בשבילי, סלט וכוס מיץ תפוזים

(4)
לדרג

גברים, שימו לב: מחקר חדש שפורסם לאחרונה מחזק את הקשר בין צריכה מרובה של ירקות, פירות ומיץ תפוזים לבין שיפור הזיכרון בקרב גברים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הפרעות זיכרון בגיל מבוגר הן תופעה שכיחה שמטרידה רבים והיא מתאפיינת לרוב  בהתדרדרות איטית ומתמשכת לאורך שנים. להפרעות זיכרון יכולות להיות סיבות שונות וכיום קיימים מגוון דרכים לעכב את התהליך, אם זה באמצעות טיפול תרופתי או אפילו פעילות גופנית.

מחקר פרוספקטיבי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology מציג תוצאות מעניינות לגבי השפעת תזונה המבוססת על ירקות ופירות על איכות הזיכרון של בני המין הגברי.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין צריכה ארוכת-טווח של פירות וירקות לבין התפקוד הקוגניטיבי הסובייקטיבי של גברים בגיל מבוגר. מדגם המחקר כלל 27,842 גברים בגיל ממוצע של 51 שנים בשנת 1986 והחוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין צריכת פירות וירקות ובין תפקוד קוגניטיבי סובייקטיבי בשלב מאוחר יותר.

הצריכה התזונתית הממוצעת של הנבדקים במחקר חושבה על בסיס חמישה שאלוני תזונה שנאספו כל ארבע שנים, עד שנת 2002. על מנת למדוד קיומו של ליקוי קוגניטיבי סובייקטיבי נבחנו הנחקרים פעמיים (בשנים 2008 ו-2012) באמצעות שאלון שכלל שש שאלות. החוקרים סיווגו את הממוצע של שני המבחנים להגדרת תפקוד קוגניטיבי סובייקטיבי בתוצאות: טוב, בינוני או ירוד.

בעתיד זה ישתלם. צילום: שאטרסטוק

מתוצאות המחקר עולה כי גברים הצורכים לאורך שנים יותר ירקות, פירות ומיצי פירות הם בעלי סיכוי נמוך יותר, באופן מובהק סטטיסטית, לתפקוד קוגניטיבי סובייקטיבי בינוני או ירוד (לאחר שנלקחו בחשבון משתנים חשובים אחרים וסך הצריכה האנרגטית). עם זאת, הקשר בין צריכת פירות להורדת הסיכון היה חלש יותר.

באשר למיץ תפוזים: מתוצאות המחקר עולה כי צריכה יומית של מיץ תפוזים לוותה בירידה של כ-50% בסיכון לתפקוד קוגניטיבי ירוד - בהשוואה לצריכה של פחות ממנה אחת בחודש.

בסיכום המחקר קבעו החוקרים כי צריכה של ירקות, פירות ומיץ תפוזים היא בעלת השפעה חיובית ארוכת טווח על תפקוד קוגניטיבי סובייקטיבי בקרב גברים.

ובמילים פשוטות - תזונה המורכבת מירקות, פירות ומיץ תפוזים מסייעת במניעת הירידה בזיכרון בגיל מבוגר בקרב גברים.

השורה התחתונה: שתו מיץ תפוזים ואכלו יותר סלט - אין לכם מה להפסיד.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום