המלצות חדשות לערכי כולסטרול

(0)
לדרג

הנחיות חדשות מטעם האיגוד האירופי לקרדיולוגיה ממליצות על יעדים חדשים ונמוכים מבעבר לערכי הכולסטרול הרע. המטרה: הפחתת אירועי הלב בקרב קבוצות סיכון באוכלוסייה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

האיגוד האירופי לקרדיולוגיה, ה-European Society of Cardiology וה-European Atherosclerosis Society שינה לאחרונה את הנחיותיו לגבי ערכי הכולסטרול המומלצים על מנת להקטין את אירועי הלב בקרב חולים בסיכון. ההנחיות החדשות מתייחסות ליעדים נמוכים יותר של רמות חלקיקי LDL - Low Density Lipoprotein ("הכולסטרול הרע"), בהשוואה להמלצות שפורסמו בעבר.

צילום: שאטרסטוק

מה כוללות ההנחיות החדשות ומה היה לפני כן?

בקרב מטופלים בסיכון גבוה מאוד (חולים עם היסטוריה של מחלת לב וכלי דם או סוכרת וגורם סיכון נוסף), ההמלצה בעבר תמכה בהשגת ערכי LDL של מתחת ל-70 מ"ג/ד"ל, ההמלצה העדכנית היא להפחית את ערכי LDL בהיקף של לפחות 50% מערכי הבסיס ואל מתחת ל-55 מ"ג/ד"ל.

בקרב מטופלים שכבר נוטלים טיפול בסטטינים (תרופות להפחתת כולסטרול) במינון מקסימלי נסבל ופיתחו אירוע נוסף בתוך שנתיים, מומלץ לשקול יעד LDL של מתחת ל-40 מ"ג/ד"ל.

בקרב מטופלים בסיכון גבוה, ללא היסטוריה של מחלת לב וכלי דם, ההמלצה בעבר הייתה להביא לערכי LDL מתחת ל-100 מ"ג/ד"ל, כעת ההמלצות החדשות תומכות בהשגת ערכי LDL של פחות מ-70 מ"ג/ד"ל.

במטופלים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית (מחלה גנטית הגורמת לעליית רמות הכולסטרול בדם) יש להביא לירידה בערכי LDL בהיקף של לפחות 50% מערכי הבסיס ולהגיע לערך נמוך מ-55 מ"ג/ד"ל.

במטופלים עם סיכון בינוני למחלות לב וכלי דם (מוגדר כסיכון של 1-5% למחלה בתוך עשר שנים), או בחולי סוכרת צעירים וללא גורמי סיכון אחרים, אוכלוסיה בה בעבר הומלץ להקפיד על ערכי LDL של מתחת ל-115 מ"ג/ד"ל, ההמלצה החדשה היא לשקול יעד LDL של מתחת ל-100 מ"ג/ד"ל.

במטופלים בסיכון נמוך (מוגדר כסיכון של 1% למחלה בתוך עשר שנים), ההמלצה כעת היא לשקול יעד חלקיקי LDL של מתחת ל-116 מ"ג/ד"ל.

המומחים מסבירים כי אין סף תחתון לערכי LDL ומחקרים לא מצאו חסרונות להפחתת ערכי LDL לערכים נמוכים מאוד. מחקרים להערכת בטיחות הטיפול ליעדי LDL נמוכים מאוד הדגימו תוצאות מבטיחות.

נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל וראש מערך הלב בסורוקה, פרופ' דורון זגר, מציין כי: "האיגוד הקרדיולוגי בישראל הוא חלק מהאיגוד האירופי ונוהג לאמץ את המלצותיו. לפיכך, גם המלצות חדשות אלה צפויות להיות מאומצות על ידינו בקרוב. בעקבות ההנחיות החדשות, רופאים ידרשו לקיים עם המטופלים דיון מחודש באשר לדרך הטובה ביותר להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם."

האיגוד הקרדיולוגי בישראל מדגיש כי ההחלטה על טיפול היא תמיד אינדיבידואלית וצריכה לקחת בחשבון את כל מאפייני המטופל וביניהם גיל ומין, וכן גורמי סיכון נוספים כגון: עישון, היסטוריה משפחתית, משקל, פעילות גופנית ועוד.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום