מחלות עיניים: עם הגיל, מומלץ לפקוח עין

(90)
לדרג
תוכן מקודם

החל מגיל 40 הראייה שלנו משתנה ורובנו נסבול מזוקן ראייה (פרסביופיה). בנוסף, בגיל המבוגר קיים סיכוי לניוון מקולרי תלוי גיל (AMD), קטרקט וגלאוקומה, מחלות העלולות לגרום לעיוורון. מה עושים? בדיקה שנתית אצל רופא העיניים תסייע לכם לשמור על ראייה תקינה

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

בריאות העיניים שלנו משקפת את מה שקורה לכל מערכות הגוף במהלך תהליך ההתבגרות. לאט ובהדרגה, הגוף של כל אחד ואחת מאיתנו עובר שינויים, שבעידן הנוכחי רובם עדיין נחשבים בלתי נמנעים. איך שעון הזמן משפיע על הראייה שלנו? מה אפשר לעשות? במאמר זה נסקור מספר מצבים רפואיים נפוצים ביותר, שחשוב להכיר. וכמובן, נסביר בנוגע לדרכים הטובות ביותר לטיפול.

 

זוקן ראייה (פרסביופיה)

רוב מוחלט של האנשים בעולם יסבלו בחלוף השנים מזוקן ראייה - מצב נפוץ, הכרוך בפגיעה באיכות הראייה לקרוב, המורגשת בעיקר בקריאה ובשימוש בטלפון הנייד. הבעיה בדרך כלל תתחיל להופיע בשנות ה-40. חלק מהאנשים ירגישו את השינוי בגיל מבוגר יותר, אחרים בגיל צעיר יותר. עם זאת, חשוב להבין כי בסופו של דבר זוקן ראייה יפקוד את כולם.

התופעה הנפוצה נגרמת מכיוון שבמהלך השנים מבנה עדשת העין משתנה בהדרגה. העדשה נעשית פחות גמישה ומתקשה להתכווץ ולהתרחב, בהתאם לצורך במיקוד הראייה בעצמים קרובים.

איך מטפלים בזוקן ראייה?

כיום, למרבה הצער, עדיין אין טיפול ניתוחי מוכח לזוקן ראייה. נכון לעכשיו, הפתרון המקובל והנפוץ ביותר לבעיה הוא הרכבה של משקפי קריאה. בהקשר זה, חשוב לנפץ מיתוס ידוע ולומר כי אם תימנעו משימוש במשקפי קריאה ותאמצו את העיניים - הדבר לא יפגע בראייה שלכם, אך בהחלט עלול להקשות עליכם ולפגוע באיכות החיים.

 

רוב מוחלט של האנשים בעולם יסבלו בחלוף השנים מזוקן ראייה. צילום: שאטרסטוק

קטרקט

בשלב מאוחר יותר בחיים, בדרך כלל בשנות ה-60 וה-70, כמעט כולנו צפויים לסבול גם מקטרקט. זהו מצב שבו מתרחשים שינויים בהרכב החלבונים המרכיבים את העדשה, מה שגורם לעדשה להיות עכורה יותר והופך את הראייה לפחות ברורה וחדה. כיום לא מוכרת  דרך יעילה ומוכחת למנוע את התופעה הנפוצה, אך בהחלט ניתן לטפל בה ביעילות רבה.

 

איך מטפלים בקטרקט?

ניתוח לטיפול בקטרקט הוא הנפוץ ביותר מבין כל הניתוחים בעולם, לא רק בתחום הראייה! גם שיעורי ההצלחה של הניתוח נחשבים כמעט לא מציאותיים בעולם הכירורגיה: מעל 98%. זהו ניתוח שמתאים לרוב האנשים ונחשב בטוח למדי. במהלך הניתוח מוציאים את העדשה העכורה מהעין ומחליפים אותה בעדשה מלאכותית שקופה. בתום התהליך, המטופל צפוי לחזור לתפקוד מלא תוך זמן קצר ולראות כמו שראה בעבר.

כיום מבוצע ניתוח הקטרקט גם באמצעות לייזר ממוחשב - ההליך המתקדם ביותר כיום לביצוע ניתוח זה. שלבי הניתוח זהים לאלה המתבצעים במהלך הניתוח הידני, אך במקרה זה מבוצעים באופן ממוחשב על ידי קרן הלייזר: השלב הראשון - יצירת החתך בקרנית; השני - פתיחת הפתח בקופסית העדשה; והשלישי - פירוק העדשה. ביצוע הניתוח בלייזר מאפשר דיוק רב יותר בכל הנוגע למיקום החתך בקרנית וביצירת הפתח בקופסית העדשה.

מהם היתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר?

שני היתרונות המרכזיים לניתוחי קטרט בלייזר הם קיצור משך ההחלמה והאפשרות לדיוק מרבי ביצירת החתך בקרנית ובקופסית העדשה. בנוסף, פירוק העדשה העכורה באמצעות טכנולוגיית הלייזר, מפחית משמעותית את הסיכוי לפגיעה בתאי האנדותל בקרנית, וכתוצאה מכך גם את הסיכון להיווצרות בצקות אזוריות לאחר הניתוח. שימוש בטכנולוגיית הלייזר אינו מלווה בתחושת כאב. עקב הדיוק הרב של הלייזר, הוא מתאים במיוחד לניתוח הכולל השתלת עדשה מולטי-פוקלית או טורית. כמו כן, דיוק זה מאפשר לחולה לראות טוב לקרוב ולרחוק לאחר הניתוח. מעבר להחלפת העדשה לטיפול בקטרקט ניתן לשלב גם תיקון של תשבורת הראייה (לתיקון המספר) ותיקון של אסטיגמציה (צילינדר).

 

ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD)

כשמה כן היא - מחלה שנחשבת נפוצה ביותר בקרב אנשים בני 60 ומעלה, ושכיחותה הולכת ועולה ככל שמתבגרים. מחלת ניוון מקולרי תלוי גיל מאובחנת בקרב 7%-10% מהאנשים אחרי גיל 60 ובקרב כ-20% מבני 80 ומעלה. כיום, ניוון מקולרי נחשב הגורם מספר 1 בעולם המערבי לעיוורון. המחלה נפוצה יותר בקרב מעשנים ואנשים בהירי עור ועיניים, ויש לה מרכיב גנטי ברור. ניוון מקולרי בשלב ההתחלתי, שנקרא "השלב היבש", אינו מפריע לראייה.

עם זאת, כאשר חל שיבוש בראייה, בדרך כלל עצמים ישרים ייראו עקומים. לדוגמה: כשמסתכלים על אדן החלון, הוא ייראה עקום - ולא ישר. לכן, אחת הדרכים הטובות ביותר להבין אם אתם סובלים מהמחלה היא להסתכל על דף עם משבצות, ולוודא שהקווים אכן ישרים.

כיצד מטפלים בניוון מקולרי?

כשהמחלה נמצאת בשלב "היבש", שכאמור נחשב פשוט יותר, ניתן להפחית במידה ניכרת את הסיכון לעיוורון כתוצאה ממנה. הטיפול המקובל כיום הוא מתן קומפלקס ויטמינים ספציפי, המקטין את הסיכוי להידרדרות המחלה ומונע ממנה לעבור לשלב המסוכן שנקרא השלב "הרטוב". הטיפול בשלב "הרטוב" הוא בהזרקות של חומרים לחלל העין. ב-90% מהמקרים, טיפולי ההזרקה בולמים התדרדרות נוספת של המחלה ומונעים עיוורון.

בהיעדר טיפול, כמעט ב-100% מהמקרים התוצאה בסופו של דבר תהיה אובדן הראייה.

 

ביצוע הניתוח בלייזר מאפשר דיוק רב יותר. צילום: שאטרסטוק

גלאוקומה

זוהי מחלה שאינה בהכרח תלוית גיל, אך השכיחות שלה עולה ככל שמתבגרים. לכן, חשוב להכיר את מחלת הגלאוקומה. בעולם רפואת העיניים נוהגים לכנות את המחלה "הגנב השקט של הראייה", מאחר שבמקרים רבים קל לפספס אותה. הסובלים מהמחלה יבחינו בהופעתה רק כשכבר יהיה מאוחר מדי.

גלאוקומה נגרמת לרוב כתוצאה מעלייה בלחץ התוך-עיני, אשר לאט ובהדרגה פוגע בעצב הראייה וגורם לצמצום שדה הראייה. כלומר: הפיכת התמונה לצרה יותר.

הסיבה שקל לפספס את המחלה היא שאנשים רבים כלל לא יבחינו בפגיעה בשדה הראייה. אט אט, הם יתחילו לראות תמונה פחות רחבה, אך כיוון שהשינוי הוא הדרגתי ואיטי, הוא יכול להיות לא מורגש.

 

כיצד מטפלים בגלאוקומה?

הנזק של לחץ תוך עיני לראייה הוא בדרך כלל איטי מאוד, אך גם בלתי הפיך. לכן, חשוב לזהות את המחלה עוד בשלביה הראשונים, בבדיקה אצל רופא עיניים מוסמך. מטרת הטיפול בגלאוקומה תהיה לאזן את הלחץ בתוך העין ולמנוע נזק נוסף לשדה הראייה. ניתן לעשות זאת באמצעות טיפות עיניים ייעודיות, ובחלק מהמקרים בעזרת ניתוח או טיפול בקרני לייזר.

 

איך אפשר להגן על הראייה ולמנוע עיוורון בגיל מבוגר?

הדרך הטובה ביותר להבטיח שמירה על מאור עיניכם בגיל מבוגר היא לעשות כל מאמץ כדי לזהות מחלות עיניים מבעוד מועד ולטפל בהן כנדרש. לכן, מעל גיל 40 חשוב להגיע לפחות כל שנתיים לבדיקת ראייה אצל רופא עיניים מוסמך. מגיל 50 ומעלה, מומלץ להגיע לבדיקה לפחות פעם בשנה. בנוסף, אם יש לכם היסטוריה של מחלות עיניים במשפחה, מומלץ להעלות את תדירות הביקור אצל רופא העיניים.

כמו כן, חשוב להגן על העיניים ככל שניתן, באמצעות הרכבת משקפי שמש, בכל חשיפה לשמש. מומלץ להקפיד על אורח חיים בריא, המפחית את הסיכון למחלות עיניים (כמו גם למחלות נוספות). כדי לעשות זאת, מומלץ כמובן להימנע מעישון, לאמץ תפריט בריא ולבצע פעילות גופנית באופן קבוע.

 

לסיכום: בדיקות שגרתיות פשוטות יסייעו לכם באבחון מחלות עיניים קשות, העלולות לפגוע במאור עיניכם. חלק מהמחלות אינן סימפטומטיות, עד שהן מגיעות לשלב מתקדם. חשוב לשמור על הראייה בשבע עיניים ולהקפיד על הבדיקות השגרתיות ועל ביקורת שנתית.

 

ד"ר נדב בלפר, מנהל שירות ניתוחי קטרקט בבית החולים "סורוקה", מנתח בכיר  במרכז הרפואי הרב תחומי 'שבע עיניים' מרשת 'עיניים'.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום