בריאות השד: כך תפחיתו את הסיכון לסרטן

(14)
לדרג
תוכן מקודם

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים. אבחון מוקדם, ערנות לסימני אזהרה ואימוץ הרגלים בריאים - עשויים בהחלט להפחית את הסיכון להופעת המחלה. בזכות טיפולים חדשניים, אחוזי ההחלמה מהמחלה גבוהים מאוד. סקירה מיוחדת ליום האשה הבינלאומי

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

מחר (8.3.19) מציינים בעולם את יום האשה הבינלאומי. מדובר בהזדמנות מצוינת להפנות זרקור לאחד האיומים הגדולים ביותר על בריאות נשים ברחבי העולם. בכל שנה, כ-4,500 נשים בישראל מאובחנות כחולות בסרטן השד. זהו סוג הסרטן השכיח ביותר בעולם המערבי. שכיחות המחלה הולכת וגדלה עם השנים.

כדי להתמודד בצורה הטובה ביותר עם האיום, חשוב להכיר לעומק את המחלה, לדעת מי נמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה ולהבין כיצד איתור מוקדם עשוי להקטין משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן השד.

מומלץ להתחיל בדיקות מעקב כבר בגיל 25. צילום: שאטרסטוק

מי נמצאות בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד?

מדובר במחלה המזוהה בעיקר עם נשים. עם זאת, חשוב להדגיש כי גם גברים עשויים לחלות בסרטן השד, בשיעורים נמוכים יותר. כיום מדענים יודעים להצביע על קבוצות ספציפיות של נשים הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות במחלה. במקרים כאלה, יש לבצע מעקב כבר מגיל צעיר, כדי לאתר את הבעיה מבעוד מועד; ולטפל בבעיה לפני שתחמיר.

נשים הנמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השד הן כאלה שיש להן מוטציה גנטית או נשאות לגן שמגביר את הסיכון להתפתחות המחלה. גם נשים שיש להן היסטוריה משפחתית של סרטן השד, אבל לא נמצא בגופן הגן הזה, מצויות ככל הנראה בסיכון לחלות, אם כי הסיכון כנראה נמוך יותר.

בנוסף, גם נשים שטופלו בקרינה, כתוצאה מהתמודדות עם סרטן מסוג אחר בגיל צעיר, או שנטלו הורמונים לטיפול בבעיות פוריות, מצויות בסיכון כלשהו לחלות בסרטן השד, אך אלה גורמי סיכון עם השפעה נמוכה יותר מהגורמים שהזכרנו קודם. בכל מקרה, לנשים הנמצאות בקבוצות הסיכון האלה, 80134581

האם יש סימנים מוקדמים לסרטן השד?

רוב המקרים של סרטן השד אינם מתגלים בעקבות תסמינים גופניים, אלא על סמך בדיקות אבחנתיות. עם זאת, מומלץ לכל אשה להיות מודעת למצב הגוף שלה ולשים לב לכל שינוי העלול לאפיין הופעה של סרטן. שינויים כאלה כוללים גושים, שינויים חריגים במראה השד, אודם פתאומי בעור באזור החזה. בכל מקרה שבו יש ספק, או תחושה חריגה באזור החזה - חשוב לפנות לבדיקה מעמיקה ורצינית.

באיזה גיל מתחילות הבדיקות לזיהוי סרטן השד? מה עושים בבדיקות אלה?

משרד הבריאות ממליץ לנשים שאינן נמצאות בסיכון מוגבר לסרטן השד, לבצע בדיקות מעקב תקופתיות, החל מגיל 45, בתדירות של בדיקה אחת בכל שנה. אבחון מקיף ומהימן כולל בדיקת ממוגרפיה, צילום אולטרסאונד ובדיקה של כירורג מוסמך. למעשה, בדיקת ממוגרפיה היא צילום רנטגן של השדיים, המתבצע לכל שד בנפרד, במנחים שונים. הבדיקה מבוצעת על ידי רדיולוגים שמתמחים באבחון סרטן השד. הבדיקה אמנם עלולה להיות מעט לא נעימה, בגלל הלחץ המופעל במהלך הבדיקה על אזור השד. עם זאת, חשוב להבין כי הבדיקה נחשבת לבדיקה הטובה והמדויקת ביותר לאיתור סוג הסרטן המדובר.

חלק מהנשים מפחדות מהקרינה שהן נחשפות אליה במהלך בדיקת הממוגרפיה, אך חשוב להבין כי דרגות הקרינה נמוכות ביותר. לשם השוואה, הקרינה המצטברת מ-4 בדיקות ממוגרפיה שוות ערך לקרינה שנחשפים אליה בטיסה טרנס אטלנטית אחת. לצד הבדיקה הזו, רצוי לבצע גם בדיקת אולטרסאונד, המשמשת כבדיקה משלימה. חלק מהנשים יעדיפו לבצע רק בדיקת אולטרסאונד, מאחר שהבדיקה  נתפסת כבטוחה יותר. עם זאת, חשוב להבין שמדובר בבדיקה סובייקטיבית, שאינה מצליחה לאתר בכל המקרים את הסימנים הראשוניים להופעת המחלה. לכן, הדרך הטובה ביותר לאבחן את המחלה היא ביצוע של שתי הבדיקות האלה המשולב (ולא לבחור בבדיקה אחת בלבד).

מה מומלץ לעשות במקרה שמתקבלת תשובה חיובית בבדיקה?

חשוב להבין כי בשנים האחרונות חל שיפור מדהים, ביכולות הרפואיות, בכל הנוגע לטיפול בסרטן השד. כיום, יותר מ-90% מהנשים המאובחנות כחולות במחלה יחלימו, הודות לכניסה של תרופות ביולוגיות חדשניות לסל הכלים של הצוותים הרפואיים.

ניתן כיום לטפל ביעילות גם בסרטן שד גרורתי, שנחשב קשה יותר, להפוך את המחלה לכרונית ולאפשר לאשה לשרוד שנים ארוכות, תוך שיפור במידה ניכרת של איכות חייה. בנוסף, כדאי לזכור שבזכות האבחון המוקדם והמודעות הרבה למחלה, במקרים רבים מזהים את הסרטן כשהוא מצוי בשלב שאינו מסוכן. כך, ניתן לטפל בסרטן לפני שהוא הופך לבעיה חמורה. אם התקבלה תשובה חיובית בבדיקה, על אף החשש הטבעי, חשוב להבין כי לא מדובר ב"סוף העולם". כיום, מדובר במחלה שבהחלט ניתן להבריא ממנה וגם לנהל חיים שגרתיים לצידה. במצב כזה, הדבר החשוב ביותר הוא התמיכה של הסביבה הקרובה. חשוב לזכור: ניתן בהחלט לבקש עזרה ולהישען על האנשים הקרובים לנו: המשפחה, החברים והצוות הרפואי. בנוסף, חשוב לבחור בצוות רפואי שיש מולו תקשורת מעולה, המסייעת מאוד בתהליך הטיפול.

האם יש דרך להפחית את הסיכון לחלות?

כיום, עדיין אין דרך שבעזרתה ניתן למנוע לגמרי את הופעת המחלה. עם זאת, כמו במחלות אחרות, אימוץ הרגלים בריאים וחיוביים, עשוי בהחלט לסייע בהפחתת הסיכון ולהבטיח בריאות תקינה, לאורך זמן.

לעשות ספורט באופן קבוע. צילום: שאטרסטוק

מהו אורח החיים המומלץ?

נסו לצרוך פחות מזון מעובד ויותר מזונות בריאים, כגון: ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות, דגים ופחמימות מורכבות. חשוב לשמור על משקל בטווח תקין, לעשות ספורט באופן קבוע, לא להפריז עם שתיית אלכוהול ולהפחית גורמי לחץ בחיים. ההרגלים האלה אמנם אינם יכולים לרפא מחלות, אך הם בהחלט יכולים להפחית במידה מסוימת את הסיכון לחלות בסרטן השד ולהיקלע למצבים רפואיים מאיימים נוספים.

לסיכום: סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים. יש להקפיד על אבחון מוקדם באמצעות ממוגרפיה ואולטרסאונד (ולא להסתפק בבדיקה אחת בלבד). אם אובחנת כחולה בסרטן שד, חשוב שתדעי כי ב-90% מהמקרים, ניתן להחלים לגמרי מהמחלה. גם במקרים בהם המחלה התגלתה בשלב מתקדם ואין אפשרות החלמה - ניתן להאריך את תוחלת החיים באופן משמעותי, תוך שימור איכות חיים טובה, בזכות טיפולים חדשניים שנעשה בהם שימוש בשנים האחרונות.

פרופ' דינה לב, מנהלת מרכז השד בבית החולים אסותא באשדוד; מנתחת שד בכירה באסיא מדיקל.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב  zap doctors

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום