סרטן ריאה: בשורות טובות

(1)
לדרג

כמדי שנה מאובחנים מעל 2,200 חולים בסוגים שונים של סרטן ריאה, אחד הגורמים המובילים לתמותה בארץ ובעולם. לאחר עשרות שנים של קיבעון, ישנה פריצת דרך ממשית הכוללת טיפולים מותאמים אישית ותרופות אימונותרפיות. סקירה של הטיפולים והתרופות החדשות בתחום

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

ר' (שם בדוי) בן ה-77 אובחן כחולה בסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (non-small cell lung cancer – NSCLC). מדובר בסוג סרטן ריאה הנפוץ ביותר, המהווה כ-85% מסך מקרי סרטן הריאה. ר' הינו אחד מבין 2,200 ישראליים אשר מאובחנים כמדי שנה כחולים בסרטן ריאה, נתון מדאיג שהוליד מחקרים רבים בניסיון למצוא תרופות ו/או טיפולים חדישים ויעילים להתמודדות עם סרטן מסוג זה. בכ-35% מהמקרים של סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים, ניתן להתאים טיפול ביולוגי, כלומר - טיפול פרטני שנקבע לאחר בחינת הרכב השינויים המולקולריים על בסיס מוטציות בחומר הגנטי של תאי הסרטן. ברשימת הטיפולים הביולוגים שהוכחו כיעילים קלינית ומטופלים מקבלים אותם כיום, ניתן למצוא תרופות שמתאימות למוטציות EGFR, ALK, ROS.

בכ-35% מהמקרים של סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים, ניתן להתאים טיפול ביולוגי. צילום: שאטרסטוק

טיפול בהתאמה אישית – יותר שרידות

"רפואה מותאמת אישית חשובה בפרט בחולים שלא עישנו או לחילופין עישנו כמות קטנה ולקו בסרטן מסוג זה. טיפולים מותאמים הפיקו משך שרידות ארוך יותר עבור החולים במחלה ואף הביאו, בחלק מהמקרים, להפוגה ממושכת של המחלה במשך שנים, על אף שהיו גרורתיים", מסבירה ד"ר שולמן, מנהלת היחידה האונקולוגית במרכז הרפואי הלל יפה. כך קרה גם במקרה של ר'.

טרם גילוי הגידול בריאה, ר' היה מטופל בתרופה ביולוגית לאחר שאובחן כחולה בסרטן הדם. תוך כדי קבלת הטיפול הביולוגי, התגלה בגופו גידול ריאתי ללא קשר לגידול בדם. ר' מעולם לא עישן סיגריה ואין לו היסטוריה של סרטן במשפחה. כך, למעשה קיבל ר' 2 תרופות ביולוגיות בו זמנית - האחת לטיפול בסרטן הדם והשנייה לטיפול בסרטן הריאה. לאחר 4 חודשים מאז החל בטיפול הביולוגי המותאם לסרטן הריאה, התגלו תוצאות חיוביות ור' המשיך ליטול את התרופה לעוד 10 חודשים. בביופסיה נוספת שביצע לאחר מכן נמצא כי נוצר שינוי ביולוגי, אשר הצריך טיפול תרופתי שונה. ר' נטל את התרופה הביולוגית החדשה ובבדיקות שגרתיות שערך כ-3 חודשים לאחר תחילת הטיפול, נותר הגידול יציב, ללא שינוי, תוך הקלה משמעותית בתסמינים של הגידול ושיפור בתפקוד הנשימה.

לא רק כימותרפיה

ברוב המקרים של סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים, לא נמצאה מוטציה גנטית המאפשרת קבלת טיפול ביולוגי למיגור המחלה וחולים אלה נאלצים לעבור גם טיפולי כימותרפיה.

בשנים האחרונות נכנסה קבוצת תרופות חדשה לטיפולים אונקולוגים הנקראת - אימונותרפיה. מדובר בתרופות הפועלות על המערכת החיסונית, במטרה להחזיר את תאי מערכת החיסון לפעילות תקינה ולתקוף את החלבון הזר המכיל את תאי הסרטן.

"כידוע, תאי הסרטן פוגעים ביעילותה של מערכת החיסון. התרופות האימונותרפיות משחררות מנגנונים להחזרת התאים הטובים - הלימפוציטים, למצב פעיל. הטיפול בתרופות אימונותרפיות הוכיח כבר את יעילותו ונרשמו הצלחות מצוינות בתחום גידולי הכליה, מלנומה ועוד", מסבירה ד"ר שולמן.

מחקר שבוצע במספר מרכזים ברחבי העולם, והתפרסם במאי 2018 בעיתון The New England Journal of Medicine, בדק מעל 600 חולי סרטן מסוג זה שהתחלקו לשתי קבוצות: שליש מהחולים נכללו בקבוצת הביקורת שקיבלה רק כימותרפיה והיתר שילבו טיפולי כימותרפיה יחד עם תרופה אימונותרפית. המחקר בדק את משך הישרדותם של החולים בתקופה של שנה. מהמחקר עלה בבירור כי שילוב של טיפולי כימותרפיה ותרופות אימונותרפיות מגביר את סיכויי ההישרדות בקרב החולים בגידולי ריאה לא קטנים.

הסיכון למות מהמחלה פחת בחצי

נציין, כי קיים סוג נוסף של סרטן ריאה מסוג תאים קטנים (small cell lung cancer – SCLC), המהווה כ-15%-25% מהמקרים. מדובר בתאים סרטניים קטנים, מאוד אגרסיביים ואלימים. ברוב המקרים, כבר בשלב מוקדם, ניתן לראות גרורות שלרוב כבר לא מאפשרות לנתח, גם אם הגידול ממוקם בריאה. הטיפול השכיח בקרב חולים אלה הוא כימותרפיה תוך קבלת שתי תרופות דרך הווריד. גם בסוג זה של סרטן ריאה, התרופות האימונותרפיות הניבו תגובות חיוביות.

מחקר שהתפרסם בעיתון The New England Journal of Medicine בדצמבר 2018 העלה יתרון מובהק לשילוב כימותרפיה ואימונותרפיה כבר בקו טיפולי ראשון עם הארכת הישרדות כללית. המחקר בדק 400 חולים מרחבי העולם שהתחלקו לקבוצת ביקורת שקיבלה כימותרפיה בלבד וקבוצה שנייה שקיבלה טיפול כימותרפי משולב עם אימונותרפיה. סיכויי ההישרדות באותה קבוצה עמדו על 12 חודשים ולמעלה מכך, לעומת קבוצת הביקורת שעמדה על כ-10 חודשים. מדובר בעלייה של כ-20% ובחישובים סטטיסטיים למעשה, הסיכון למות כתוצאה מהמחלה פחת בכ-50%. "עד כה לא נמצא טיפול יעיל בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים ולמחלה זו היו אופציות מעטות בלבד, שרובן לא השתנו מאז שנות השבעים. מחקר זה נותן תקווה ואופטימיות רבה ומהווה, ללא ספק, תקווה ממשית עבור חולי סרטן ריאה מסוג זה", מציינת ד"ר שולמן.

 

שילוב של כימותרפיה ותרופות אימונותרפיות מגביר את סיכויי ההישרדות בקרב החולים בגידולי ריאה לא קטנים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: יש סיבה לאופטימיות! "מזה ארבעה עשורים לערך, בהם לא היה כיוון חדש מבחינת סוג ואופן הטיפול בסוגים שונים של סרטן ריאה, בשנים האחרונות ישנה פריצת דרך ממשית, בין אם מדובר בהתאמת טיפול ביולוגי אישי לפי הרכב גנטי (כמו במקרה של ר') ובין אם מדובר בכניסתן של התרופות האימונותרפיות שנמצאו כיעילות ובעלות השפעה בנוגע להגדלת סיכוי ההישרדות של החולים במחלה, עד לכדי קיום אורח חיים רגיל, במידת האפשר, לצד המחלה", מסכמת ד"ר שולמן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום