הורים בפורים: יום טוב לנו?

(34)
לדרג

הילד לא רוצה להתחפש? התחפושת שהבת המתבגרת בחרה לא נראית לכם הולמת? משלוח המנות שהילד קיבל גרם לו אכזבה רבה? 6 דילמות שמזמן לנו חג הפורים ואיך מתמודדים עימן בהצלחה

מאת: לאה שטרן

בכל מקום כבר מרגישים את אווירת החג של פורים: בקונדיטוריות אפשר למצוא כבר זמן רב אוזני המן עם שפע מילויים, לעיתונים מחולקות בשבועות האחרונים חוברות עם שלל תחפושות, חנויות הצעצועים מלאות בתחפושות ובאביזרים וגם בגני הילדים ובבתי הספר הנושא הנלמד הוא החג המתקרב. התכונה רבה וההתרגשות בשיאה, אך לצידה ניתן לזהות גם חששות ולבטים רבים מצד ההורים והילדים.

לקראת החג המתקרב, ליקטנו עבורכם כמה מן הדילמות הנפוצות שצצות ועולות כמעט אצל כל המשפחות – ואיך כדאי להחלץ מהן:

לא רוצה להתחפש – תנו לילד לבחור למה יתחפש. עודדו אותו למדוד את התחפושת מספר ימים לפני החגיגה, כך שיתרגל וירגיש נוח איתה. עם זאת, כאשר הילד שלכם מסרב להתחפש, חשוב מאד שלא לגרום לו להרגיש שהוא מאכזב אתכם. אין שום סיבה לכעוס על הילד ובטח שלא להכריח אותו להתחפש. עלינו לכבד את החלטתו. הילד שלנו צריך ליהנות בפורים, ואל לנו להיות הגורם שיקשה עליו במימוש הנאה זו. אגב, זה בסדר שנציע לילד לקחת רק אביזר אחד מהתחפושת או לגוון בכובע או באיפור. נוכל להציע גם לקחת את התחפושת בתיק. אך בכל מקרה, חשוב לכבד את החלטתו, אם יסרב גם להצעה זו. ואגב, מומלץ לצלם את הילד המחופש בבית, כמה ימים לפני. כך נהיה רגועים שיש לנו תמונה למזכרת.

כאשר הילד שלכם מסרב להתחפש, חשוב מאד שלא לגרום לו להרגיש שהוא מאכזב אתכם. צילום: שאטרסטוק

הילד מפחד מהתחפושת - ילדים בגיל הצעיר עדיין מערבבים בין דמיון למציאות. התחפושות עלולה להפחיד את הילד ולגרום לו לא לזהות את החברים שלו או אפילו את עצמו כשהוא בתוכה. זאת בהחלט הרגשה מאיימת ומפחידה. בגיל צעיר, ככל שהתחפושת תהיה פשוטה, לא מאיימת ולא מסתירה את הפנים – כך גדל הסיכוי שהילד ירגיש נוח יותר ויזרום.

כולם מתחפשים לספיידרמן או אלזה - הילד שלכם רצה לבחור בתחפושת ייחודית, ולמרבה האכזבה עוד הרבה ילדים או ילדות בחרו את אותה תחפושת "מקורית" שהוא בחר? עלינו לשוחח עם הילד שלנו על האפשרות הזאת לפני החגיגה במסגרת החינוכית, לתאם איתו ציפיות ולתווך עבורו את המציאות. לתת לו להבין שגם אם יש הרבה ספיידרמנים, אלזות, חיפושיות ונסיכות – הוא אחד יחיד ומיוחד ואין עוד אחד כמוהו.

התחפושות לא מקובלת על ההורים – ילדים רבים רוצים להתחפש לתחפושות אשר אינן הולמות את הערכים של ההורים. הן יכולות להיות חשופות מדי או מעולם תוכן שאינו מתאים לתפיסת ההורים עבור ילדיהם. במקרה כזה, אל לנו להסס ולהציב עמדה הורית ברורה ונחושה. נכון שמולנו יעמוד ילד מתוסכל ורוטן, אך התפקיד ההורי שלנו הוא בהחלט להציב גבולות (עם מקום לגמישות הגיונית), כאשר דרישות הילד מנוגדות לערכים או לעקרונות שלנו.

הילד נבהל מההמולה במסגרת החינוכית - חשוב שנזכור כי בוקר פורים נפתח בהמולה רבה – גם בזמן ההתארגנות בבית ובטח שמגיעים למסגרות. השגרה היומיומית אליה רגיל הילד, מופרת ביום שבו מתחפשים: אין תיק אוכל, אין בגדי גן או תלבושת אחידה, בד"כ יש מוזיקה ורעש, הגן או הכיתה מקושטים, ואפילו הגננות והמורות נראות שונה. כך, הילד שלנו שרגיל ליציבות ולסדר יום קבוע, יכול להירתע ולחשוש, וזה טבעי. לכן, מומלץ להסביר לילד מספר ימים קודם מה הולך לקרות בבוקר המיוחד הזה, על מנת להפחית את החשש הנובע מהשינוי.

עלינו לתאם ציפיות עם הילדים ולתווך עבורם את המציאות. צילום: שאטרסטוק

הילד מתאכזב ממשלוח המנות שקיבל – כמעט לכולם זה קרה: התאמצתם להכין משלוח מנות מושקע ומפנק עבור חבר/ה מהגן או מהכיתה ואילו המשלוח שהילד קיבל בחזרה היה פחות מרשים ומאכזב ופחות מרשים. כהורים, יש לנו כאן הזדמנות ללוות את הילד שלנו להתמודדות עם מצב של תסכול. נעודד אותו על ההשקעה שלו, ונזכיר כי כל אחד עושה כמיטב יכולתו. עליו ליהנות מהתוצר שלו ופחות להיות מושפע ממה שאינו בשליטתו.

לסיכום: גם אם השנה חלק מהדברים לא הלכו כמו שאנחנו, ההורים, תיכננו או כמו שהילד או הילדה שלנו ציפו, יש לזכור כי מדובר בסך הכל ביום אחד בשנה. ותמיד יש את שנה הבאה. חג שמח!

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מוסמכת מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום