ביצים: האם יש סיכון למחלות לב?

(24)
לדרג

אוהבים לאכול ביצים? שימו לב: ממצאים חדשים מצביעים כי צריכה רבה של ביצים מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. הפרטים המלאים בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

לאחר מחקרים שונים שהרגיעו רבים כי אין חשש מפני אכילת ביצים, ממצאים חדשים מצביעים כעת על סיכון מוגבר למחלות לב עם צריכה רבה יותר של ביצים. הממצאים פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA.

מהי מטרת המחקר?

מטרת החוקרים הייתה לקבוע את הקשר בין צריכת ביצים וכולסטרול בתזונה ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה. לצורך כך, הם אספו נתונים משישה מחקרים בארצות הברית ובחנו את צריכת כולסטרול בתזונה (מ"ג/יום) וכמות הביצים היומית. הממצא העיקרי היה ההבדל בהיארעות מחלות לב וכלי דם (אשר כלל שילוב של מחלת לב כלילית, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם אחרות) ותמותה מכל-סיבה.

כל חצי ביצה נוספת שתאכלו מלווה בעלייה של 6% למחלות לב. צילום: שאטרסטוק

מה כלל המחקר?

הסקירה כללה מעקב אחר כ-30,000 משתתפים (גיל ממוצע של 52 שנים, 45% מהם גברים). במהלך תקופה של כ-18 שנים תועדו במשתתפים 5,400 אירועי מחלות לב וכלי דם ו-6,132 מקרי תמותה מכל-סיבה.

הקשר בין צריכת ביצים או כולסטרול בתזונה ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה היה אחיד: כל עלייה של 300 מ"ג בצריכה יומית של כולסטרול נקשרה בקשר מובהק עם עלייה של 17% בסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם ועלייה של 18% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

כאמור, כל חצי ביצה נוספת שאכלו המשתתפים ביום, לוותה בעלייה מובהקת סטטיסטית של 6% בסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם ועלייה של 8% בסיכון לתמותה מכל-סיבה. הקשר בין צריכת ביצים ובין היארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה לא נותר עוד מובהק סטטיסטית לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון צריכת כולסטרול בתזונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב מבוגרים בארצות הברית, צריכה רבה של כולסטרול או ביצים בתזונה מלווה בעלייה משמעותית ותלוית-מינון בסיכון להיארעות מחלות לב וכלי דם ותמותה מכל-סיבה. הם קוראים לקחת בחשבון ממצאים אלו בניסוח ההנחיות התזונתיות בעתיד.

מהי השורה התחתונה?

כל הגדלה של צריכת הביצים הממוצעת בחצי ביצה ביום, מלווה בעלייה של 6% בסיכון למחלות לב וכלי דם ובעלייה של 8% בסיכון לתמותה מכל סיבה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום