רוצה לשלוט בסוכרת? תהיה צמחוני

(4)
לדרג

מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בעיתון הרפואי British Medical Journal, קבע כי הדרך להשגת שליטה בסוכרת ולהורדת רמות הסוכר היא על ידי הפחתת צריכת מוצרים מן החי

מאת: מערכת zap doctors

אחד הגורמים העיקריים למחלת הסוכרת הינו השמנת יתר ותזונה לקויה. חולה סוכרת שרוצה להיות מאוזן יודע כי המפתח לאיזון מטבולי נמצא בתזונה נכונה - תזונה עשירה בפירות ובירקות ומועטה בשומנים וסוכרים. כאשר הסוכרת מאוזנת החולה מרגיש טוב ויכול לשמור על אורח חיים שגרתי.

מחקרים רבים בנושא בדקו בעבר את ההשפעה של תזונה צמחונית על חולי סוכרת, אך רק מעטים בדקו במקביל את ההשפעה הפסיכולוגית של המעבר לדיאטה המבוססת על הצומח.

מחקר חדש שנערך לאחרונה, ותוצאותיו פורסמו בעיתון הרפואי British Medical Journal, ביקש לבדוק האם הפחתה באכילת בשר משפיעה על בריאותם של סוכרתיים, משפרת את רמות הסוכר בדמם, מטיבה את איכות חייהם הכוללת וגם משפרת את מצבם הנפשי.

ברקע המחקר נמצאות ההוכחות המדעיות לכך שאכילת כמות גדולה של בשר אדום מגדילה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

מזון מן הצומח מסייע בהשגת שליטה בסוכרת מסוג 2. צילום: שאטרסטוק

החוקרים ביצעו מחקר מטא אנליזה שכלל 11 מחקרים רפואיים בנושא וסה"כ 433 נבדקים. בהמלכך המחקר נערכה השוואה למשך תקופה של 3 חודשים בין קבוצת נחקרים שאכלה מזון מן החי אל מול קבוצת נחקרים שהקפידו על הרגלי אכילה שכללו תזונה מהצומח בלבד.

מהתוצאות עולה כי אנשים שאכלו מוצרים מן הצומח, היו באופן משמעותי בריאים יותר מבחינה גופנית ומבחינה נפשית:

  • סוכרתיים שסבלו מסימפטומים של דיכאון, שיפרו את מצבם הנפשי לאחר מעבר לתזונה צמחית.
  • אנשים שסבלו מנוירופתיה סוכרתית דיווחו על שיפור משמעותי במצבם לאחר מעבר לתזונה צמחית.
  • רמת הסוכר בדם בצום ורמת ה-A1c (המוגלובין מסוכרר אשר מבטא ערכי סוכר ממוצע בשלושת החודשים האחרונים) השתפרו משמעותית.
  • סוכרתיים שהקפידו על מזון צמחוני הפחיתו כמעט כפול משקל בהשוואה לסוכרתיים שתזונתם הייתה עשירה במוצרים מן החי.
  • כתוצאה מהתזונה הצמחונית נראתה ירידה ברמת השומנים בדם בהשוואה לאנשים שאכלו מזון מן החי.
  • נצפתה עלייה משמעותית באיכות החיים הרגשית והגופנית וכן ירדה ברמת דיכאון.

בסיכום המחקר קבעו החוקרים כי דיאטה דלה במוצרים מן החי, שכוללת בעיקר תזונה עשירה בירקות, פירות, אגוזים וזרעים, יכולה להפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ולסייע השגת שליטה טובה יותר ברמות הסוכר אצל אלה שכבר אובחנו עם סוכרת מסוג 2.

לדברי ד"ר מריאנה ירון, מומחית ברפואה פנימית אנדקורינולוגיה וסוכרת, המכון האנדוקריני בית חולים איכילוב ומרכז DMC לטיפול בסוכרת: "בניתוח סטטיסטי שנעשה על מחקרים מבוקרים וכלל מספר סביר של מטופלים הסובלים מסוכרת סוג 2 נראה כי תזונה המבוססת על מוצרים מן הצומח שמלווה בפעולות התערבות של חינוך לבריאות, משפרת את הבריאות הנפשית, את איכות החיים, את רמות ה-A1c, את המשקל, ולכן תורמת לשיפור ניהול הטיפול בסוכרת. לפיכך, יש לעודד תזונה מן הצומח בקרב אוכלוסייה שמעדיפה לצרוך דיאטה זו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום