נכות נפשית: חוות דעת פסיכיאטרית לביטוח לאומי

(5)
לדרג
תוכן מקודם

נגרמה לכם טראומה נפשית ואתם מתקשים לחזור לתפקוד? אל תתביישו בכך - ייתכן כי אתם זכאים לאחוזי נכות מביטוח לאומי. מומלץ להיבדק באופן פרטי ע"י פסיכיאטר, כדי לוודא שדרגת הנכות שקיבלתם אכן משקפת את מצבכם הנפשי - ואינה נמוכה מדי

רופא פסיכיאטר
054-4927709

חוות דעת פסיכיאטרית עשויה להיות בעלת משקל משמעותי, בערעור על גובה אחוזי נכות שנקבעו לאדם על ידי המוסד לביטוח לאומי. לכן, לאחר שהביטוח הלאומי קובע את דרגת הנכות, מומלץ להיבדק על ידי פסיכיאטר ולוודא כי אחוזי הנכות שנקבעו אכן תואמים את מצבו הנפשי של האדם.

 

חוות דעת פסיכיאטרית לצורך ערעור על דרגת נכות. צילום: שאטרסטוק

מתי נדרשת חוות דעת פסיכיאטרית לצורך קביעת דרגת נכות?

במדינת ישראל, המוסד לביטוח לאומי מהווה למעשה פוליסת ביטוח ממשלתית, שתפקידה לסייע לאזרחים מבחינה כלכלית, כאשר הם נזקקים לכך מסיבות שונות.

אחת מדרכי הסיוע החשובות היא קצבת נכות, המאפשרת לכל אדם שנפגע או חלה, לקבל סיוע כלכלי מהמדינה, בהתאם לדרגת הנכות (אחוזי נכות) שנקבעה לו על ידי הוועדה הרפואית המיוחדת, מטעם הביטוח הלאומי.

לא פעם, לאחר שהביטוח הלאומי קובע את דרגת הנכות, מרגיש הנבדק כי אחוזי הנכות שנקבעו לו נמוכים מדי ואינם משקפים נכונה את מצבו. במקרים כאלה, רשאי הנבדק להגיש לביטוח הלאומי ערעור על ההחלטה, שבו עליו לנמק את טענותיו ולהביא חוות דעת רפואיות ו/או פסיכיאטריות התומכות בטענותיו.

מהי חוות דעת פסיכיאטרית לצורך קביעת דרגת נכות?

חוות דעת פסיכיאטרית נחוצה מאוד, לצורך ערעור על דרגת נכות. חוות הדעת מהווה למעשה אסמכתא לכך שכתוצאה מהפגיעה/ המחלה, נגרמה לנבדק טראומה נפשית, שבעקבותיה הוא זקוק לאחוזי נכות גבוהים יותר מאלה שנקבעו לו. אך ורק מומחה בעל זכות לכתוב חוות דעת רשאי לעשות זאת. חוות הדעת מתבססת על כל המסמכים הרפואיים, בדיקה קלינית ובדיקה פסיכיאטרית.

במהלך הבדיקה, בוחן הפסיכיאטר מהן ההשלכות התפקודיות שנגרמו לאותו אדם כתוצאה מהטראומה שנגרמה לו: האם ובאיזו רמה הצלקת הנפשית פוגעת בכושר העבודה של הנפגע, ביכולת שלו לקחת אחריות בחיי המשפחה ו/או הזוגיות? האם כתוצאה מהטראומה יש פגיעה מינית? האם הנזק הנפשי פגע ברצון ובמוטיבציה של הנפגע להמשיך לתפקד ולצאת מהבית? האם הטראומה גורמת להתפרצויות כעס וכו'.

לאחר שסיים לעבור על כל המסמכים הרפואיים ולאחר הבדיקה, כותב הפסיכיאטר חוות דעת מקצועית, שבה מובאים נימוקים מקצועיים, הן בהתאם לתוצאות הבדיקה, הן בהתאם לכל אחד מהסעיפים הנדרשים על פי התקנון של הביטוח הלאומי. אם יש צורך, מובאים גם נימוקים המבוססים על ציטוטים מתוך הספרות המקצועית, המעידים על כך שבשל מצבו הנפשי של הנבדק, עליו לקבל אחוזי נכות גבוהים יותר.

המצב הנפשי משפיע על גובה אחוזי הנכות. צילום: שאטרסטוק

מהי החשיבות של קבלת חוות דעת פסיכיאטרית לצורך ערעור על דרגת הנכות?

רבים סבורים בטעות כי אחוזי הנכות נקבעים בעיקר בהסתמך על המצב הפיזי. הם אינם מודעים לכך שכתוצאה מאותה פגיעה/מחלה, נפגע גם המצב הנפשי שלהם וכי גם המצב הנפשי משפיע על גובה אחוזי הנכות.

חוות דעת פסיכיאטרית עשויה לשפוך אור על הנזקים הנפשיים (שלא תמיד נראים לעין) שנגרמו לנבדק, כתוצאה מאותה פגיעה/מחלה ולגרום לכך שהמוסד לביטוח לאומי יסתמך עליה, יקבל את בקשת הערעור של הנבדק ויעלה את דרגת הנכות שנקבעה לו לכתחילה. גובה דרגת הנכות הוא בעל השלכות כלכליות לא מבוטלות.

לסיכום: לאחר קבלת הקביעה של הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, באשר לדרגת הנכות, כדי למצות את מלוא הזכויות שלכם בביטוח הלאומי, חשוב מאוד לקבל חוות דעת פסיכיאטרית - מפסיכיאטר או פסיכוגריאטר מומחה - שיבחן האם אחוזי הנכות אכן משקפים נכונה את המצב או שיש צורך להעלות אותם, כתוצאה מנזק נפשי שנגרם לנבדק ולא נלקח בחשבון.

 

ד"ר מיכאל קופילוב הוא פסיכוגריאטר מומחה, בעל ותק של מעל 35 שנה, מוסמך לכתיבת חוות דעת.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום