אחד מארבעה יסבול מאירוע מוחי

(0)
לדרג

יתר לחץ דם, עישון, עודף שומנים בדם, סוכרת ועודף משקל – הם חלק מגורמי הסיכון להיארעות אירוע מוחי. מחקר חדש שפורסם לאחרונה קובע כי אחד מכל ארבעה אנשים באוכלוסייה צפוי לסבול מאירוע מוחי

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

אירוע מוחי, או שבץ מוחי, נגרם עקב הפרעה בזרימת דם למוח המתרחשת באופן פתאומי. מדובר במצב מסכן חיים ולכן במקרה של הופעת סימנים המעידים על אירוע מוחי, יש לפנות מידית לחדר-מיון. מהירות התגובה והטיפול הראשוני הם קריטיים ויכולים לשפר את קצב ההחלמה והחזרה לתפקוד.

הטיפול היעיל ביותר באירועים מוחיים הוא מניעתם, זאת אומרת הקפדה על אבחון מוקדם, טיפול תרופתי במידת הצורך ומעקב אחר גורמי הסיכון, וכמובן שמירה על אורח חיים בריא, כולל פעילות גופנית, תזונה נכונה והימנעות מעישון.

ממחקר חדש שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי כאחד מכל ארבעה אנשים ברחבי העולם צפוי לסבול מאירוע מוחי במהלך חייו, כאשר באוכלוסיות מסוימות המגמה הרבה יותר גרועה - ככל הנראה בשל שילוב של אורחות חיים וגורמים סוציו-דמוגרפיים אזוריים.

הסיכון הגבוה ביותר לאירוע מוחי במהלך החיים הוא באזור מזרח-אסיה. צילום: שאטרסטוק

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הסיכון בקרב מבוגרים בגילאי 25 שנים ומעלה ללקות במהלך החיים באירוע מוחי, תוך התייחסות לאזור בו הם חיים והשוואה לשאר העולם. כמו כן, ערכו החוקרים השוואה בין הערכת הסיכון במהלך החיים של הנבדקים בשנים 1990 ו-2016.

ממצאי המחקר עולה כי הסיכון המשוער לאירוע מוחי במהלך החיים מגיל 25 שנים והלאה עמד על 24.9%; הסיכון בקרב גברים עמד על 24.7% ובנשים 25.1%. הסיכון לאירוע מוחי איסכמי עמד על 18.3%, כאשר הסיכון לאירוע מוחי המורגי עמד על 8.2%.

במדינות בעלות מדד סוציו-דמוגרפי גבוה, הסיכון המשוער לאירוע מוחי במהלך החיים עמד על 23.5%; במדינות בעלות מדד סוציו-דמוגרפי בינוני-גבוה עמד סיכון זה על 31.1% (הסיכון הכי גבוה) ובמדינות בעלות מדד נמוך תועד סיכון של 13.2% (הסיכון הכי נמוך).

הסיכון הגבוה ביותר לאירוע מוחי במהלך החיים הוא באזור מזרח-אסיה (38.8%), לאחריו מרכז אירופה (31.7%) ומזרח אירופה (31.6%), כאשר הסיכון המשוער הנמוך ביותר לאירוע מוחי במהלך החיים תועד בחלק המזרחי של אפריקה, מדרום לסהרה (11.8%).

הסיכון העולמי הממוצע לאירוע מוחי במהלך החיים עלה מ-22.8% בשנת 1990 ל-24.9% בשנת 2016, עלייה יחסית של 8.9%.

בשנת 2016, הסיכון העולמי לאירוע מוחי במהלך החיים מגיל 25 ומעלה עמד על כ-25% בקרב גברים ונשים.

 

מהי השורה התחתונה?

ממצאי המחקר מעידים על שונות גיאוגרפית בסיכון לאירוע מוחי במהלך החיים, כאשר הסיכון הגבוה ביותר לאירוע מוחי הוא לתושבי מזרח אסיה, מרכז אירופה ומזרח אירופה.

הסיכון העולמי הממוצע לאירוע מוחי הוא 25% בקרב גברים ונשים.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום