נגישות
נגישות

ניקוי רעלים: 5 השיטות המובילות

(34)
לדרג

דיאטות ניקוי רעלים כבר מזמן הפכו לטרנד, אם מתוך מודעות לשמור על הבריאות או בשל הרצון לרדת במשקל. רגע לפני האביב: בואו לגלות מהן חמש השיטות הפופולאריות ביותר לניקוי רעלים, ממה כדאי להימנע ועל מה חשוב להקפיד?

מאת: נטלי גל, נטורופטית N.D

בשנים האחרונות הולכת וגוברת הפופולאריות של השיטות השונות לניקוי רעלים, אם מתוך מודעות לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא ואם מתוך רצון להוריד במשקל. ניקוי רעלים ושמירה על אורח חיים בריא הם כמובן דבר מבורך, אך כמו בכל תחום אחר גם כאן חשוב מאוד לבחור את השיטה המתאימה ולא להתפתות לשיטות בזק שעלולות לגרום ליותר נזק מתועלת.

מהו הרעיון שעומד מאחורי ניקוי רעלים?

במהלך השנים אנחנו נחשפים למזהמים שונים ורבים שנמצאים בסביבה שלנו: תכשירי ניקוי, קרינה, מוצרי קוסמטיקה, חומרי הדברה, מזונות מעובדים, מוצרי פלסטיק, הורמונים, תוספי מזון, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל, שומנים רווים, אלכוהול, עשן, פיח, סיגריות ועוד.

מערכת העיכול שלנו אמנם יודעת לסנן באופן טבעי את עודפי הרעילות ולהוציאם מהגוף (דרך זיעה, שתן ו/או צואה), אך כמות הרעלים גדולה כל כך בעולם המודרני שבו אנחנו חיים, שהגוף מתקשה להתמודד איתם והם מצטברים ברקמות השומן ובכבד.

הצטברות הרעלים ברקמות ובתאים גורמת לעיתים, להופעת תסמינים ובעיות בריאותיות ממשיות, כגון בעיות עור, כבד שומני, עודפי שומנים בדם, עודף משקל, כאבי ראש, כאבי בטן, אלרגיות, אי סבילות למזון, מחלות אוטואימוניות, דלקות וכו'. עם זאת, בחלק מהמקרים הביטוי אינו בולט לעין, אם בגלל שהגוף עמיד יותר ולוקח לו יותר זמן תגובה, ואם בגלל שהתסמינים "קטנים" ולא מייחסים להם חשיבות (יציאות לא תקינות, עייפות וכדומה).

במש יש כמות גדולה של סיבים תזונתיים, ולכן הם גורמים לתחושת שובע. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות בניקוי רעלים?

אנשים רבים בעלי מודעות לתזונה נכונה ולאורח חיים בריא מחפשים דרכים שונות לנקות את הגוף מעודפי הרעלים שהצטברו בו, וניקוי כזה הוא אכן חשוב ויכול לשפר פלאים את המדדים הבריאותיים, האנרגטיים והנפשיים.

כיום מוצעות לא מעט שיטות לניקוי רעלים באמצעות תזונה ו/או באמצעות טיפולי גוף ונפש שונים. באופן טבעי, ההיצע הרב מוביל לכך שרבים מבלבלים בין השיטות, אינם מלווים על ידי אנשי מקצוע וכתוצאה מחוסר ידע, עושים ניקויים שלא מתאימים להם, מה שלא פעם גורם לריאקציות חמורות - תגובת יתר לניקוי שמתבטאת בכאבי ראש, פצעים על העור, כאבי בטן, כאבי ראש ועוד.

הסיבה לריאקציות השליליות טמונה בעובדה שרוב הרעלים מצטברים כאמור בתאי השומן וכאשר עושים ניקוי רעלים, הם מתפרקים, משתחררים לזרם הדם ושם הם עוברים סינון דרך הכבד, הכליות ויתר האיברים שתפקידם לנקות את הגוף. כשעושים ניקוי רעלים קיצוני או לא מותאם, הגוף מקבל למעשה "טראומה" ואינו מצליח להשתלט על כמות הרעלים הגדולה שהשתחררה בבת אחת למחזור הדם, ולכן מופיעות אותן ריאקציות.

כיצד נשמור על עצמנו מפי הסכנות?

כדי לא לגרום לריאקציות שליליות, יש להימנע מלעשות ניקוי רעלים באופן עצמאי/על בסיס המידע באינטרנט ולבצע את הניקוי רק בייעוץ וליווי של איש מקצוע/נטורופת, שידע להתאים את שיטת הניקוי באופן אינדיבידואלי בהתאם לרקע הבריאותי ולתוצאות בדיקות הדם.

מעבר לכך במהלך ניקוי הרעלים, חשוב לספק לגוף תמיכה שתסייע לו לפנות במהירות את הרעלים שהשתחררו מהתאים ונמצאים במחזור הדם. כך למשל, באמצעות ויטמינים, מנוחה, שתייה מרובה של מים, פעילות גופנית, גיוון תזונתי ועוד.

והחשוב מכל - צריך להבין שניקוי רעלים אמיתי הוא לא "זבנג וגמרנו", וכי ניקוי רעלים קיצוני או קצר מועד, שלאחריו חוזרים להרגלים הרעים, לא יועיל במאום. כדי לחוש בשינוי יש לבצע תהליך ממושך, שכולל קבלת החלטות לאורח חיים נכון. רק כך, ניקוי הרעלים הקצר יהווה מעין מקפצה, שלאחריה יש לשמר את התוצאות בצורה מאוזנת.

מהן חמשת השיטות הפופולאריות ביותר לניקוי הרעלים?

כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את חמשת השיטות הפופולאריות ביותר, את היתרונות ואת הסכנות שבכל אחת מהן:

"דיאטת מש"

  • השיטה: תפריט המבוסס על אורז מלא, מש וירקות ירוקים.
  • משך הניקוי: בין שבוע לשלושה חודשים.
  • העיקרון: באורז, במש ובירקות הירוקים יש כמות גדולה של סיבים תזונתיים, ולכן הם גורמים לתחושת שובע; הכלורופיל שנמצא בירקות הירוקים תומך בתהליך הניקוי והמש ידוע כתומך בכבד ובכליות.
  • הסכנה: מדובר בשיטה גרועה בכל היבט אפשרי.

העיקרון אמנם נכון, וייתכן מאוד שלאחר תקופה קצרה יחסית מרגישים טוב וקלילים יותר ואולי אף תראו שינוי במשקל, אך אין זה מעיד על כך שהדיאטה הזו נכונה לגוף. מדובר בתפריט מצומצם מאוד וחסר גיוון, שאינו מספק לגוף, לכבד ולאיברי הניקוי והסינון את התמיכה שלה הם זקוק. כשהגוף לא מקבל מספיק ויטמינים, מינרלים ואנזימים שיסייעו לו, יש סיכוי גדול יותר לריאקציות שליליות. בנוסף, בני האדם אוהבים גיוון תזונתי ואי אפשר לחיות לאורך זמן רב רק על אורז, מש וירקות ירוקים, ולכן לאחר סיום תקופת הניקוי, מרבית האנשים חוזרים לאכול כמו בעבר וכתוצאה מכך מעלים במשקל ומרגישים פחות טוב.

תזונת רואו פוד היא היעילה והמומלצת ביותר לניקוי רעלים. צילום: שאטרסטוק

חוקנים והידרו-קולונוסקופיה

  • השיטה: ביצוע חוקנים עצמיים (שטיפה של מערכת העיכול מפי הטבעת) של מים, קפה, תה, עשב חיטה ועוד.
  • העיקרון: שטיפה וניקוי יזום של שאריות הצואה ממערכת העיכול באמצעות הכנסה של נוזל לגוף בכיוון הפוך (מלמטה למעלה).
  • הסכנה: פגיעה בתפקוד התקין של מערכת העיכול ודילול אוכלוסיית החיידקים החיוביים במעי הגס.

כאשר מכניסים לגוף נוזל בצורה שאינה טבעית, מרגישים בהתחלה קלילים "ונקיים" יותר, מכיוון שהנוזל אכן מנקה את שאריות הצואה, אבל שימוש בחוקנים לאורך זמן גורם למערכת העיכול להתרגל לכן וגורם לפגיע בתפקודה הטבעי והתקין. זו הסיבה לכך שפעמים רבות לאחר שמפסיקים, מופיעות עצירויות בדרגות שונות.

בנוסף לפגיעה בתפקוד התקין של מערכת העיכול, החוקנים שוטפים החוצה לא רק את שאריות הצואה, אלא גם את אוכלוסיית החיידקים החיוביים שחיים ומשגשגים במעי הגס, ובכך מדלדלים אותה ומגדילים את הסיכון לבעיות עיכול שונות.

צום מים

  • השיטה: תזונה המבוססת על שתיית מים בלבד.
  • משך הזמן: מספר ימים.
  • העיקרון: לאפשר מנוחה למערכת העיכול.
  • הסכנה: חוסר בהזנת הגוף במרכיבים חשובים.

צום מים אכן מאפשר מנוחה למערכת העיכול, אך הגוף חייב לקבל הזנה ראויה. שיטה זו מומלצת רק לאנשים שסובלים מדלקות מעיים חמורות (כגון קוליטיס), ורק לימים בודדים, עם ליווי מקצועי וקבלת הדרכה באשר לחזרה הדרגתית לתזונה, ועל כן, אסור בתכלית האיסור לעשות אותו באופן עצמאי.

צום מיצים

  • השיטה: תזונה המבוססת על מיצי ירקות ו/או פירות.
  • משך הזמן: בד"כ בין יומיים לשבוע.
  • העיקרון: כאשר סוחטים פרי או ירק, מפרידים למעשה את הסיבים התזונתיים, הוויטמינים והמינרלים ומכניסים אותם לגוף בצורה נוזלית שקלה יותר לעיכול (מעין אינפוזיה) ומאטה את ספיגתם בדם (בגלל הסיבים התזונתיים).
  • הסכנה: עלייה חדה ברמת הסוכר בדם וחזרה מהירה להרגלים הרעים.

צום מיצים שנעשה בצורה מותאמת ונכונה, הוא מזין ותומך במערכות הגוף, ולכן מתאים לרוב האנשים. על מנת למנוע מהגוף טראומה שתוביל לריאקציות שליליות ולנזקים כתוצאה מעליית רמת הסוכר בדם (בעיקר לאנשים הסובלים מבעיות סוכר), חייבים לעשות אותו בהדרגה ובהתאמה אישית - אבל אם מקפידים לעשות אותו כראוי, הוא תומך מאוד בתהליך ניקוי הרעלים הטבעי של הגוף, מעלה את רמת האנרגיה בגוף ומשפר משמעותית מדדים רפואיים, כגון סוכרת, לחץ דם, השמנה, בעיות עור, חסרים תזונתיים, אנמיה ועוד.

צום מיצים שנעשה בצורה מותאמת ונכונה הוא מזין ותומך במערכות הגוף. צילום: שאטרסטוק

דיאטת רואו פוד

  • השיטה: תזונה המבוססת על מזונות לא מעובדים בצורתם הטבעית (ללא חימום), כגון קטניות מונבטות, עלים ירוקים, עשבי תיבול, אגוזים, זרעים וכמובן שתייה מרובה של מים.
  • משך הזמן: יש אנשים שחיים על תזונת רואו פוד באופן קבוע, אך ההמלצה היא להשתמש בשיטת הניקוי הזו למשך כשבועיים ולאחריהם לשלב גם מזון מבושל.
  • העיקרון: מזונות שאינם מעובדים מספקים לגוף כמות גדולה של אנזימים בעלי חשיבות גדולה מאוד לתפקוד הבין-תאי, ספיגת ויטמינים, תפקוד תקין של מערכת העיכול ומערכת הדם, זירוז של תהליך ניקוי הרעלים הטבעי, חיזוק המערכת החיסונית, העלאת רמות האנרגיה וכו'.
  • הסכנה: חסר קלורי וחסר של מרכיבים תזונתיים חיוניים אחרים (למשל, חלבון).

תזונת רואו פוד היא היעילה והמומלצת ביותר לניקוי רעלים, כשהיא מבוצעת בהדרגה ועם ליווי מקצועי שתפקידו לוודא שהגוף לא יקבל טראומה ושכתוצאה מהתזונה הזו לא ייווצרו חסרים תזונתיים מהותיים.

לסיכום: ניקוי רעלים הוא חשוב ומומלץ לצורך וכחלק משמירה על אורח חיים בריא, אך כדי לא להביא לתוצאה הפוכה ולגרום נזקים לגוף, חשוב מאוד לבצע את ניקוי הרעלים אך ורק בהתאמה אישית, עם ליווי והדרכה של איש מקצוע ולשמר את התוצאות ואת אורח החיים גם לאחר סיום הניקוי.

נטלי גל היא נטורופטית, N.D, מומחית לרפואה טבעית למשפחה ומחברת רב המכר "סוד תזונת התינוק הטבעוני".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום