הפטיטיס C: טיפול חדשני ופורץ דרך

(2)
לדרג
תוכן מקודם

במשך שנים ארוכות, לא היה טיפול לנגיף הקטלני הפטיטיס C. בזכות פיתוח רפואי מתקדם, יש כיום טיפול אנטי-נגיפי יעיל מאוד להפטיטיס C, הכלול בסל הבריאות בישראל עבור כל החולים. המחלה מאובחנת בבדיקת דם פשוטה. סקירה מיוחדת לרגל יום המודעות הבינלאומי להפטיטיס (28.7)

רופא גסטרואנטרולוג
053-7932993 (מספר מקשר)

לפני מספר חודשים, נכנס למשרדי מטופל חדש, וסיפר שיש לו זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C, משך שנים רבות. לאחרונה, המשיך וסיפר המטופל, הוא אינו חש בטוב: הוא חלש ועייף, אין לו תיאבון, הוא ירד במשקל ואשתו הבחינה כי יש לו צהבת של הלחמיות.

לאחר ביצוע בדיקות דם והדמיה המכוונת לכבד, התברר שהמטופל פיתח סרטן ראשוני של הכבד, הנמצא כעת בשלב מתקדם מאוד. בתחקור חוזר של המטופל ואשתו, התברר שלא הוצע לו מעולם טיפול אנטי-נגיפי למחלה. נאמר לו שהמחלה בשלב "רדום" ולכן אין צורך בטיפול. בשלב מתקדם של המחלה, מלבד טיפול תומך, לא היה מה להציע למטופל והוא נפטר כעבור מספר שבועות.

מה שכיחות נגיף הפטיטיס C בישראל?

בישראל חיים כ-100,000 איש עם זיהום כרוני בנגיף. רק 25% מתוכם מאובחנים. אין חיסון לנגיף ההפטיטיס C. קבוצות הסיכון שניתן למצוא בקרבן שכיחות גבוהה יותר של הנגיף הם אנשים שקיבלו עירויי דם ותוצריו לפני 1992, מכורים לסמים ואסירים המשתמשים בסם בהזרקה עצמית ואינם מחליפים את המחט ו/או המזרק בין אחד לשני, ועולים ממדינות חבר העמים.

זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C שאינו מטופל עלול להתקדם עם השנים בקרב חלק מהמטופלים (20%-30%) למחלת כבד משמעותית, המתבטאת בשחמת הכבד (מצב בו רקמת הכבד הבריאה מוחלפת ברקמה צלקתית שאינה מתפקדת).

 

איתור נשאות של נגיף הפטיטיס C מתבצע בבדיקת דם פשוטה. צילום: שאטרסטוק

מה שיעור הסיכון להתפתחות סרטן כבד ראשוני בעקבות הנגיף?

בקרב 50% מחולי שחמת הכבד, יתפתח כתוצאה מכך עם הזמן כשל בתפקוד הכבד, ומתוכם, בקרב 1%-4% יתפתח בשנה סרטן ראשוני של הכבד. מטופלים עם זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C ושחמת צריכים להיות במעקב קבוע, הכולל בדיקות דם ספציפיות והדמיית כבד.

זאת, כדי לאתר בשלב מוקדם התפתחות סרטן ראשוני של הכבד. המעקב צריך להתבצע גם אצל מטופלים שעדיין לא קיבלו את הטיפול האנטי-נגיפי החדש וגם מטופלים עם שחמת כבד שהבריאו מהמחלה.

חיוני מאוד לאבחן סרטן ראשוני של הכבד בשלבים מוקדמים של המחלה, כל עוד ניתן להציע טיפול.

 

מהם הטיפולים שניתן לתת לסרטן כבד ראשוני בשלב מוקדם?

הטיפול בשלב מוקדם כולל: כריתה כירורגית, השתלת כבד במקרים מאוד סלקטיביים, וטיפול מקומי בגידול על ידי צריבה בגלים קצרים.

באמצעות טיפולים אלה, ניתן להגיע לריפוי בחלק גדול מהמקרים. במקרים יותר מתקדמים, ניתן להציע טיפול על ידי הזרקת כימותרפיה ישירות לתוך הגידול בכבד או הזרקה מקומית של חלקיקים קטנים מאוד, המפזרים קרינה מקומית בתוך הגידול (שניהם דרך צנתור של הכבד). בשתי הטכנולוגיות האחרונות, מאחר שהטיפול הנבחר מוזרק ישירות לגידול, אזי נמנע נזק לשאר רקמת הכבד.

אין אופציה טיפולית לסרטן כבד ראשוני המתגלה בשלב מתקדם מאוד.

מהו הטיפול החדשני לזיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C?

לזיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C יש כיום טיפול אנטי-נגיפי חדש ופורץ דרך, הכלול בסל הבריאות בישראל, עבור כל החולים. הטיפול החדשני פועל ישירות נגד הנגיף ופוגע במעגל החיים של הנגיף.

ניתן לתת את הטיפול בכל שלב של המחלה ואין מצב בו המחלה מוגדרת "רדומה". הטיפול מאפשר ריפוי מלא מהמחלה ביותר מ-95% מכלל המטופלים. הטיפול ניתן באופן פומי (דרך הפה) לתקופה קצרה (8-12 שבועות) ומלווה בתופעות לוואי קלות מאוד.

 

מה עולה מהמחקר בנוגע להצלחת הטיפול החדשני?

ממחקרים רבים המגיעים ממדינת שונות בעולם ומישראל, ומתפרסמים בכתבי עת מדעיים יוקרתיים, ניתן לראות שתוצאות אלה - שיעור ריפוי גבוה מאוד, וטיפול המלווה בתופעות לוואי מעטות בלבד - נצפו לא רק במחקרי הרישום של החברות שפיתחו את התרופות, אלא מתורגמים גם בעבודה היומיומית ב"עולם האמיתי" (Real world) ובניסיון המעשי של מרכזי הכבד השונים בישראל ובעולם, בקרב עשרות אלפי חולים שטופלו בהצלחה בתרופות החדשות.

בשנים האחרונות, טופלו גם בישראל אלפי חולים במחלה, על ידי הטיפול האנטי-נגיפי החדש. אחוז הריפוי המלא הגיע ל-98%! תופעות הלוואי שנצפו היו מינימליות. כך, לא רק שצפינו במטופלים שמספרים כי אחרי כל כך הרבה שנים של מחלה, הם זכו להגיע לרגע שהנגיף נעלם לחלוטין מדמם והם נרפאו - אלא שבזכות הטיפול השתנה אורח חייהם. עתה, הם מרגישים בריאים יותר ואיכות חייהם השתפרה מאוד.

לאחר הריפוי המטופל אינו צריך יותר לחשוש מהדבקה (יחסי מין, למשל) של בן/בת זוג,

ובנוסף, במחקר גדול שבוצע בבית החולים "שיבא" בשנים 2015-2017, בקרב 250 חולים עם זיהום כרוני בנגיף, מצאנו שאצל חלק גדול מהמטופלים לא רק שהנגיף נעלם והם הבריאו לחלוטין מהמחלה, אלא שעם השנים (לאחר סיום הטיפול האנטי-נגיפי) נצפתה אצלם גם נסיגה משמעותית בדרגת הצטלקות הכבד.

זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C שאינו מטופל עלול להתקדם עם השנים למצב של שחמת הכבד. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לאור כל האמור במאמר זה, אל תיקחו סיכון! יש חשיבות רבה לאיתור נשאים של נגיף הפטיטיס C, בקרב קבוצות הסיכון המתוארות לעיל. מדובר בבדיקת דם פשוטה, המתבצעת אצל רופא המשפחה. אבחון בזמן של זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס C עשוי להציל חיים.

פרופ' זיו בן ארי, מנהלת המרכז למחלות כבד, מרכז רפואי "שיבא" בתל השומר.

עמותת חץ פועלת למען חולי הכבד בישראל ומובילה את יום המודעות בישראל.

ב-23.7.19 יתבצעו בבית החולים "שיבא" בדיקות חינמיות לאיתור נשאות להפטיטיס C. אנו קוראים לכל מי שנמצא בקבוצות הסיכון לבוא ולהיבדק - מדובר בבדיקת רוק פשוטה המתבצעת על ידי מטוש שתוצאותיה מתקבלות במקום.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום