בליעת לשון: מה חשוב לדעת?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהי בליעת לשון? איך מזהים את התופעה וכיצד מגישים עזרה ראשונית? הכל על תופעת בליעת הלשון, או בשמה האמתי והמדויק יותר – צניחת בסיס הלשון. מדריך חירום מקיף וחשוב

רופא כללי
04-7772348

הביטוי "בליעת לשון" הוא מושג עממי שהפך שגור, אך אינו שמה המקצועי של התופעה הרפואית ואינו מתאר מצב בו אדם באמת עלול לבלוע את לשונו. המונח הרפואי המתאר את התופעה נקרא "צניחת בסיס הלשון" - מצב שעלול להתרחש כאשר אדם מאבד את ההכרה. עם איבוד ההכרה נוצר מצב של אובדן טונוס השרירים, וכתוצאה מכך גם בסיס הלשון הופך רפוי, הלשון צונחת אחורה ועלולה לגרום לחסימה של נתיב האוויר.

 

כיצד ניתן לזהות מצב של צניחת בסיס הלשון?

אם אדם בסביבתכם התעלף או איבד הכרה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לקרוא לעזרה, להזמין אמבולנס או לבקש מאחד הסובבים שיעשה זאת. עד הגעת הצוות הרפואי, יכול כל אדם עם ידע בסיסי בעזרה ראשונה להגיש עזרה ראשונית ולהציל חיים, לכן חשוב מאוד לכל אדם מן השורה לרכוש לפחות ידע בסיסי בתחום.

אחד הדברים הראשונים שחשוב לבדוק הוא - האם האדם שנראה כי איבד את הכרתו מגיב?

לפעמים, גם במצב שנראה כאיבוד הכרה יש עדיין יכולת תגובה. אפשר לנסות לדבר עם האדם או לגרום לו לכאב קל, ואם אין שום תגובה יש לבדוק האם הוא נושם (האם יש קולות נשימה, האם בית החזה עולה ויורד) והאם יש דופק. במידה ויש דופק, אך אין נשימה, ייתכן שדרכי הנשימה חסומות עקב צניחת בסיס הלשון.

 

אם אדם בסביבתכם התעלף או איבד הכרה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לקרוא לעזרה. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות במצב של צניחת בסיס הלשון?

ראשית, נציג את הפעולות שרבים ממהרים לבצע, אך אותן אסור לעשות:

  • אסור לפתוח את הפה ולהכניס יד
  • אסור למשוך את הלשון עם היד
  • אסור להכניס מקל או כל חפץ אחר אל הפה
  • אסור להפוך את אותו אדם על הבטן, על מנת שהלשון תצא

על מנת לפתוח את נתיב האוויר החסום, אפשר להשתמש בשתי טכניקות:

1. הטיית ראש אחורנית ומשיכת לסת - יש להניח יד אחת על המצח ולהפעיל לחץ קל על מנת להטות את הראש מעט אחורנית. עם היד השניה יש להחזיק את הסנטר ולהרים אותו למעלה ומעט קדימה. טכניקה זו מרימה את הלשון למעלה, פותחת את דרכי האוויר וברוב המקרים מאפשרת חזרה לנשימה עצמונית. מכיוון ששיטה זו כרוכה בהטייה של הצוואר, היא אינה מתאימה לשימוש על אנשים שאיבדו את הכרתם עקב חבלה, כיוון שהיא עלולה להפעיל לחץ רב מדי על עמוד השדרה הצווארי.


2. דחיקת לסת - שיטה זו מורכבת מעט יותר ובדרך כלל נעשית יותר על ידי אנשים שמיומנים בהגשת עזרה ראשונה – אם כי, גם אותה כדאי ללמוד ולתרגל. בשיטה זו יש להתמקם מאחורי ראשו של האדם חסר ההכרה, לאחוז בלסת שלו באזור זווית הלסת (נמצאת מעט מתחת לאוזן) ולהרים אותה. בשיטה זו לא נעשית הטיית ראש ואין הזזה של עמוד השדרה, ולכן היא מתאימה גם במקרים של איבוד הכרה עקב חבלה.

חשוב לזכור: אין כל צורך לפתוח את הפה ובטח שלא להכניס אצבע. פעולות אלה אינן עוזרות! בחלק מהמקרים, כאשר ישנה עדיין מידה מסוימת של הכרה, זה אף עלול להוביל לפציעות מיותרות, כיוון שברגע שמוכנסת אצבע אל תוך הפה עלול האדם עם ההכרה המעורפלת פשוט לנשוך אותה.

 

מה עושים במצבים בהם אין נשימה ואין דופק?

במצבים בהם אין נשימה ואין דופק יש להתחיל פעולות החייאה על פי עקרונות ה-BLS, Basic Life Support, ולמי שלא עבר הכשרה בסיסית בהחייאה להתחיל עיסויים עד אשר מגיעים צוותי הרפואה. עקרונית, החזרת דופק היא העדיפות העליונה של מבצע ההחייאה, כיוון שכל עוד אין דופק, גם אם נשחרר את החסימה מנתיבי האוויר, האדם לא יוכל לנשום בעצמו. שיטת הפעולה במצב כזה היא להתחיל קודם כל בעיסויים. החייאה מפה לפה היא פחות מקובלת כיום ואינה מומלצת. גם במקרה זה . הצעד הראשון והמיידי הוא להזעיק עזרה.

 

במצבים בהם אין נשימה ואין דופק יש להתחיל פעולות החייאה. צילום: שאטרסטוק

האם במצבים של פרכוסים ישנה סכנה של צניחת בסיס הלשון?

בזמן פרכוס, בדרך כלל, אין בעיה נשימתית כיוון שאין רפיון שרירי בגוף. זה אומנם עשוי להיראות מבהיל, במיוחד למי שלא נתקל במצב כזה בעבר, אך ברוב המקרים הפרכוס עובר בלי התערבות ויש לתת לו לעבור מעצמו. לרוב, הפרכוס עובר לאחר כשתי דקות ובמהלכו יש להרחיק את האדם המפרכס מחפצים שעלולים לסכן אותו (רהיטים, חפצים, מדרגות וכדומה). מומלץ, במידת האפשר, לסובב את האדם שמפרכס על הצד, כיוון שהוא עלול להקיא במהלך הפרכוס או להפריש רוק ואלו עלולים לחסום את נתיב האוויר שלו.

 

האם גם אצל ילדים עלול להיווצר מצב של צניחת בסיס הלשון?

אצל ילדים נפוצים יותר מצבים של בליעת גוף זר, מאשר איבוד הכרה וצניחת בסיס הלשון - אך בהחלט זה אפשרי וקיים. יש לזכור שצניחת בסיס הלשון עשויה לקרות רק לאחר איבוד הכרה. בכל מצב אחר בו הילד לא נושם או מתחיל להכחיל, במיוחד בגילאי שנה עד שלוש, יש לחשוב קודם כל על האפשרות שגוף זר חוסם את נתיב האוויר.

כל עוד הילד נושם ומשתעל, יש להשגיח מקרוב ולנסות לתת לשיעול לעשות את שלו, כיוון שזה המנגנון היעיל ביותר של הגוף לפליטת גוף זר. אם המצב לא משתפר והילד אינו מסוגל להשתעל אך עדיין בהכרה, יש להשתמש בטכניקה להוצאת גוף זר, בהתאם לגיל הילד - מתחת לגיל שנה הטכניקה כוללת שילוב של טפיחות על הגב ועיסויי חזה, ומעל גיל שנה לחיצות על הבטן מאחור, במה נקרא "שיטת היימליך".

חשוב לזכור: אם קיים חשד לגוף זר בפה, אין להכניס אצבעות לפיו של הילד על מנת לנסות להוציא אותו, אלא אם כן הוא ממש בפתח הפה ורואים אותו בבירור. הכנסת אצבעות לפיו של הילד עלולה לדחוף את הגוף הזר עוד יותר פנימה.

מומלץ מאוד לכל אדם ללמוד כללי עזרה ראשונה בסיסיים, ולכל הורה להוסיף גם טכניקות עזרה ראשונה לילדים.

 

הטכניקה להוצאת גוף זר מתחת לגיל שנה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: בליעת לשון הוא שמה העממי והנפוץ של תופעה הנקראת "צניחת בסיס הלשון", תופעה שעשויה להתרחש כאשר אדם מאבד הכרה ועקב רפיון השרירים לשונו צונחת אחורנית וחוסמת את נתיב האוויר. מצב של צניחת בסיס הלשון יכול להתרחש כאשר לאדם חסר ההכרה יש דופק אך הוא אינו נושם, אז ניתן לפתוח את נתיב האוויר על ידי אחת משתי טכניקות שונות העוסקות בהרמה של הלסת. אין לפתוח את הפה, אין לסובב על הצד או על הבטן ואין בשום פנים ואופן להכניס אצבע, יד או מקל, או לנסות למשוך את הלשון עצמה. אם בנוסף גם אין דופק, יש קודם כל להתחיל בעיסויים על מנת להחזיר את הדופק, בלעדיו לא תוכל להתקיים נשימה. בכל מקרה יש לקרוא באופן מיידי לעזרה רפואית.

 

ד"ר חוסאם מחאג'נה הוא מומחה לרפואה פנימית ורפואה דחופה, רופא בכיר במחלקה לרפואה דחופה של ביה"ח רמב"ם.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום