סרטן שד: הסרת גידול ושחזור - בניתוח אחד

(1)
לדרג
תוכן מקודם

אחרי ההלם הראשוני בעקבות אבחון סרטן שד, המחשבה נתונה בראש ובראשונה למאבק בסרטן ופחות להיבט האסתטי. ובכל זאת: מסיבות רבות, מומלץ לבצע שחזור שד, כבר במהלך ניתוח כריתת הגידול. כל הפרטים על הניתוח המשולב בפנים

רופא כירורג
077-2311846 (מספר מקשר)

סרטן השד הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. החדשות הטובות הן כי אחוזי ההחלמה מסרטן השד מצויים במגמת עלייה רצופה, בזכות מגוון בדיקות שנועדו להביא לגילוי מוקדם, ניתוחים מתקדמים וטיפולים אונקולוגיים חדשניים לאחר הניתוחים.

אחוזי ההחלמה הגבוהים מחייבים מחשבה גם על היום שאחרי הסרטן. לכן, למרות ההלם והחשש הגדול, אם את אמורה לעבור ניתוח כריתת שד חלקית או כריתת שד מלאה, כדאי שתשקלי גם לבצע שחזור שד במסגרת אותו ניתוח. בכתבה זו תמצאו את כל הפרטים על כריתה חלקית וכריתה מלאה עם שחזור שד, באותו ניתוח.

 

כיצד אפשר לגלות מוקדם את סרטן השד?

הבדיקה הראשונה נעשית על ידי כירורג שד, מגיל 30, פעם בשנה-שנתיים; ואחרי גיל 40 -  פעם בשנה. כירורג שד מנוסה ומיומן יוכל להבחין בין שד תקין לשד בלתי תקין; ובמידה מסוימת, גם יידע להבחין בין גידול שפיר לגידול סרטני. לנשים עם סיפור משפחתי של סרטן שד (מדובר בקרובי משפחה מדרגה ראשונה בלבד) מומלץ בדיקה שד מגיל 30 פעם בשנה.

בדיקה נוספת היא ממוגרפיה שגרתית, אותה מומלץ לבצע פעם בשנתיים, החל מגיל 50.

עם זאת, יש מקום גם לביצוע ממוגרפיה שגרתית מגיל 40 על פי החלטת כירורג השד, או במקרה שמדובר בנשים עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד.

אם אתן נשאיות של אחד מהגנים של סרטן שד או סרטן שחלות, BRCA1 או BRCA2, יש לבצע מעקב שד ומעקב שחלות בצורה אחרת. התהליך כולל MRI שדיים, ממוגרפיה, אולטרסאונד שדיים לסירוגין, בשילוב בדיקת כירורג שד ורופא נשים פעם בשישה חודשים.

 

יש מקום גם לביצוע ממוגרפיה שגרתית מגיל 40 על פי החלטת כירורג השד. צילום: שאטרסטוק

במקרה שאובחן גידול בשד, מהו תהליך הטיפול?

במקרים רבים, נדרש ניתוח להסרת הגידול או הגידולים בשד. הניתוח מחייב כריתה חלקית של השד, ולעיתים אף כריתה מלאה.

בעבר, נשים שרצו לשחזר את השד נאלצו לעבור ניתוחים נוספים, לא קלים, כדי להחזיר לשד את המראה הרגיל והאסתטי. הניתוחים בוצעו על ידי פלסטיקאים, לאחר שרקמת השד המנותח כבר החלימה והתאחתה. כך, נאלצה האישה לעבור שוב ניתוח וכמובן - החלמה ממושכת. כיום, ניתן לבצע את הכריתה והשחזור באותו ניתוח.

ניתוח משולב מסוג זה מבוצע על ידי הכירורג המנתח, ובמקרים מסוימים ישתתף בו גם פלסטיקאי. הכירורג אמור לחשוב מספר צעדים קדימה, להציע ולתכנן גם את הניתוח וגם את השחזור. זאת, מכיוון שברוב המקרים, באופן טבעי, האישה חושבת בשלב זה רק על ההחלמה מהסרטן.

 

כיצד מתכוננים לניתוח?

מטבע הדברים, הפגישה המקדימה ארוכה ומפורטת. במהלך הפגישה, יינתנו למטופלת כל הפרטים אודות הגידול, באיזה שלב הוא נמצא, היכן הוא ממוקם וכיצד ניתן לטפל בו. בנוסף, יינתן למטופלת מידע על כל האופציות הניתוחיות ומהן המתאימות לה ביותר.

לכל מטופלת מתאימה אופציה אחרת, תלוי בסוג הגידול, בגודלו, במיקומו, ובשאלה אם מדובר בגידול אחד או במספר גידולים. לעיתים ניתן לבצע כריתה ושחזור שד באותו ניתוח, אך יש מקרים שהדבר לא אפשרי.

 

כיצד מתבצע ניתוח הכריתה והשחזור?

כשמדובר בכריתה מלאה, הכריתה תבוצע תוך שמירת עור ופטמה; השחזור יבוצע בעזרת שתלים או על ידי שימוש בשריר מדופן הבטן או ברקמה שומנית מדופן הבטן.

במקרה שמדובר בכריתת שד חלקית, קיימת טכניקה הנקראת שחזור אונקופלסטי - שחזור שד, ללא הכנסת שתלים. טכניקת שחזור אונקופלסטי משתמשת ברקמת שד קיימת ומחייבת דיוק ומיומנות רבה של הכירורג.

בגישה זו, הכירורג מתכנן מראש היכן בדיוק ייעשה החתך, איזה חלק מרקמת השד יוסר ופרטים נוספים. כך, בזמן הניתוח יוכל הכירורג להסיר את הגידול ולשחזר את השד.

ניתוח עם שחזור מידי כולל גם ניתוח התאמה של השד בצד השני. בדרך כלל, יש לעשות הקטנה של השד השני ולהתאים אותו לגודל השד שעבר ניתוח. במקרים בהם מתבצעת כריתה מלאה, שלב זה נעשה יחד עם כירורג פלסטיקאי.

למי מתאים הניתוח?

הניתוח אינו מתאים לבעלות שד קטן, מכיוון שיש צורך שתישאר מספיק רקמת שד כדי לבצע את השחזור.

 

כמה זמן נמשך הניתוח?

3-6 שעות.

 

למטופלת יינתן מידע על כל האופציות הניתוחיות ומהן המתאימות לה ביותר. צילום: שאטרסטוק

 

מהו זמן ההחלמה?

זמן ההחלמה תלוי בניתוח. בדרך כלל, ההחלמה נמשכת בין שבועיים לבין חודש. לאחר הניתוח, מושארים נקזים באזור הניתוח. אזור הניתוח חבוש בחבישה רגילה, עד הסרת הנקזים. לאחר מכן, יש ללבוש חזייה אלסטית ביום ובלילה למשך חודש.

 

מהם יתרונות הניתוח?

הניתוח חוסך את הצורך בניתוח נוסף ובהחלמה נוספת. כמובן, מבחינה אסתטית, האישה יכולה להימנע ממראה שד לא אסתטי ומצולק. הדבר עשוי לסייע גם להחלמתה מבחינה נפשית.

 

לסיכום: ניתוחים להסרת גידול סרטני מהשד הם נפוצים ביותר, אך כיום ניתן לבצעם יחד עם שחזור בניתוח אחד. במקרים בהם מדובר בכריתת שד חלקית, ניתן לבצע את הניתוח בעזרת טכניקת שחזור אונקופלסטי - שחזור ללא שתלים. הניתוח צריך להיות מבוצע על ידי כירורג מיומן ומנוסה בשיטה זו. ניתוחים משולבים מסוג זה מאפשרים למטופלת לקצר את זמן ההחלמה ולחסוך כאבי גוף ונפש.

 

ד"ר ויקטור קוראקין, כירורג בכיר בבית החולים "אסותא" ת"א ו"קפלן" רחובות, אחראי על מרכז השד של קופ"ח כללית באשדוד.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר קוראקין ויקטור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום