכוללת הזרקת חומר ניגוד.

מדובר בבדיקה חדשה יחסית, שעדיין לא קיימת בסל הבריאות. בניגוד לממוגרפיה המוכרת, תהליך זה כולל הזרקת חומר ניגוד (כפי שנהוג לבצע בבדיקת CT).

עקרון השיטה מבוסס על העובדה שגידול ממאיר כולל כלי דם רבים, ולכן סביר שהוא יקלוט את החומר המוזרק יותר מהרקמה הבריאה וכך יהיה קל יותר לאתר אותו. למעשה, מדובר בכלי אבחון המתבסס על עיקרון דומה לזה של בדיקת MRI.

מחקרים שהשוו את הבדיקה לממוגרפיה סטנדרטית, הראו כי יכולתה לזהות גידולים טובה יותר, בייחוד כשמדובר בנשים בעלות רקמת שד צפופה. זאת מאחר שמבנה מסוג זה לא תמיד מאפשר לאתר גידולים באמצעות ממוגרפיה רגילה.

הבדיקה מתאימה גם לנשים שמופנות לבדיקת שד באמצעות MRI בגלל סיכון בינוני-גבוה, אשר אינן יכולות לבצע אותה בגלל סיבות שונות, כמו קלסטרופוביה (פחד ממוקמות סגורים) או עקב הימצאות קוצב לב.

בהשוואה לבדיקת ה-MRI, שעדיין נחשבת הדמיית השד הרגישה ביותר, ממוגרפיה עם חומר ניגוד היא מהירה וזולה יותר.  אחר שהיא כרוכה בהזרקת חומר ניגוד, כאמור, קיים סיכון, אם כי נדיר, לתגובה אלרגית. מעבר לכך הבדיקה אינה מתאימה לנשים שסובלות מבעיה בתפקוד הכלייתי."

אורית גולן. צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב

ד"ר קרן אגם, מומחית לכירורגיה פלסטית ואסתטית ומנהלת היחידה לשחזורי שד במרכז הרפואי מאיר | הזרקות שומן

"אחד החידושים המרתקים ביותר ברפואה ובתחום שחזורי השד בפרט, הוא היכולת לבצע הזרקות שומן, כלומר – להעביר רקמת שומן מאזור מסוים בגוף לאזור אחר.

כאשר מדובר בנשים שלהן מאגרי שומן מספקים, לעתים רבות ניתן לייצר שד בגודל קטן עד בינוני, באמצעות טכניקה של הזרקת שומן. מדובר בניתוח פשוט יחסית, שאינו כרוך בחתכים משמעותיים ואינו מותיר צלקות גדולות, ואין ספק שזו בשורה מעודדת עבור נשים הזקוקות לשחזור שד לאחר כריתתו. כמו כן, תהליך זה מאפשר למטופלת לחזור לשגרת חייה במהירות יחסית ואף לעצב אזורים 'מלאים' יותר בגוף.

החסרונות של השיטה נובעים מכך שהיא אינה מתאימה לנשים רזות מאוד, מאחר שבאופן טבעי לנשים אלה אין מספיק מאגרי שומן בהם ניתן להשתמש. כמו כן, חשוב להביא בחשבון שמדובר בתהליך שלרוב דורש מספר ניתוחים כדי להגיע לתוצאה הרצויה."

ד"ר קרן אגם. צילום: דוברות המרכז הרפואי מאיר 

ד"ר דפנה ברסוק, כירורגית שד, אונקולוגית בכירה, יועצת של קופות חולים מאוחדת ומכבי | שיתוף פעולה מקצועי

"אני חושבת שאחד החידושים המרעננים והיעילים בתחום שייך דווקא לתחום הניהולי-ארגוני. אם בעבר כל אחד מהמומחים שטיפלו בחולה עבדו בנפרד, כיום מבינים שטיפול במחלה דורש שילוב בין תחומי ידע שונים. בעידן הנוכחי, הצוות המטפל הינו רב-מקצועי, וכולל מומחים מתחומים שונים: כירורגיה, אונקולוגיה, רדיולוגיה, פתולוגיה ולעתים גם מומחים מתחום הגניקולוגיה, בהתאם לצורך. העניין בא לידי ביטוי, בין היתר, בישיבות צוות משותפות שמובילות לבחירת האסטרטגיה הנכונה ביותר לשם טיפול בחולה, מה שתורם בשורה תחתונה לשיפור בשיעור הריפוי הכללי.

כפועל יוצא מכך, ניתן לציין באופן ספציפי את הניתוחים ה'אונקופלסטיים' (המשלבים בין עקרונות אונקולוגיים לבין עקרונות פלסטיים), המאפשרים להשיג תוצאות אונקולוגיות וקוסמטיות מיטביות, הן בניתוחים משמרי שד והן בניתוחי כריתה ושיחזור.

ד"ר דפנה ברסוק. צילום: שמוליק שליש 

ד"ר שני פאלוך-שמעון, מנהלת המערך האונקולוגי המרכז הרפואי שערי צדק, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד ומרכז טליה לנשים צעירות | בדיקות גנומיות לזיהוי מוטציות

"בשנים האחרונות ניתן להצביע על שינוי משמעותי במספר היבטים בטיפול בסרטן השד: אם בעבר ידענו להתאים טיפול רק על סמך נוכחות קולטנים בגידול להורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון) או לפי ביטוי של חלבון  HER2 - היום יש כלים המאפשרים לבצע בדיקות גנומיות מעמיקות יותר. בסרטן שד מוקדם, למשל, כלים אלה יכולים לעזור להחליט מתי להעניק טיפול כימותרפיה בגידולים שרגישים להורמונים, ובמקרה של סרטן שד גרורתי - בדיקה גנומית יכולה לעזור לזהות מוטציות ספציפיות, שישפיעו על הבחירה בטיפול המתאים ביותר עבור הגידול. 

לא תמיד יש צורך בבדיקה גנומית, אך תפקידו של האונקולוג המטפל לכוון מתי קיימת התוויה לבדיקה כזאת.

בתחום סרטן שד תורשתי, ישנן תרופות ביולוגיות עבור נשים עם מחלה גרורתית שהגידול שלהן הינו על רקע נשאות של מוטציה (תורשתית) BRCA1/2. עוד שינוי מהותי של השנים האחרונות, קשור לכך שנשים שקיבלו טיפול כימותרפי או כימותרפי-ביולוגי טרום-ניתוחי ונותרו עם שארית גידול לאחר הטיפול, יכולות ליהנות מטיפולים נוספים שמשפרים את סיכויי הריפוי שלהן באופן משמעותי. כל התקדמות בתחום הטיפול בסרטן שד מהווה עוד תקווה והבטחה עבור המטופלות שלנו."

ד"ר שני פאלוך-שמעון. צילום: באדיבות המרכז הרפואי שערי צדק

לסיכום: הטיפול בסרטן השד הולך ומתפתח, ונראה כי בהשוואה לשנים קודמות הוא נעשה יעיל וטוב יותר. בין היתר, ניתן לזקוף זאת לזכות מספר גורמים, כמו התרופות החדשניות שמשלבות בין טיפולים כימיים לטיפול אימונותרפי, הבדיקות המתקדמות והתחום האסתטי שהתקדם מאוד. נוסף לאלה, חשוב לציין את עבודת הצוות המשותפת של צוות המומחים מהתחומים השונים, המשפרת את יעילות הטיפול ומאפשרת לבחור את האסטרטגיה הטובה ביותר והמותאמת לחולה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום