קוצר ראייה בילדים: טיפול חדשני

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אורח החיים המודרני מביא לעלייה בשיעור קוצר הראייה, העלול להידרדר לעיוורון. מחקר מקיף: שימוש באטרופין מסייע לבלום את התופעה אצל ילדים. הורים, אל תעצמו עיניים!

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

שיעור המאובחנים בעולם כסובלים מקוצר ראייה עומד כיום על 1.4 מיליארד איש. על פי התחזיות, עד שנת 2050, יעמוד שיעורם על 4.8 מיליארד. עלייה מתמדת זו, בתופעת קוצר הראייה - מביאה את הרפואה לחפש פתרונות, כדי לאפשר התמודדות עם הבעיה.

מהו קוצר ראייה?

קוצר ראייה (מיופיה) הוא מצב שבו קרני האור מאובייקט רחוק נופלים לפני הרשתית, במקום על הרשתית. כתוצאה מכך, הראייה למרחק מטושטשת - ככל שמביטים רחוק יותר. מצב זה שכיח בקרב 25%-30% מאוכלוסיית המערב ושכיחותו עולה עד כדי 80% בחלק מארצות המזרח הרחוק.

מה הסיכון המתלווה לקוצר ראייה גבוה?

קוצר ראייה גבוה כלומר: מעל למספרים, 6, 7 - מסוכן, מאחר שהוא עלול לגרום לקרעים ברשתית, להפרדות רשתית וגלאוקומה. קוצר ראייה במספרים אלה אף עלול להוביל לפגיעה קשה בראייה.

מהם הגורמים לקוצר ראייה אצל ילדים ובני נוער?

מעבר לגורמים הגנטיים, שעליהם אין לנו שליטה - קוצר ראייה בגיל ילדות קשור גם באורח חיים. ההתפשטות המשמעותית של תופעת קוצר הראייה בקרב הילדים, קשורה לבילוי שעות רבות מול מסכים: טאבלטים, סמארטפונים ומחשבים (במקום במשחקים המערבים פעילות גופנית, מחוץ לבית באור השמש - כפי שהיה נהוג בעבר).

גורמים נוספים, המשפיעים על הראייה, קשורים במאמץ יתר של העיניים (למשל: קריאה מרובה באור לא מתאים).

האם ניתן לעצור את התקדמות קוצר הראייה?

לאורך השנים, נוסו אמצעים שונים לעצירת התקדמות קוצר הראייה.

חלק מהטיפולים כללו הגברת הפעילות מחוץ לבית, שימוש במשקפיים מולטיפוקליים, ביפוקליים ומשקפיים שנועדו לטשטש את הראייה ההיקפית. אף אמצעי מאמצעים אלה - לא הוכיח את עצמו כיעיל מספיק בטווח הארוך.

בשנים האחרונות, נערך מחקר רחב היקף, במעבדה למדעי הראייה במשרד הבריאות הסיני, בשיתוף פעולה עם חוקרים מאנגליה, אירלנד, אוסטרליה וסינגפור. המחקר שם לו למטרה למצוא דרך לעצור את התפשטות התופעה, בקרב ילדים ובני נוער - הגיל המועד להתפתחות קוצר הראייה, בשל התארכות גלגל העין.

מה עלה במחקר הסיני?

הממצאים מעלים כי הטיפול שהאט את התקדמות המיופיה באופן ברור ומשמעותי הינו מתן טיפות אטרופין, במינון נמוך - ישירות לעין.

כיצד משפיע מתן אטרופין על העין? כיצד אטרופין תורם לעצירת התקדמות קוצר הראייה?

טיפות אטרופין שמוזלפות ישירות לעין - עוצרות את גדילתה; ובכך מאטות את התקדמות המיופיה. אופן הפעולה המדויק של האטרופין על העין עדיין איננו ברור לחלוטין. על פי אחת התיאוריות, אטרופין מתחבר לנוירוטרנסמיטורים ברשתית (כגון: דופמין), משנה את הריכוז שלהם - ובכך מונע את גדילת אורך גלגל העין.

האם בנוסף לפעולתו הרצויה של האטרופין בעיניים יש גם תופעות לוואי?

בשנים האחרונות, נעשו מחקרים רבים, בניסיון למצוא את הריכוז האופטימלי שישיג את התוצאה הרצויה, מבלי לגרום להשפעות אחרות. כך, נוסו ריכוזים של 1%, 0.1% ו-0.5%, שהניבו תוצאות לא מוצלחות בשל השפעות לוואי, כמו סנוור וטשטוש ראייה. בסופו של דבר, לאחר ניסויים רבים, נמצא שהריכוז היעיל ביותר ונטול תופעות הלוואי הוא 0.01% - ובו משתמשים כיום לטיפול במיופיה.

מה המינון ומשך הטיפול הנדרש, כדי להגיע לתוצאות הרצויות?

המינון המקובל הוא טיפה אחת, פעם ביום - למשך שנתיים. במהלך תקופה זו, הילד מגיע לרופא המטפל לבדיקה ומעקב. אם נראה שאכן מסתמנת עצירה בהתקדמות קוצר הראייה, ממשיכים בטיפול. במקרה שהרופא מוצא שקוצר הראייה ממשיך להתקדם - הטיפול מופסק.

האם הנתונים בשטח מראים כי מדובר בבשורה אמיתית עבור ילדים הסובלים מקוצר ראייה?

הניסיון הקליני שהצטבר מאז תחילת השימוש בטיפות האטרופין מראה שהטיפול אכן יעיל במקרים רבים ונותן את התוצאות המקוות - עצירת התקדמות קוצר הראייה ומניעת הסיבוכים שמגיעים עם העלייה המתמדת במספר.

לסיכום: הטיפול באטרופין, בקרב ילדים הוא בבחינת מהפך - ביכולת הרפואה לעצור התקדמות של קוצר ראייה; ובמניעת מצבי סיכון, הנובעים ממיופיה חמורה. החידוש הטמון בטיפות האטרופין אכן מהפכני. עם זאת, אל להורים לשכוח את הטיפול המונע: צמצום זמני השהייה של הילדים מול המסכים ויציאה אל אור היום, המערבת אוויר צח ופעילות גופנית.

ד"ר רונית פרילינג היא מומחית ברפואת עיניים, עובדת למעלה מ-15 שנים כרופאת עיניים ילדים בכירה וכירורגית במחלקת עיניים במרכז "שניידר" לרפואת ילדים בישראל.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors

בואו לדבר על זה ברפואת עיניים לילדים ופזילה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום