סוף החיים: 6 טיפים להתמודדות עם הנורא מכל

(33)
לדרג
תוכן מקודם

חולה העומד לסיים את חייו, נאלץ להתמודד עם מציאות קשה ומורכבת. העצות הבאות יסייעו לנצל בצורה המקסימלית את הזמן שנותר, יפחיתו את הסבל הכרוך במחלה ויאפשרו להיפרד מהעולם באופן מכובד ושלם יותר

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

בין שנרצה בכך או לא – החיים הם עניין זמני וחולף. בעוד שרובנו לא נוטים לעסוק בעובדה הזאת בכל רגע חולף, עבור חולים רבים מדובר בעניין מהותי הנמדד בשבועות ואף בימים ספורים.

מחלות ממאירות, מחלות ניווניות ושאר גורמים קטלניים, מאלצים חולים רבים להכיר בכך שלא נותר להם זמן רב לחיות. אין ספק כי מדובר בהתמודדות מורכבת וסבוכה ביותר.

העצות הבאות, יסייעו לחולים הנמצאים בדמי ימיהם לסיים את דרכם בכבוד, ויקלו עליהם את ההתמודדות עם הנורא מכל.

 

  1. מניעת סבל: בין שמדובר בחולה שנותרו לו ימים ספורים לחייו, ובין שמדובר בחולה הצפוי לחיות מספר חודשים - אחת המטרות החשובות ביותר בטיפול בחולה הנוטה למות, היא למנוע את הסבל הכרוך במחלתו. כדי להצליח בכך, חשוב לנסות לאתר את הסימפטומים המוקדמים, ולהשתמש בכל כלי שנמצא יעיל במניעת הסבל ובהקלה על החולה: החל מביקור של קרוב משפחה אהוב ועד לארוחת שף עד הבית.

לעיתים, די בחיבוק כדי לתרום ולו מעט לתחושתו הטובה של החולה. צילום: שאטרסטוק

  1. תמיכה, אהדה וחום: חולה המודע לכך שימיו ספורים, זקוק לכל התמיכה והאהדה בהן יוכל לזכות. אמנם, כאמור, המוות הוא נושא שכל אחד מאיתנו יאלץ להתמודד איתו בשלב כזה או אחר בחיים, אך הבדידות היא האתגר הקשה ביותר מנשוא, שאיתו נאלץ להתמודד החולה בסוף ימיו. לכן, חשוב שהוא יזכה לתמיכה המקסימלית, הן מצד הצוות המטפל, והן מצד המשפחה. לעיתים, די בחיבוק כדי לתרום ולו מעט לתחושתו הטובה של החולה.

  1. הגשמת חלומות: כל אחד מאתנו מחזיק חלום במגירה - החל מפגישה עם אישיות מפורסמת, דרך שיחת נפש עם קרוב משפחה רחוק ועד לצניחה חופשית. חשוב לנסות לאפשר לחולה להגשים את משאלותיו בטרם מותו. כך למשל, אפשר לנסות להקדים מועד של שמחה משפחתית, או לארגן עבורו מפגש עם אישיות שהוא מעריץ. כל דבר שירומם את רוחו ויסייע לו להיפרד מהעולם בתחושה של סיפוק הינו מבורך.

  1. ניצול מיטבי של שארית החיים: חשוב לזכור כי במקרים רבים, הדרך שבה מחליטים לבלות את הזמן שנותר, חשובה אף יותר מהזמן עצמו. במילים אחרות: במקרה של חולים העומדים לסיים את חייהם, חשוב לדאוג לאיכות זמן מקסימלית. יש לנסות למצוא משמעות לכל רגע בחיים ולהעביר את הזמן שנותר בנעימים. נסו לתאם עבור החולה פגישות, האירו את החדר בפרחים ובאור ודאגו למוזיקה ולאוכל טעים.

  1. חשיבה חיובית: העובדה שכולנו נמות בשלב כזה או אחר אינה ניתנת לשינוי. לכן, הגישה הנכונה ביותר היא להתמקד בטוב ובמה שיש, ובעיקר לנסות ליהנות בכל רגע נתון.

  1. הנחיות "עזיבה": בזכות "חוק החולה הנוטה למות", כיום כל חולה שעומד לסיים את חייו, יכול להחליט באיזו דרך הוא מעוניין שיטפלו בו בסיום דרכו. למשל, בעוד שחולה אחד יעדיף להאריך את חייו באמצעות הנשמה מלאכותית, חולה אחר יעדיף לאפשר לטבע להחליט עבורו מתי הוא ימות. לכן, כדאי לדאוג למסמכים הרצויים עליהם יוכל החולה לחתום בהתאם לרצונותיו.

הגישה הנכונה ביותר היא להתמקד בטוב ובמה שיש. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: חולה הנוטה למות מתמודד עם מציאות קשה ומורכבת. כדי לסייע לו להיפרד מהעולם בדרך מכובדת ושלמה, כדאי לדאוג להגשמת חלומותיו ורצונותיו, ולנסות להעביר את הזמן הקצר שנותר בנעימים ככל שנותר. פגישה עם קרובי משפחה, הגשמת חלום ישן ואפילו חיבוק – יכולים לסייע רבות במשימה.

קלאודיה קונסון היא אחות מוסמכת מטעם חברת "בבית".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום