תסמונת ראיית המחשב: התסמונת של דור המסכים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

יושבים רוב שעות היום מול מסך מחשב או סמארטפון? סביר להניח כי זהו המקור לתחושות בלתי נעימות מהן אתם סובלים, כגון יובש בעיניים, ראייה מטושטשת, כאבי ראש, גב וצוואר. מהי תסמונת ראיית המחשב - וכיצד ניתן לטפל בה?

אופטומטריסט
077-2313029 (מספר מקשר)

שימוש במסכים של מכשירים אלקטרוניים שונים כבר מזמן אינו נחלתם הבלעדית של המשתמשים במחשב המשרדי לצורך עבודתם. אוכלוסיית העולם כולה משתמשת באופן רציף ובלתי פוסק במסכים מסוגים שונים: טאבלטים, מכשירי טלפון סלולרי, ספרים אלקטרוניים ועוד.

ניתן להבחין בהשלכות הרגלי המסך של כולנו, בעלייה ברורה בקוצר הראייה בעולם בקרב ילדים, ובהופעת תסמונת ראיית המחשב, CVS - Computer Vision Syndrome. מדובר בצירוף של בעיות ראייה, הקשורות לשימוש תכוף ומתמשך במסכים.

כאבי ראש. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים הנלווים לתסמונת ראיית המחשב?

תסמונת ראיית המחשב עלולה להתבטא במספר רב של תסמינים: יובש בעיניים הוא התסמין העיקרי. ולצדו, תופעות כגון: ראייה מאומצת, כאבי ראש, חוסר נוחות בעיניים, ראייה כפולה או מטושטשת, רגישות לאור, פגיעה ביכולת המיקוד של העיניים או כאבי צוואר וגב.

מה גורם לתסמונת ראיית המחשב?

כאמור, תסמונת ראיית המחשב נגרמת עקב שימוש תכוף וממושך במסכים. השפעת המסכים על הראייה שלנו באה לידי ביטוי בתופעות הבאות:

פגיעה ביכולת ההסתגלות (אקומודציה) של העין: רוב התקשורת הכתובה נעשית כיום באמצעות מסכים קטנים (מכשירים סלולריים, טאבלטים וכו'). קריאה במסכים אלה, פירושה מרחק עבודה קצר יותר מהעין, ושימוש בגופנים קטנים יותר, יחסית למסמכים מודפסים.

ככל שהעין צריכה להתמקד באובייקט קטן יותר, כך תידרש ממנה יותר הסתגלות, וכך יתעייף יותר השריר הציליארי, האחראי על יכולת ההסתגלות של העין. עדשת העין, שתפקידה להתמקד, תיעשה קשיחה יותר והעדשה תיאבד מגמישותה.

תופעות אלה אחראיות לחלק מהתסמינים של תסמונת ראיית המחשב ובאות לידי ביטוי ברוב המקרים כפונקציה של גיל. עם זאת, בשל ריבוי השימוש במסכים, גדלה שכיחות התופעות האלה והולך ויורד הגיל הממוצע בו התופעות באות לידי ביטוי.

פגיעה ביכולת ההתכנסות של העיניים: יכולת ההתכנסות של העיניים היא האופן בו העיניים עובדות יחד, זו עם זו. העיניים עטופות במערכת שרירים המפעילים אותן, אך ככל שהעין עובדת מול אובייקט קרוב, למשך זמן ממושך יותר, שרירים אלה מתאמצים ומתעייפים יותר. כך, נפגעת יכולת ההתכנסות של שתי העיניים יחד, המייצרת בעיות במיקוד הראייה. התעייפות השרירים גורמת להפרשת חומצה המורגשת ככאב, בד"כ באזור העיניים, המצח או הצדעיים.

כמות המצמוץ ואיכותו: מחקרים מראים כי בזמן קריאה או עבודה מול מחשב, יורדת כמות המצמוצים באופן משמעותי. בנוסף, משפיעה השהייה מול מסכים גם על איכות המצמוץ. הדבר משפיע על היובש בעיניים, המהווה אחד התסמינים הבולטים של תסמונת ראיית המחשב.

עליה בחשיפת הקרנית: בזמן קריאה או עבודה מול מסך, העיניים מסתכלות כלפי מטה והעפעפיים אינם מכסים את כל שטח הקרנית. כך, אזורים בקרנית שאינם מכוסים מספיק על ידי העפעפיים, לא מקבלים מספיק סיכוך ועלולים לגרום לקרנית להפוך לבצקתית ולהוביל לטשטוש ראייה, גירוי וכאב.

מעבר בין טווחי ראייה משתנים: מעבר בין מרחקי ראייה משתנים - בין מחשב, לפרטנר לעבודה, למסך הפלאפון ועוד - גורם אף הוא לתופעות של תסמונת ראיית המחשב.

בקרב מי נפוצה בעיקר תסמונת ראיית המחשב?

התסמונת נפוצה בקרב כל המשתמשים במסכים, באופן תכוף וממושך, אך עם הגיל התסמונת נפוצה יותר אצל נשים. בנוסף, אנשים הסובלים ממחלות של בלוטת התריס, עלולים לסבול יותר מתסמיני התופעה, וכך גם אנשים המשתמשים בתרופות אנטי-היסטמיניות או פסיכיאטריות.

גורמים נוספים העשויים להגביר את תסמיני תסמונת ראיית המחשב הם עבודה ממושכת בסביבה ממוזגת, חמה ויבשה; או שימוש ממושך במסכים, תוך כדי הרכבת עדשות מגע.

מומלץ למבלים שעות מול מסכים להשתמש במשקפיים ולא בעדשות מגע. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בתסמונת ראיית המחשב או למנוע את הופעת התסמינים הכרוכים בתסמונת?

ניתן להפחית את התסמינים ואף למנוע את הופעתם במידה מסוימת, על ידי אימוץ ההרגלים הבאים:

תכנון נכון של סביבת העבודה: חשוב לוודא כי אין חלון או מקור אור מאחוריכם, המקרינים על המסך ויוצרים השתקפות. על החדר להיות מואר, אבל לא רק בתאורה פלורסצנטית, אלא גם באור חם יותר. המסך צריך להיות ממוקם כך שחלקו העליון מעט יותר נמוך מגובה המצח.

הסתכלות למרחק: כאמור, הסתכלות לטווח קרוב לאורך זמן מאמצת ומעייפת את העיניים. הקפדה על הסתכלות יזומה לטווח רחוק, תאפשר לעיניים לנוח ו"להשתחרר". יש לקחת בכל שעת עבודה שלוש דקות של הסתכלות רחוק, ככל האפשר לכיוון האופק; או, לחילופין, להשתמש בשיטת 20-20-20: כל 20 דקות של עבודה מול מסך, יש לעשות הפסקה של 20 שניות ולהביט למרחק של 20 רגל (פיט, feet; כלומר: כ-6 מטרים).

שמירה על לחות: יש להקפיד כי סביבת העבודה לא תהיה חמה ויבשה מדי, לשתות הרבה מים; ואם יש צורך בכך, להשתמש בטיפות עיניים למניעת יובש. בנוסף, קיימים תרגילים לשיפור כמות המצמוץ ואיכותו. ניתן ללמוד בהרחבה על תרגילים אלה אצל אופטומטריסט מוסמך.

שימוש בעדשות משקפיים מיוחדות: באופן כללי, מומלץ למבלים שעות מול מסכים להשתמש במשקפיים ולא בעדשות מגע. מעבר לכך, יש עדשות משקפיים מיוחדות, עם חסם כחול (העדשות מכונות גם בכינויים הבאים: סקיי-דיפנדר, בלו בלוקר או חוסמות אור כחול), המונע את החשיפה לאור הכחול המופץ מהמסכים; ועדשות משקפיים משרדיות, המיועדות לטווחי הראייה המשרדיים בלבד, המותאמות אישית לצרכי הלקוח ולמקצועו.

לסיכום: תסמונת ראיית המחשב היא כינוי למספר בעיות ראייה, הנגרמות עקב השפעת שימוש ממושך במסכים על תפקוד העיניים. תכנון נכון של סביבת העבודה, הפסקות מנוחה ומבט לטווח ארוך, שימוש בעדשות משקפיים מיוחדות והרגלים נוספים - עשויים להפחית את תסמיני התופעה ואף למנוע אותם.

מעוז חדש הוא אופטומטריסט קליני מוסמך, בעלים ומנהל של אופטיקה צדקי-מעוז ברמת גן.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום