תרופות סבתא – אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(17)
לדרג

מה אפשר לעשות כשלתינוק יש עצירות? האם בצל ודבש באמת עוזרים להצטננות? קולה באמת עוזרת לבטן? כל השאלות הנפוצות בנושא תרופות ביתיות וטבעיות, וכל התשובות של המומחים שלנו

מאת: מערכת zap doctors

כולנו מכירים לפחות תרופת סבתא אחת או שתיים – אבל האם הן באמת עוזרות? מתברר שחלק מהתרופות והטיפולים הביתיים שעוברים מדור לדור הם באמת יעילים (או לפחות לא מזיקים), אבל יש גם כמה שעדיף לוותר עליהם. שאלתם את הרופאים שלנו על נזלת, תולעים, שום ודבש – והם לא היססו לענות.

האם שן שום עוזרת נגד תולעים?

האם הכנסת שום לפי הטבעת לילד בן 6 יכולה לעזור (תרופת סבתא) נגד תולעי מעיים? נשמע לי קצת מפחיד.

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופתיה מודרנית:

"אני מעדיף לתת טיפול לכל המשפחה בוורמוקס. יותר נחמד ופחות טראומתי."

האם ורמוקס פוגע בכבד?

נתתי לבתי טיפול בוורמוקס עקב תולעים. לאחר כמה ימים, גם אני, בעלי והבן שלי לקחנו ורמוקס כי נדבקנו. בשבועיים האחרונים הבת שלי מתעוררת בלילה עם בכי ששורף לה הפות ופעם הטוסיק ולפעמים מגרד לה. ביום ראשון החל לגרד לבן שלי הטוסיק ולכן מרחתי לו קצת שום ווזלין, והלילה איכשהו זה עבר. אתמול כבר הכנסתי לו שן שום קטנה לטוסיק וזה היה הדבר היחיד שעזר לגרד. שאלותיי הן: 1. חברה שלי צעקה עליי שאני הרסתי לילדה הקטנה שלי את הכבד בגלל הוורמוקס - האם זה נכון? אני ממש בחרדה מזה. 2. האם אני יכולה להכניס שיני שום לפי הטבעת של הילדים במשך 10 ימים או שאני עושה להם נזק? 3. האם יכול להיות שלילדה יש תולעים, אבל הן לא מציקות? 4. האם יש דרך אחרת לטפל בתולעים? אגב, הם לא מוכנים לאכול זרעי דלעת, הם יורקים זאת וגם שום טרי הם לא מוכנים. בבקשה תרגיע אותי ותייעץ לי מה לעשות.

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופתיה מודרנית:

"שלום, קודם כל אני ממליץ להירגע. ורמוקס לא עושה כלום לכבד והחברה שלך סתם הפחידה אותך. גם את לא היית רוצה להכניס שיני שום לפי הטבעת, אז למה הם צריכים את זה? גם לאכול שום זה ממש לא נחמד. אפשר לקנות תכשיר הומיאופתי בשם R56 JUNIOR בכל רשתות הפארם. הוא מיועד לטיפול ולמניעה וזה עובד יפה. אכן כמעט תמיד התלונות של התולעים זה בלילה, כיון שאז הן יוצאות מפי הטבעת וגורמות לגרד ולאי נוחות."

מה עושים עם עצירות אצל תינוקת?

בתי בת 7 חודשים. בזמן האחרון היציאות שלה קשות והיא מאוד מתאמצת בזמן היציאות. היא כבר אוכלת ירקות ופירות וגם תחליפי חלב בתוספת דייסה. מה עלי לעשות על מנת להקל על העצירות? אשמח לקבל תשובה בהקדם.

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים:

"יש להקפיד על שתיית מים ולתת יותר עגבניות - תרופת סבתא לריכוך צואה שעובדת, וכמובן גם מים שבהם הושרו שזיפים מיובשים - עוד תרופה מאותה 'סבתא' שגם מרככת את הצואה."

מים שבהם הושרו שזיפים מיובשים מסייעים לעצירות. צילום: שאטרסטוק

האם שזיפים טריים עוזרים לעצירות?

יש לי עצירות. אמרו לי להשרות שזיפים מיובשים במים ולשתות, אבל אין לי שזיפים מיובשים. אם אקח שזיף טרי ואוציא ממנו מיץ במכונה חשמלית זה גם טוב? מתי הזמן הכי טוב לשתות כדי לעודד יציאה בערב לפני השינה או בבוקר?

אורלי מנירב, דיאטנית קלינית:

"שלום, אחת מתרופות הסבתא לטיפול בעצירות היא השריית שזיפים מיובשים, אך כעיקרון ניתן לצרוך אותם גם בדרכים שונות או לאוכלם כפי שהם. ההמלצה היא לשתות או לאכול את השזיפים על בטן ריקה, אך אין שעה מומלצת ביום לצרוך אותם. מדובר יותר בעניין של העדפה אישית. יחד עם זאת, לפני שהייתי ממהרת לפנות ל"פתרון הקסם" הייתי ממליצה לך לבדוק מה הגורם לעצירות מלכתחילה: האם אתם מרבה באכילת סיבים תזונתיים? מרבה בשתיית מים? מבצע פעילות גופנית? וכדומה. אלה רק דוגמאות לפתרונות בריאים לעידוד יציאות. במידה והבעיה אינה פיזיולוגית, דיאטנית קלינית תוכל לסייע לך בפתרון תזונתי של הבעיה."

האם יש תרופת סבתא נגד זיהום באצבע?

לפני כשבוע גזרתי ציפורן והתקלף לי קצת מהעור שליד הציפורן. כנראה עקב ניקיונות פסח, המקום הזדהם והתנפחה לי האצבע. לאחר יומיים קיבלתי אנטיביוטיקה שלא עזרה, ולכן קיבלתי אנטיביוטיקה אחרת, אבל אני לא בטוחה שזה עוזר. מרוב הנפיחות אני לא יכולה לכתוב. כמה זמן צריך לעבור עד שהאנטיביוטיקה תשפיע? האם יש איזו תרופת סבתא שיכולה לעזור?

ד"ר אהוד הר-שמש, מומחה ברפואת משפחה:

"תוך יומיים אמור להיות שינוי משמעותי. אולי נכנס לשם איזה גוף זר מרוב ניקיונות? תרופות הסבתא שאני מכיר הן אמבטיות של מים וסבון לאצבע, מספר פעמים ביום, וסגירת המקום עם פלסטר ומשחה אנטיביוטית. לעיתים אין ברירה ואם יש מוגלה, צריך להרדים המקום ולנקז המוגלה."

איך עושים קומפרסים לעיניים?

מהי הדרך הטובה והיעילה ביותר לעשות קומפרסים חמים לעיניים? כמה פעמים ביום ובאיזה אופן? יש בשוק מסיכות ג'ל, משקפיים מחממים מבד, וגם המון תרופות סבתא, כמו צמר גפן שטובלים בתה, גרב שממלאים באורז ומחממים במיקרו ועוד. מבולבלת ביותר ואשמח לכיוון.

ד"ר אליה לוינגר, מומחה למחלות עיניים:

"שלום רב, האופציה הפשוטה ביותר היא לטבול מגבת במים חמים ולהניח על העין למשך כ-3-5 דקות. כאשר המגבת מתקררת יש לחזור ולהרטיב במים חמים ולסחוט."

איך נפטרים משיעול טורדני?

שלום, ביתי בת ה-5 הייתה מקוררת לפני כשבועיים. לאחר כשבוע החלה להשתעל שיעול יבש בשעות הלילה. מדובר בהתקף שיעול עד שלעיתים היא מקיאה (ליחה בעיקר). אני מבצעת אדים לפי בקשת הרופא ואף ניסיתי מנורת מלח (שעזרה לה לא להשתעל כ-2 לילות) ושוב חזר השיעול. האם ביתי צריכה אינהלציה במצב כזה? אולי משאף? מה אוכל לעשות בכדי להרגיע את השיעול? קניתי סירופ שלא עזר כלל ועכשיו אני מנסה תרופת סבתא שמקלה עליה מאוד - דבש מושרה עם בצל.

ד"ר גורדין אריה, מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר:

"שלום, אין תרופת פלא לשיעול. הסימפטום הנ"ל הוא האחרון לעבור במחלה חריפה של דרכי הנשימה. כל האמצעים שציינת יכולים לעזור, גם תרופות הסבתא. לגבי החלטה על אינהלציות עליך לפנות לרופא ילדים לבדיקה."

מה עושים עם ליחה ונזלת אצל תינוקת בת חודשיים?

הבת שלי, בת חודשיים, מצוננת עם ליחה ונזלת. האם יש לך רעיון של תרופת סבתא או פתרון הומאופתי שיכול לעזור לה?

ד"ר קוקיה עירא, רופאת ילדים מומחית:

"שלום, בגיל רך כשל בתך עדיף להימנע ככל האפשר מתרופות. מי מלח בטפטוף לאף יכול לסייע קצת לעניין הנזלת."

האם קולה עוזרת לשלשול?

שלום רב, בני בן ה-8 סובל משלשולים והקאות. ברצוני לדעת איזה אוכל מומלץ לתת לו עקב מצבו? האם שתיית קולה עוזרת?

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופתיה מודרנית:

"שלום, חשוב בעיקר להקפיד על השתייה ופחות על אוכל. קולה היא אינה תרופה, אבל כיוון שהיא מכילה הרבה אלקטרוליטים, כמו אשלגן, שאותם מאבדים בהקאות ובשלשול, חושבים שהיא טובה."

קולה מכילה הרבה אלקטרוליטים, שאותם מאבדים בהקאות ובשלשול. צילום: שאטרסטוק

האם עלי קיקיון עוזרים לשיעול?

שלום רב, לפני כשבועיים החלו אצל בני צפצופים (בשלושת החודשים האחרונים זה קורה לו שבוע כן ושבוע לא). לאחר ביקור אצל רופא המשפחה קיבלתי טיפול באינהלציה עם מי מלח וטרבולין. לאחר מספר ימים הייתה החמרה ושוב חזרנו לרופא. הוא קבע שזאת דלקת ריאות וקיבלנו טיפול במקוסיפן לעשרה ימים. לאחר הטיפול שוב חזרו הצפצופים עם שיעול לח מאוד ושוב חזרנו לאינהלציה. בררתי קצת על תרופת סבתא ואמרו לי לחמם עלים של עץ הקיקיון ולשים על החזה כל הלילה - האם שמעת על טיפול זה?

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופתיה מודרנית:

"שלום, עץ הקיקיון הינו רעיל ולא הייתי שם את זה על תינוק. כן הייתי מנסה לתת לו טיפול הומיאופתי לנסות ולמנוע את החזרה של התופעה. כרגע המשיכו עם הטיפול שהרופא נתן."

האם אבקת חרדל עוזרת להצטננות?

שלום לך ד"ר יקר, אני אמא לבת שנה שסובלת משיעול וצינון כבר תקופה ארוכה. היום שמעתי על תרופת סבתא חדשה והיא אבקת חרדל בגרביים לצורך ייבוש נזלת ושיעול. מה דעתך, האם אתה ממליץ?

ד"ר דניאל שינהר, מומחה בכירורגית ילדים והומיאופתיה מודרנית:

"שלום, ניתן לעשות זאת, אך אני בספק אם זה עוזר. לא נשמע לי כל העניין."

האם מותר לתת חלב עיזים טרי להקלה על מחלת הפה והגפיים?

הבן שלי בן 9 חודשים חולה במחלת הפה והגפיים. על פי מה שהבנתי, חלב עיזים טרי לא מפוסטר אמור לעזור/להקל על ידי מריחה על החניכיים - האם נכון הדבר? הדעות ששמעתי סותרות, האם אין איזשהו קונצנזוס? מה עושים בכל זאת בכדי להקל על המחלה?

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים:

"חלב עיזים לא מפוסטר איננו בריא ואף מסוכן לתינוקך - הוא עלול לחלות במחלת הברוצלה - מחלה הדורשת אשפוז וטיפול אנטיביוטי ממושך. לכן, לא מומלץ להשתמש ב'תרופת סבתא' זו בכל גיל. אנא פני לרופא להתייעצות ולהמלצה על הטיפול."

האם יש טיפול ללא סטרואידים לסטרידור? 

שלום רב, בני בן שנה וחצי סבל כמה פעמיים בתקופה האחרונה מסטרידור קל. כעת הוא קצת מצונן ונוחר בלילה. האם תוכל להסביר לי מה זה בדיוק סטרידור וממה הוא נגרם, האם מתפתח מצינון? כשהרופא נתן לנו כדורים לסטרידור (סטרואידים) זה היה תמיד בעקבות צפצוף קל שהילד השמיע במהלך קול התלהבות במשך היום, האם כל צפצוף כזה מצביע על תחילת סטרידור, או שזה כבר נחשב סטרידור? והאם תמיד התופעה מחייבת מתן סטרואידים, או שהיא עוברת גם לבד אם המצב לא חמור?

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים:

"סטרידור הינה מחלה ויראלית הפוגעת במיתרי הקול - הדלקת גורמת לבצקת במיתרי הקול ולכן נוצרים קולות נשימה שרקניים ושיעול נבחני. הטיפול הינו על ידי מתן סטרואידים בכדורים/סירופ/אינהלציה, וכן תרופת סבתא ידועה וטובה - חשיפה לאוויר קר (נסיעה באוטו עם מזגן דולק וחלונות פתוחים)."

 

האם תה שומר הוא מומלץ? 

שלום רב, ביתי בת שנה והיא שותה אחה"צ כחצי ליטר של תה שומר. שאלתי היא, האם כמות כזו של נוזלים היא מדאיגה? האם יש כמות של נוזלים שהיא מוגזמת בגיל שנה? אוסיף ואציין כי בהתאם, כמויות השתן הן כמובן גדולות. תודה.

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים:

"תה תינוקות מסחרי מכיל בד"כ גם כמויות סוכר רבות והנזק הינו היווצרות עששת, השמנה והרגלי שתייה לא נכונים. כמו כן, הכמות שאת נותנת לבתך היא מוגזמת. היא צריכה לשתות מים ללא תוספות מלאכותיות. כמובן שאפשר לתת לה מים עם נענע, לואיזה וכד', אך ללא שום תוספת של סוכר מכל סוג שהוא."

חלב עיזים לא מפוסטר איננו בריא ואף מסוכן. צילום: שאטרסטוק

האם יש טיפול טבעי נגד דלקת בדרכי השתן?

יש לי דלקת בדרכי השתן (לא פעם ראשונה ואני מזהה את התסמינים). לצערי אני כרגע בחו"ל, ללא אנטיביוטיקה מתאימה לטיפול ורק מחר ממריאה לארץ. מה אפשר לעשות בשביל לטפל בזה שלא אסבול בטיסה חזרה?

ד"ר קוגלר דניאל, רופא גינקולוגיה ומיילדות:

"שלום, אם את לא יכולה לגשת לרופא לקבלת אנטיביוטיקה אפשר לנסות לשתות מיץ חמוציות."

האם יש פתרון לליחה בהריון?

אני בהריון בשבוע 34, סובלת מליחה מטורפת. מה לא ניסית: מי תאנים, מי אגסים, בצל ודבש, גרגור מים עם מלח, גרגור מים עם אבקת סודה לשתיה. אני כבר נואשת.

ד"ר קוגלר דניאל, רופא גינקולוגיה ומיילדות:

"שלום, מדובר בתופעת הריון ואין לה פתרון רפואי."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום