ליל הסדר: מה נשתנה הלילה הזה?

(28)
לדרג

חג הפסח כבר בפתח ואיתו ארוחת ליל הסדר המסורתית. עבור ילדים, בעיקר קטנים, ארוחת החג יכולה להיות אירוע משעמם, מייגע ומתסכל. 7 עצות שכדאי להורים ליישם כדי שערב החג יהיה נעים ואפילו מהנה

מאת: לאה שטרן

עבורנו, המבוגרים, שמתכוננים כמדי שנה לארוחת החג המיוחדת של ליל הסדר הכל כבר ידוע וברור מראש. אנו יודעים היכן נתארח או את מי נארח, אילו מאכלים עלינו להכין, אילו מתנות לקנות ואפילו יודעים כיצד נתלבש לארוחת החג. אבל מעבר לכך, לנו כמבוגרים, יש כבר ניסיון לדעת כיצד תיראה ארוחת החג. אנחנו מסוגלים להעריך מתי יסתיים החלק הראשון של ההגדה ונוכל כבר לאכול, יודעים מי מהמוזמנים אוהב להאריך בסיפורים ומכירים את כל הבדיחות המשפחתיות והמנהגים המשפחתיים החוזרים על עצמם מדי שנה.

בניגוד אלינו, לילדים שלנו אין את הידע הזה וגם לא את הזכרון המצטבר של חגיגות קודמות, ולכן חשוב לייצר תיווך הורי ולאפשר גם להם היערכות מוקדמת. כך נעשה את מירב המאמצים להבטיח שארוחת החג תעבור בנעימים לכל בני המשפחה – מבוגרים וילדים.

במצבים בהם הילדים משועממים, הם עלולים להפריע לכל המשפחה. צילום: שאטרסטוק

הנה כמה עצות שתוכלנה לסייע לעבור את ארוחת החג בנעימים:

  • מה עומד לקרות? כדאי לתווך לילדים שלנו כיצד תתקיים סעודת החג. ילדים צעירים לא זוכרים כיצד מתנהל ליל הסדר, ולכן מומלץ לספר להם מראש מי ישתתף בארוחה, להסביר קצת על קריאת ההגדה, על האוכל שאוכלים בחג ועל חיפוש האפיקומן. חשוב כי נעדכן אותם מראש שמדובר בארוחת חג שהיא שונה וארוכה יותר מבחגים אחרים או מארוחות ליל שישי המוכרות לילדים.
  • אני רעב! גם לנו, המבוגרים, לא קל להתאזר בסבלנות עד שמגיעים לשלב האוכל בערב הסדר. לכן, כדאי להציע לילדים לאכול משהו קל לפני שיוצאים מהבית אל ארוחת ליל סדר (או במידה ואתם מארחים – לפני שהאורחים מגיעים), כך הם יהיו פחות מוטרדים מהרעב ויוכלו להתאזר ביותר סבלנות בעת קריאת ההגדה.
  • אני מכיר סיפור אחר – שפת ההגדה, ורוב סיפוריה אינן מוכרות לילדים. הם מכירים בעיקר את סיפור ההגדה והשירים שהם לומדים במסגרות החינוכיות. לכן, אפשר לספר להם מראש על השוני, ואם רוצים אפשר לארגן להם הגדה המותאמת לילדים, כזאת שיש בה יותר תמונות. לילדים שכבר יודעים לקרוא, חשוב להתאים הגדה בכתב קריא, כדי להקל על הילד את היכולת לעקוב אחר הקריאה. במשפחות בהם נהוג לעשות סבב של קריאת ההגדה, חשוב לשתף בסבב כל ילד שכבר יודע לקרוא, לעודד אותו על האומץ לקרוא מול המבוגרים ולשבח על השתפרות הקריאה שלו מהשנה שעברה.
  • מי מקריא את הקושיות? מתוך כוונה טובה, אנו מפעילים לעיתים לחץ על הילד הקטן במשפחה להקריא את ארבעת הקושיות. אבל, חשוב לזכור כי עבור הילד ייתכן והמעמד יכול להיות מלחיץ ומאיים. ולכן, בהחלט אפשר להציע לו את התפקיד, אך לא ללחוץ עליו ולאפשר לכל הילדים האחרים שמשתתפים בארוחת הסדר להיות שותפים להקראת הקושיות.

  • משעמם לי! עלינו להבין כי ילדים צעירים עלולים להשתעמם בארוחה ארוכה כל כך. במצבים בהם הילדים משועממים, אבל עדיין נדרשים לשבת ליד השולחן עם כולם, הם עלולים להפריע לכל המשפחה. לכן, במידת האפשר, רצוי להצטייד במשחקים קטנים או בדפי ציור, כדי שהילדים יוכלו להעסיק את עצמם מבלי להפריע לשאר המסובים.

גם לנו, המבוגרים, לא קל להתאזר בסבלנות עד שמגיעים לשלב האוכל בערב הסדר. צילום: שאטרסטוק

  • גם אני רוצה מתנה לאפיקומן - בדרך כלל נהוג שהילד שמוצא את האפיקומן מקבל מתנה. אבל, אפשר להחליט גם אחרת כדי למנוע אכזבות מהילדים האחרים השותפים לארוחה. אפשר להפוך את מלאכת חיפוש האפיקומן למשימה משותפת של כל הילדים ובסופה יחולק פרס סמלי לכולם. כך, גם לא תיווצר אווירה של תחרות בין הילדים וגם תהיה הזדמנות שווה בחיפוש לילדים צעירים ובוגרים וכולם ייהנו מהחוויה המשפחתית המשותפת.
  • מתי הולכים לישון? אם ניתן, רצוי שהילדים ישנו בצהריים ביום של ארוחת הסדר, כדי שיוכלו "לסחוב" עד שעה מאוחרת יחסית. בכל מקרה, עלינו להבין כי יש סיכוי שהילדים יתעייפו וירצו לפרוש לישון. לכן, חשוב שנצטייד בבגדי החלפה נוחים או בפיג'מות.

לסיכום: ארוחת ליל הסדר היא אירוע חגיגי ויוצא דופן עבורנו, ועל אחת כמה וכמה עבור ילדינו. עלינו להתאים את רמת הציפיות שלנו מהתנהגות הילדים בהתאם לגיל וליכולת ההבנה שלהם, ולהקל עליהם עד כמה שניתן, לפני הארוחה ובמהלכה.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מוסמכת מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום