עמוד שדרה מותני: הכל על ניתוח לטיפול בפריצת דיסק

(19)
לדרג
תוכן מקודם

רוב האוכלוסייה צפויה לסבול מכאבי גב תחתון, העלולים להיגרם מפריצת דיסק או משינויים ניווניים בעמוד השדרה. טיפול שמרני (משככי כאבים, מנוחה וכירופרקטיקה) צפוי לסייע ברוב המקרים, אך יש מקרים שהפתרון היחיד הוא ניתוח, הנחשב בטוח ובעל אחוזי הצלחה גבוהים

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
077-9977149 (מספר מקשר)

עמוד השדרה המותני נושא את רוב עומס משקל הגוף ויש לו תפקיד חשוב ביכולת התנועה שלנו. כתוצאה מהעומס על חוליות עמוד השדרה המתני, נוצרת שחיקה של הדיסקים והמפרקים שבין החוליות בעמוד השדרה, מה שעלול לגרום לפריצת דיסק שמלווה בכאבים המוקרנים גם לרגל.

מה המבנה של עמוד השדרה המותני?

עמוד השדרה המותני מורכב מחמש החוליות האחרונות של עמוד השדרה: הוא מתחיל בחוליה האחרונה של עמוד השדרה הגבי (בחלק התחתון של הצלעות) ומסתיים בעצם העצה (סקרום - העצם המחברת בין עמוד השדרה לאגן; בקצה שלה, ממוקמת עצם הזנב).

עמוד השדרה המותני הוא החלק בעמוד השדרה שאחראי על עיקר התנועתיות של הגוף: היכולת להתכופף קדימה ולהטות את הגו לצדדים ולאחור נובעת מהתנועה בין החוליות בעמוד השדרה.

בנוסף לכך, מכיוון שרוב משקל הגוף נמצא בפלג הגוף העליון והכוח עובר מעמוד השדרה לאגן וממנו לגפיים - עמוד השדרה המותני הוא זה שנושא את רוב עומס המשקל. שני הדיסקים הבין-חולייתיים, שעליהם מופעל העומס הרב ביותר, הם הדיסקים הממוקמים בין החוליה הרביעית לחמישית, ובין החוליה החמישית לאגן, ולכן מרבית הפגיעות בדיסקים הבין חולייתיים מתרחשות בדיסקים אלו.

 

עמוד השדרה המותני הוא החלק בעמוד השדרה שאחראי על עיקר התנועתיות של הגוף. צילום: שאטרסטוק

מהי פריצת דיסק וממה היא נגרמת?

כתוצאה מהתנועתיות הרבה של עמוד השדרה המותני ומהעומס הרב שמופעל עליו, עם הזמן נוצרת שחיקה של הדיסקים והמפרקים בין החוליות בעמוד השדרה.

בעקבות השחיקה, מופעל לחץ על הדיסק; וכתוצאה מהלחץ הוא פורץ את המעטפת שלו, חודר לתעלת עמוד השדרה (שבה עוברים העצבים) ולוחץ על העצב שבתעלה - זוהי למעשה פריצת דיסק. הלחץ שמופעל על העצב מעורר אצל האדם תחושת כאב. מכיוון ששורש העצב יורד אל הרגל, לרוב הכאב מוקרן גם אל הרגל.

באוכלוסייה מבוגרת יחסית (מעל גיל 65) ניתן לראות שכתוצאה מהשחיקה של הדיסקים בין החוליה הרביעית לחמישית, נוצרת עם הזמן היצרות של תעלת השדרה: השינויים הניווניים מקטינים את שטח החתך של התעלה. כתוצאה מכך, נוצר לחץ על שורשי העצבים העוברים בתעלת השדרה.

במקרים כאלה, מופעל לחץ על כל השורשים (בניגוד לפריצת דיסק רגילה, שבה הלחץ מופעל על שורש אחד). לכן, הכאב מופיע בדרך כלל בזמן ההליכה בשתי הרגליים, וחולף כשהאדם מתיישב ומכופף קצת את הגב קדימה - תנועה המרחיבה את קוטר התעלה ומורידה את הלחץ.

מהו הטיפול המומלץ בפריצת דיסק?

בכ-90% מהמקרים ניתן לטפל בהתקפי הכאב בצורה יעילה, באמצעות תרופות נגד כאב, נוגדי דלקת, מנוחה, הזרקות אפידורליות של סטרואידים ו/או כירופרקטיקה. בכ-10% מהמקרים, שבהם הטיפול השמרני אינו מועיל (בדרך כלל, במקרים שבהם יש היצרות של התעלה או כאשר פריצת הדיסק מאד גדולה) - יש צורך בניתוח.

 

כיצד מתבצע ניתוח לטיפול בפריצת דיסק?

ניתוח פריצת דיסק (דיסקטומיה) הוא ניתוח קצר יחסית, המתבצע בגישה אחורית דרך חתך זעיר של כ-2.5 סנטימטרים. במהלך הניתוח, מפרידים את השרירים מצד החוליה בו נמצא בקע הדיסק; באמצעות מכשור ייעודי מורידים חלק מהקשת האחורית (או מחציתה) בצד הכואב, ודרך הפתח שנוצר מוציאים את חתיכת הדיסק שפרץ ולוחץ על שורש העצב.

במקרים שבהם נגרם לדיסק נזק נרחב, מוציאים את כל חומר הדיסק (או את מרבית החומר), מכניסים במקומו שתל שמקבע את החוליות אחת לשנייה, ואת הקיבוע מחזקים באמצעות ברגים המוחדרים לחוליות שמעל ומתחת הדיסק.

במצב של היצרות של תעלת השדרה, הכאב נחלש כאשר האדם מתיישב ומכופף קצת את הגב קדימה. צילום: שאטרסטוק

מה כולל תהליך ההחלמה מהניתוח?

כשש שעות לאחר הניתוח או יום למחרת, המנותחים יורדים מהמיטה בעזרת ליווי. שחרור מבית החולים אפשרי כבר למחרת הניתוח, כאשר מנותחים שעברו ניתוח קיבוע חוליות נשארים באשפוז יום נוסף. משך ההתאוששות נע בין שישה שבועות לשלושה חודשים. לאחר כחודש, יכולים רוב המנותחים לחזור לעבודה.

 

האם הניתוח כרוך בסיכונים?

אחוזי ההצלחה של ניתוח לטיפול בפריצת דיסק גבוהים מאוד: 85%-90%. הסיכונים מהניתוח הם קטנים. רק במקרים נדירים, עלולים להיות סיבוכים שונים, כגון: זיהום, מיקום לא אופטימלי של הקיבוע ו/או פגיעה נוירולוגית.

לסיכום: למרות מה שנהוג לחשוב, ניתוח לטיפול בפריצת דיסק הוא ניתוח בטוח עם אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. והכי חשוב: יש לזכור כי מדובר בניתוח שעשוי להשיב למטופלים את איכות החיים שאבדה להם, כתוצאה מפריצת הדיסק.

 

ד"ר גד ולן הוא מנהל יחידת עמוד שדרה בבית החולים לניאדו, מנתח בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר ואסותא תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר ולן גד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום