תכנית טיפול אישית: הצליחה להשיל 18 ק"ג ממשקלה מבלי ששינתה את התפריט

(4)
לדרג
תוכן מקודם

הסיפור של גל, שרזתה 18 קילו לאחר שנים של ניסיונות כושלים, מוכיח שכמעט כל אחד שסובל מהשמנת יתר יכול לרזות בגדול. "אם אתה מנסה לעשות משהו ולא מצליח, כנראה שאתה צריך לשנות את הדרך", היא אומרת. בראיון הבא, היא חושפת את השיטה שבזכותה היא מגדירה את עצמה כיום "רזה ומאושרת"

רופא כללי
077-2311041 (מספר מקשר)

גל, בת 58 מרמת גן, סבלה ממחלת הסוכרת בשנים האחרונות. המצב גרם לה לאכול יותר וכך גם להעלות במשקל בהדרגה. "ניסיתי אין ספור שיטות שיעזרו לי להוריד את הקילוגרמים העודפים", היא מספרת. "שיניתי תפריטים בלי סוף, בחנתי שיטות אלטרנטיביות ואפילו דיקור. שיא ההצלחה התבטא בשני קילו בודדים אותם הצלחתי להשיל - מעט מאוד לנוכח העובדה שהיעד היה להפטר מ 18 קילו עודפים". השינוי המשמעותי, התחיל כשגל נחשפה לדף הפייסבוק של ד"ר רז – רופא מומחה, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "ראיתי שכמה חברים טובים שלי אהבו את הדף והסתקרנתי. מאחר שאני בן אדם שמעדיף לחוות אנשים פנים מול פנים, החלטתי לתאם תור בקליניקה שלו כדי לשמוע על התכנית המדוברת לירידה במשקל".

לאחר שנפגשה עם ד"ר רז, ביצעה בדיקות והשיבה על שאלות לצורך התאמת תכנית טיפול אישית, היא החלה בתהליך. בניגוד לשיטות הקודמות שניסתה, הפעם השיטה כללה גם ליווי רפואי – תרופתי על ידי ד"ר רז, וכן ליווי תזונתי על ידי דיאטנית קלינית. התוצאות לא אחרו לבוא. כבר בחודש הראשון השילה גל 5 קילו ממשקלה, וכיום היא שוקלת 70 קילו בלבד - 18 קילו פחות מהמשקל שנמדד בתחילת התהליך. "אם אתה מנסה לעשות משהו ולא מצליח, כנראה שאתה צריך לחשוב על דרך אחרת, וזה בדיוק מה שעשיתי", היא אומרת, ומפרטת אודות התהליך שעברה.

מזל טוב גל, אפשר לומר שהשגת את היעד?

"בהחלט. אף שלמעשה לא היה יעד מדויק, ידעתי שאני חייבת להשיל משקל רב שאותו העליתי בעקבות מחלת הסוכרת. אפשר לומר, שהיעד האמתי היה קודם כל להיות בריאה, ורק אח"כ ליהנות מהמשמעות האסתטית שמלווה לירידה במשקל. לשמחתי, כיום מדדי הסוכר שלי בדם תקינים ואני בריאה, מרגישה טוב, קלה ואנרגטית, פחות מתעייפת בקלות ובעיקר רזה ומאושרת".

"אם בעבר חייתי כדי לאכול, היום אני אוכלת כדי לחיות". צילום: ניר אברהם

תוכלי לתאר כיצד התהליך תרם להצלחה הזאת?

"למעשה, הייתי זקוקה לדחיפה משמעותית כדי לשמור על משקל רצוי. בניגוד לדיאטות שמאוד קשה להתמיד בהן, וגם התוצאה שלהן לרוב לא נשארת לאורך זמן, טיפול תרופתי עובד בדיוק על המנגנון שמוריד את החשק לזלול ללא אבחנה, ולכן מאפשר להתמיד ולהצליח. אם בעבר חייתי כדי לאכול והאוכל היה מרכז העיסוק שלי, היום אני אוכלת כדי לחיות. הכל נעשה יותר בשליטה. הכמויות הצטמצמו, הצורך למתוק ומלוח ירד, ובאופן כללי, אני פחות חושבת על אוכל".

איך בדיוק מתנהל הליווי במרפאה?

"בתחילת הדרך ד"ר רז מאבחן את הרקע הרפואי,  משוחח ומסביר את כל התהליך, כולל הסבר על תופעות הלוואי האפשריות. לאחר מכן, מגיעים למרפאה אחת לחודש לצורך בדיקה ומעקב אחרי ההתקדמות, גם בהיבט התרופתי וגם בתזונתי. במקרה הצורך, משנים מינונים או תרופות. לאורך כל הדרך יש נציג של המרפאה שמתקשר ושואל לגבי התחושות. גם ד"ר רז עוקב ומתקשר מידי פעם. בגדול, התחושה היא שיש תמיכה אישית, וליווי ומענה לצרכים".

האם אורח החיים שאת מנהלת השפיע על הרגלי התזונה שלך?

"אני עוסקת בתיירות ולכן מבלה המון מחוץ לבית, נמצאת המון בדרכים, בכנסים ופחות מבשלת. עד כה, אורח החיים הזה לא ממש מאפשר לי להתנהל על פי תפריט דיאטה קפדני. למזלי, בתכנית של ד"ר רז לא הייתי צריכה לשנות שום דבר בהרגלי האכילה שלי. אכלתי הכל - רק פחות, וכמובן שהקפדתי לאכול מכל אבות המזון החיוניים. בינינו, אני חושבת שאם לא הייתי יכולה להמשיך ליהנות מאיזו עוגה מידי פעם, היה לי קשה מאוד להמשיך בתהליך. בכל מקרה, האיזון וגם העובדה שאני לא באמת צריכה להתאמץ יותר מידי לטובת העניין הם אלה שתורמים להצלחה".

את פעילה מבחינה גופנית?

"לא. אני מניחה שאם הייתי פעילה הייתי מצליחה לרזות אפילו יותר".

 

פנית בעבר לייעוץ מקצועי אצל רופאים שונים, מה הם ייעצו לך?

"אמרו לי שאם אפסיק לאכול הרבה ארד במשקל. לצערי, לא כל אחד מבין את הקושי. הרי לא כולם מסוגלים להתמיד בדיאטה. זה תלוי בהמון גורמים: ברקע הבריאותי, בסגנון החיים ואפילו הגיל והגנטיקה מהווים גורם שיכול להוות מכשול. לשמחתי, ד"ר רז לא אמר לי את הדברים האלה. הוא הבין לליבי ובעיקר סייע לי למצוא את הדרך הנכונה והאפקטיבית לירידה במשקל".

האם הטיפול היה כרוך בתופעות לוואי?

"רק בהתחלה סבלתי ממעט בחילות וחשתי דחייה מאוכל, אבל תוך שבוע בערך - ברגע שהגוף התרגל לעניין, גם התופעות האלה היו מאחוריי".

לא חששת מפני תהליך כזה?

"האמת שלא. ראשית, ידעתי שאני מטופלת בידי רופא, ושנית גם רופא המשפחה שלי מכיר את התרופות האלה והוא זה שדרבן אותי להתחיל בתהליך. מעבר לכך, קראתי הרבה על התחום, אני יודעת שהתרופות עברו את כל המבדקים המחמירים של מנהלי התרופות ולכן הן בטוחות לשימוש. כמובן שבכל דבר עלול להיות סיכון מסוים, גם באקמול, אבל לא חששתי לרגע ואני שמחה על כך בדיעבד".

כיום יש דברים שאת עושה שבעבר נמנעת מהם בגלל המשקל?

"לא. למזלי, מעולם לא לקחתי לתשומת ליבי את דעת הקהל. תמיד חשתי בנוח לעשות כל פעולה שרציתי, על אף המשקל".

האם המודעות שלך לאכילה בריאה עלתה לאחר המהפך?

"לא. אני אוכלת בדיוק כמו שאכלתי בעבר אבל פחות".

 

איזה פידבק קיבלת מהסביבה?

"זה די משעשע, לפעמים אני מרגישה כמו כוכבת. מחמיאים לי בלי סוף, ויש כאלה שאפילו לוקח להם כמה שניות לזהות שזו אני. מעבר לכך, לאחרונה גם הסתפרתי ולכן אני לא נראית כמו בעבר".

 

איך את מרגישה היום?

"מאושרת. זו המילה".

למי תמליצי על טיפול כזה?

"לכל מי שסובל מעודף משקל ולא מצליח לרדת, ובייחוד למי שסובל מבעיות רפואיות עקב המשקל. למרות זאת, חשוב לי לציין שלא כל אחד 'מתקבל' לטיפול. כלומר, יש קריטריונים. נניח מישהו שהיעד שלו הוא לרזות 5 ק"ג לא מתאים לתכנית כזאת, מאחר שזו לא  דיאטת 'כסאח'. המטרה היא לרדת בצורה מבוקרת ומאוזנת במשקל ולשמור על התוצאות גם בטווח הרחוק".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

  • צור קשר
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה- ד"ר רז
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום