בשורה לחולי קרוהן: כלי אבחוני ללא חשיפה לקרינה

(50)
לדרג

חוקרים ישראלים פיתחו עבור חולי קרוהן כלי אבחוני, פשוט ולא חודרני, המבוסס על בדיקות מעבדה ופרמטרים קליניים שזמינים בחדר המיון. כלי זה יפחית את הצורך של חולי הקרוהן רבים בביצוע בדיקות CT הכרוכות בחשיפה לרמה גבוהה של קרינה

מאת: מערכת zap doctors

מחלת קרוהן מאופיינת בהתקפים של דלקת במעי הגורמים לסימפטומים של כאבי בטן, שלשול, חוסר תיאבון, וירידה במשקל. כאשר מדובר בסימפטומים עזים, לא אחת פונים המטופלים לחדר המיון לצורך אבחון מהיר של מצבם.

הדילמה הניצבת בפני רופאי חדר המיון היא כיצד לבצע אבחון מדויק בחולים אלו. הסיבות האפשריות להתקפים בחולי קרוהן הן: התקף דלקתי של המחלה, התפתחות זיהום תוך בטני עם יצירה של אבצס (מורסה) או סיבות אחרות שאינן קשורות למחלת הקרוהן - כאשר הטיפול בכל אחד מהמצבים הללו הוא שונה בתכלית.

הדילמה הניצבת בפני רופאי חדר המיון היא כיצד לבצע אבחון מדויק בחולי קרוהן החווים התקף. צילום: שאטרסטוק

כלי אבחנתי יעיל וזמין בחדר המיון הוא בדיקת CT של הבטן. בדיקה זו יכולה להבדיל היטב בין המצבים שתוארו לעיל, ובכך לכוון את הרופא למתן הטיפול הנכון. ואכן נמצא במחקרים ממקומות שונים בעולם, ש-50%-80% מהחולים עם מחלת קרוהן המגיעים לחדר המיון עוברים בדיקת CT  בטן אבחנתית.

הבעייתיות בבדיקת CT היא החשיפה לקרינה מייננת. במידה ומדובר בבדיקות CT בודדות הנפרסות לאורך מספר שנים אין בכך בכדי לגרום לנזק, אך בחלק לא מבוטל של החולים מדובר בביצוע מספר רב של בדיקות CT בטן, הגורם לחשיפה מצטברת לקרינה שמביאה לסיכון מוגבר למחלת הסרטן.

מה כלל המחקר?

מחקר שנערך לאחרונה בהובלת ד"ר תאופיק חורי מהמרכז הרפואי גליל בנהריה, ופרופ' ערן ישראלי מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה, מהמרכז הרפואי וולפסון בחולון, ניסה למצוא פתרון להפחתת ביצוע בדיקות CT בחולי קרוהן במסגרת חדר המיון.

במחקר נבדקו 322 חולים עם מחלת קרוהן שעברו בדיקת CT בטן בחדר המיון, כאשר בקרב 25% מחולים אלה, בדיקת ה-CT אבחנה מורסה תוך בטנית שהצריכה טיפול בניקוז ואנטיביוטיקה.

לדברי פרופ' ערן ישראלי: "מטרתנו הייתה לפתח מדד פשוט ולא חודרני, שיוכל לשלול קיום של מורסה בטנית, ברמת ביטחון גבוהה. באותם חולים ניתן להימנע מביצוע CT בטן. מדובר בפיתוח נוסחה פשוטה המכילה 5 פרמטרים שזמינים בחדר המיון".

מה בודקת הנוסחה שפותחה?

נוסחת הפיתוח כוללת שילוב של מספר מדדים: שני מדדי מעבדה (רמת ה-CRP בדם, ויחס של כדוריות לבנות בספירת הדם), הטיפול התרופתי אותו נוטל המטופל (האם המטופל מקבל טיפול בסטרואידים באותה עת), ומדדים קליניים של מחלת הקרוהן (נוכחות דלקת במעי הדק, וקיום של פיסטולות). לאחר הזנת המדדים לנוסחה הפיתוח מתקבל ערך מספרי. באותם מטופלים שהערך המספרי נמוך מהסף שנקבע, ניתן לשלול קיום של אבצס בדרגת וודאות גבוהה. כך, באמצעות הפעלת הכלי האבחוני ניתן היה לשלול קיום של אבצס בשני שליש מהחולים ברמת וודאות של מעל 98%.

פרופ' ישראלי מוסיף כי: "תוצאות מחקר זה יאפשרו לנו להשתמש בכלי פשוט וזמין על מנת להימנע מהצורך בביצוע בדיקת CT בטן ברוב חולי הקרוהן המגיעים לחדר המיון, ובכך להוריד את דרגת החשיפה של חולים אלו לקרינה מייננת".

ביצוע מספר רב של בדיקות CT בטן, גורם לחשיפה מצטברת לקרינה שמביאה לסיכון מוגבר למחלת הסרטן. צילום: שאטרסטוק

העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס ציינה בעניין זה כי: "אנו מברכים על הפיתוח החדש שיאפשר להקטין את החשיפה של חולי קרוהן לקרינה מייננת באמצעות בדיקות CT - בעיה מוכרת אשר חושפת חולים אלו לקרינה מסוכנת, שחלקה אף מיותרת וניתן למנוע את נזקיה המצטברים".

חודש מאי הוא חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום