כיצד ניתוח בריאטרי משפיע על דימוי הגוף?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח בריאטרי, הוא התחנה האחרונה עבור אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית. מה מוביל להשמנה מהסוג הזה וכיצד תורם הניתוח לדימוי העצמי של החולה ולבריאותו הפיזית והנפשית?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

ניתוח בריאטרי הינו התחנה האחרונה לסובלים מהשמנת יתר חולנית. מהי השמנת יתר חולנית?, מה גורם לה? וכיצד תורם הניתוח לדימוי העצמי של החולה ולבריאותו הפיזית והנפשית?

חלוקת משקל הגוף בקילוגרמים לגובה במטרים בריבוע. צילום: שאטרסטוק

מהי השמנת יתר חולנית?

אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית, מוגדרים ככאלה שה BMI שלהם (אינדקס מסת הגוף) הוא מעל 40, או מעל 35, לצד תחלואה נלווית להשמנה. אינדקס מסת הגוף הוא מדד המהווה הערכה כמותית, המאפשר לדעת האם המטופל נמצא במשקל תקין, בעודף משקל, או ב"השמנת יתר חולנית“ והוא מחושב על ידי חלוקת משקל הגוף בקילוגרמים לגובה במטרים בריבוע.

מהי הבעיה העיקרית המלווה אנשים הסובלים מהתופעה?

אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית, נאלצים להתמודד עם מגוון בעיות: החל במישור הגופני – בריאותי, דרך המישור התפקודי ועד למישור הנפשי – חברתי. מבחינה רפואית, ברוב המקרים השמנה מהסוג הזה מובילה לשורה של בעיות בריאותיות, ביניהן: סוכרת, לחץ דם, תסמונת מטבולית, דום נשימתי חסימתי בשינה, "כבד שומני" ועוד. מעבר לכך, אנשים אלה מתקשים בביצוע פעולות כגון יציאה מהבית, ביכולת להתנייד ובניהול חיי חברה, משפחה וקריירה.

אילו גורמים מובילים לבעיית השמנת היתר?

מעבר לעניין הגנטי שעלול לשמש כגורם המשפיע על הסיכוי שלנו לסבול מהתופעה, אף משמעותי מכך הוא האלמנט הנפשי, או ליתר דיוק מצב המכונה "אכילה רגשית". הכוונה היא לשימוש באוכל ככלי מנחם, וכמענה ל"רעב רגשי", או למצב רגשי לא פתור. במצב כזה, האוכל מהווה מעין סם הנלקח באופן רציף לשיפור מצב הרוח, לעתים ללא כל מודעות או שליטה. כמו כן, הוא משמש ככלי לפתרון של בעיות שעמום או תחושת ריק. דפוס האכילה הכפייתית נובע ממצוקה כלשהי שקשורה בדימוי הגוף, ובדימוי העצמי, כתבנית שחוזרת על עצמה המלווה במעגל רגשי שלילי של חרטה, אשמה, וחוסר אונים.

כיצד השמנת יתר משפיעה על דימוי הגוף?

מי שסובל מהשמנת יתר חולנית, לרוב מוצא עצמו מתמודד עם בעיות שקשורות לדימוי הגוף. דימוי זה הוא למעשה הייצוג התפיסתי של הגוף בתודעה שלנו. הוא נובע מכל התחושות והערכים, שיש לאדם לגבי גופו. הדימוי מעוצב בתהליך למידה התפתחותי מהניסיון האובייקטיבי והסובייקטיבי של האדם ביחסיו עם הגוף. דימוי גוף שלילי עשוי להתבטא בדרכים שונות, כמו למשל: חוסר בטחון עצמי, חשש או הימנעות מיחסים בין אישיים, תלונות תכופות על מיחושי גוף פסיכוסומטיים, הימנעות מפעילות גופנית, אי מודעות לגבולות הגוף, כבדות וסרבול בתנועה.

 

מהו הטיפול המומלץ במצב כזה?

הטיפול בסובלים בהשמנת יתר חולנית, מחייב מעטפת של תמיכה וליווי, הכוללת טיפול תזונתי ע"י תזונאי המתמחה בתחום, במטרה למצוא עבור המטופל כלים פרקטיים שיאפשרו לו לשנות את אורח החיים. במקביל כולל הטיפול גם ליווי רגשי – נפשי ע"י פסיכותרפיסט המומחה בהפרעות אכילה, במטרה לסייע לו להתגבר על קונפליקטים פנימיים, על מתחים ועל אורח חיים לא בריא שהוביל להשמנה. כך ניתן למצוא עבור  המטופל נתיב המותאם עבורו באופן אישי, המאפשר לו להחלים, לשפר את איכות חייו ולמצוא הנאות שאינן קשורות באוכל. גם קבוצות תמיכה תורמות רבות לתהליך, ומאפשרות למטופל להתבונן על המצב גם מנקודת מבט של אחרים. בנוסף, מומלץ לשלב תכנית אימונים, הכוללת ספורט או תנועה, אשר נבנית בהדרגה ובהתאמה ליכולות המטופל.

מתי נהוג להמליץ על ניתוח בריאטרי כטיפול להשמנת יתר חולנית?

ניתוח בריאטרי, הינו כאמור התחנה האחרונה במסע הדיאטות והנסיונות להשיל ממשקל הגוף. הוא נחשב מקובל ויעיל לטיפול בבעיה עצמה ובתחלואה הנלווית לה.

כיצד משפיעות תוצאות הניתוח על המטופל בפועל?

הניתוח מהווה כלי עזר בירידה במשקל, על ידי הקטנת כמויות האוכל וצמצום תחלואה הנלווית להשמנה. הוא מאפשר שיפור באיכות החיים, באיכות השינה, בירידה בצריכת תרופות ובהפחתת כאבים פיזיים וכן בשיפור הדימוי העצמי והגופני והביטחון העצמי. מבחינה תפקודית, ההתנהלות היומיומית קלה יותר, וכך גם סיטואציות שיצרו קשי לפני הניתוח, כמו קשירת שרוכים ועלייה במדרגות.

 

להתייחס לגוף כידיד ולא כאל אוייב. צילום: שאטרסטוק

כיצד משפיע הניתוח על דימוי הגוף?

בתחילת התהליך, הירידה במשקל אמנם מהירה, אך תוצאות הניתוח אינן מורגשות בראשו של המטופל. במילים אחרות: נוצר פער בין תפיסת העולם של המטופל הרואה את עצמו כאדם שמן, אל מול המציאות של הירידה במשקל בפועל: הגוף משתנה מהר יותר, לעומת דימוי הגוף השמן שדורש זמן ועיבוד מחדש ועבודה פנימית. אט אט, הוא לומד להתיידד מחדש עם גופו, ולבנות עימו "מערכת יחסים" חדשה וחומלת. המטרה היא ללמד את המטופל לייצר סדר יום חדש וליצור אצלו יחס בריא יותר כלפי האכילה ככלי קיומי ופחות ככלי העונה על צרכים נפשיים. כך למעשה, מתרחש תהליך של אכילה בנינוחות ו"נתינת כבוד" לאוכל. גם המשוב מהסביבה לרוב אינו מאחר לבוא כתוצאה מהירידה במשקל, ודימוי הגוף עולה מדרגה. התמורה באה לידי ביטוי למשל בהנאה בעת רכישת בגדים, בהנאה מספורט, ביצירת חיי חברה פעילים ובבילוי משפחתי שלא התאפשר לפני הניתוח.

לסיכום:

"השמנת יתר חולנית", היא מצב שמוביל לאין ספור בעיות בריאותיות, נפשיות ותפקודיות. במקרים רבים, ליווי תזונתי, שילוב הדרגתי של ספורט ותמיכה נפשית - יכולים לסייע לחולים אלה. התהליך נעשה עי אנשי מקצוע מיומנים, המתמחים בבריאטריה ובבעיות אכילה, וכולל מפגשים בקבוצות תמיכה, המעניקים למטופל ארגז כלים להתמודדות עם המצב החדש. והחשוב מכל: המטופל לומד להתייחס לגוף כידיד ולא כאל אוייב.

אריאלה בר דויד, פסיכותרפיסטית מומחית בהפרעות אכילה, מרצה ומנחת קבוצות ב"אסיא מדיקל " אסותא תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום