אחת ולתמיד: האם קפה בריא לנו?

(259)
לדרג

מחקר חדש שנערך בבריטניה ניסה לבדוק האם קפה מפחית את הסיכון לחלות במחלות המובילות לתמותה? התוצאות בפנים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אנשים בכל העולם אוהבים לשתות קפה ומדי יום ברחבי העולם שותים כ-1.6 מיליארד כוסות קפה! אפשר לומר שקפה הוא אחד המשקאות הנצרכים ביותר בעולם, וככל הנראה פולי קפה הם המרכיב הנחקר ביותר מבין כל רכיב מזון שמרכיב את התפריט היומי שלנו.

מחקרים רבים כבר ניסו לבדוק את ההשפעה והתרומה של הקפה לתזונה היומית שלנו, ועד היום מחקרים אפידמיולוגיים כבר דיווחו על כך ששתיית קפה מועילה נגד מחלות כרוניות, כולל מחלות לב וכלי דם, סוכרת, מחלת פרקינסון, מחלות כבד, סרטן המעי הגס וסרטן רירית הרחם.

מחקרים מסוג זה, שהראו כי קפה הוא בעל השפעה חיובית על הבריאות, גם השפיעו על החלטות הוועדה המייעצת להנחיות תזונה של ארצות הברית בשנת 2015, אשר הכניסה את ההמלצה לשתייה מתונה של קפה עד לכ-5 כוסות קפה נמס או עד 400 מ"ג קפאין ליום, השוות ערך לכ-3 כוסות קפה שחור ביום כחלק מתזונה מאוזנת.

לאחרונה, בוצע בבריטניה מחקר רחב היקף שבדק את הקשר בין שתיית קפה להפחתת הסיכון לחלות במחלות המובילות לתמותה (מחלות כמו סרטן הכבד, סרטן השד, מחלות לב וכלי דם; סוכרת; מחלת פרקינסון; מחלות כבד, סרטן המעי הגס וסרטן רירית הרחם). תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי JAMA Internal Medicine.

נמצא קשר ישיר בין קפאין להפחתת תסמיני דיכאון. צילום: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

המחקר ערך מעקב תצפיתי אחר חצי מיליון איש, שנבחרו מתוך המאגר הביומטרי של בריטניה. הנבדקים נאספו לפי משתנים דמוגרפיים בסיסיים, כגון: סגנון חיים, סביבת מגורים, גיל וכד'. החוקרים בחרו את המשתתפים שהיו תחת מעקב גנטי של מעל ל-10 שנים, והתאימו למטרת המחקר של בדיקת יחסי הסיכון (HRs) עבור צריכת הקפה לתמותה, תוך שימוש במשתנים מרובים.

כלל המשתתפים שנבדקו במחקר שתו בין כוס קפה אחת ל-8 כוסות ביום.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 57 שנים (בטווח גילאים של 38-73).

מהן תוצאות המחקר?

בין תוצאות המחקר עולים הנתונים המעניינים הבאים:

  • שתייה של 4 כוסות קפה ביום נמצאה כמפחיתה את הסיכון לאבנים בכיס המרה בכ-25 אחוז.
  • צריכה של למעלה מ-6 כוסות ביום נמצאה כמפחיתה ב-50 אחוז את הסיכון לסוכרת בקרב גברים וב-30 אחוז בקרב נשים.
  • נשים ששילבו שתייה של 6 כוסות קפה או יותר במהלך היום הפחיתו בשיעור של 69 אחוז את הסיכון ללקות בסרטן השד.
  • באנשים שצרכו 2-3 כוסות קפה, לעומת אנשים ששתו כוס קפה אחת בשבוע, נמצאה סבירות נמוכה ב-20 אחוז לפתח תסמיני דיכאון.

מהן מסקנות החוקרים?

המסקנה העיקרית מן המחקר היא ששתיית קפה עשויה להיות חלק מתזונה מאוזנת ויכולה להפחית את הסיכון לחלות במחלות המובילות לתמותה.

כמו כן, ממצאי המחקר עולה כי לשתיית קפה יש השפעה חיובית על מצב הרוח שלנו: נמצא קשר ישיר בין קפאין להפחתת תסמיני דיכאון.

ד"ר מיכאל ויינפאס, רופא מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, מסביר: "המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים נוספים שמצביעים על קשר בין קפה לעלייה בתוחלת החיים, וכן קשר הפוך בין צריכת קפה לבין דיכאון ולמחלות מגוונות. ניתן לשער שתכונות נוגדות חמצון המצויות בקפה, יכולות להוות הסבר לכך, כמו גם כמויות קטנות של אשלגן ומגנזיום. קפה בהחלט יכול להיות חלק מאורח חיים בריא. בעידן של רפואה ותזונה מותאמת אישית יש להיות קשובים לצרכים המיוחדים של כל אדם."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום