מחלות חניכיים: גם בריאות הלב בסכנה!

(6)
לדרג
תוכן מקודם

כולם יודעים כי הגיינת פה לקויה עלולה לגרום למחלת חניכיים. חשוב לדעת: בעיות חניכיים עלולות להתדרדר - ולהשפיע לרעה על מצב ההריון, להחמיר סוכרת ואף לפגוע בבריאות הלב. שימו לב לבריאות החניכיים - ואל תזניחו דלקות חניכיים!

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה)
077-2313215 (מספר מקשר)

עולם הרפואה מבדיל בין הטיפול בשיניים, הפה והלסת - לבין הרפואה הכללית. ההפרדה בין המערכות השונות עלולה להטעות ולבלבל. חשוב להבין כי הפה הוא חלק בלתי נפרד ממערכת העיכול; ומהווה חלק בלתי נפרד מכל המערכות החיוניות בגוף האדם. הפה הוא למעשה הפתח העליון של מערכת מסועפת, המשפיעה באופן ישיר ועקיף כמעט כל על מנגנון חיוני אחר בגופנו.

למרבה הצער, לחלק מאתנו יש נטייה להתעלם מדלקות חניכיים וממחלות אחרות באזור זה. חשוב לדעת: מלבד הסיכון המוגבר לאובדן שיניים ולפגיעה ארוכת טווח בחלל הפה, ההתעלמות עלולה להשפיע על הגוף בהיבטים נוספים, שעשויים להפתיע אתכם!

דלקות חניכיים מגבירות את הסיכון ללידה מוקדמת. צילום: שאטרסטוק

כיצד דלקות חניכיים עלולות להשפיע לרעה על הריון?

נשים שסובלות מדלקות חניכיים במהלך תקופת ההריון מצויות בסיכון מוגבר לסבול מרעלת היריון - מצב המתרחש בכ-5%-7% מההריונות וגורם לעלייה בלחץ הדם, לבצקות ולעלייה בכמות החלבון בשתן. בנוסף, דלקות חניכיים מגבירות את הסיכון ללידה מוקדמת, לפני השבוע ה-37; ולמשקל נמוך של היילוד - פחות מ-2.5 ק"ג.

דלקות חניכיים משפיעות על ההריון בצורה המתוארת לעיל, נוכח שתי סיבות.

הסיבה הראשונה: החיידקים שגורמים לדלקת - חיידקים אלה מפרישים רעלנים, העלולים לנדוד בגוף ולפגוע במספר מערכות חיוניות. הסיבה השנייה לסיכון המוגבר נעוצה בגוף עצמו - מערכת החיסון משחררת חומרים הנקראים ציטוקינים, כדי להילחם בזיהומים. חומרים אלה עלולים לחדור את השלייה ולהשפיע גם על התפתחות העובר!

כיצד בעיית חניכיים עלולה להחריף את מחלת הסוכרת?

מי שמתמודד עם סוכרת יודע כמה חשוב להשתמש בתרופות, לשנות את התזונה ולנסות בכל דרך אחרת לשמור על רמה יציבה של סוכר בדם. דלקת חניכיים מקשה על המאמצים האלה - ואף עלולה להחמיר את תסמיני המחלה.

זאת, מכיוון שכאשר יש דלקת פעילה בגוף, הגוף זקוק ליותר אנרגיה, כדי להילחם בדלקת. הגלוקוז (סוכר) מספק לגוף את האנרגיה הזו. לכן, כחלק מהמאבק בדלקת, מפריש הלבלב פחות אינסולין (ההורמון שמעביר את הגלוקוז מהדם - אל תוך התאים).

כתוצאה מכך, ניכרת עלייה ברמת הסוכר בדם, העלולה להיות מסוכנת לסובלים מסוכרת. דלקות חניכיים כרוניות אף עלולות להגביר את הסיכון לחלות בסוכרת מאותה הסיבה, אך הדבר טרם הוכח באופן חד משמעי.

ומה בנוגע לבריאות הלב?!

החיידקים הגורמים לדלקות חניכיים עלולים כאמור לנדוד בגוף ולמצוא את דרכן לריאות, לכליות ולאיברים נוספים - ובכך לגרום לזיהומים שעלולים להיות מסוכנים. עם זאת, האיום המשמעותי ביותר ייגרם אם החיידקים האלה ימצאו את דרכם למסתמי הלב. בקרב אנשים שסובלים מבעיות בלב, "התיישבות" של חיידקים באזור זה עלולה להתבטא בסיכון מוגבר לכשל של המסתמים ולפגיעה חמורה בפעילות הלב.

כיצד משפיעות בעיות חניכיים על דלקות מפרקים?

דלקות בחניכיים עלולות להשפיע גם על דלקות אחרות בגוף, לרבות דלקות מפרקים, הגורמות לכאבים מתמשכים, העלולים לשבש מאוד את החיים של הסובלים מהן. מחקרים הראו כי אנשים שסובלים ממחלות חניכיים ודלקות מפרקים באותו הזמן - יסבלו ככל הנראה מתגובה עוצמתית יותר לדלקות המפרקים.

מנגד, נמצא כי טיפול בדלקות חניכיים משפר באופן עקיף את תסמיני דלקת המפרקים. במקרה זה, לא מדובר בחיידק שעושה את דרכו מהחניכיים אל המפרקים - אלא בחומרים שהגוף מפריש, כדי להילחם בזיהום ועלולים להחמיר את עוצמת הכאב.

מה בנוגע לבריאות הגוף והשפעתה על בריאות החניכיים? האם יש בעיות גופניות או טיפולים רפואיים העלולים לפגוע בחניכיים? מהי השפעת הטיפולים בדלדול העצם (אוסטאופורוזיס) על בריאות החניכיים?

מחלת דלדול העצם גורמת לעצמות להיות יותר דקיקות ושבירות. בניגוד לבעיות אחרות שעסקנו בהן במאמר זה, כאן ההשפעה הפוכה!

כלומר: דווקא התרופות לטיפול באוסטאופורוזיס עלולות להקשות על הליכים כירורגיים בחלל הפה, כגון: עקירת שן או ניתוח חניכיים - לטיפול בדלקת.

זאת, מכיוון שהתרופות האלה מעכבות את פעילות התאים שסופגים את העצם ומשמשים אחרי הליך הכירורגי לבנייה מחודשת של העצם. לכן, אם אתם מתכוונים לעבור ניתוח בחלל הפה וסובלים מדלדול העצם, חשוב ביותר לעדכן את הרופא המנתח בנוגע לכך.

מומלץ להשתמש באביזרי צחצוח בין השיניים. צילום: שאטרסטוק

ואחרי כל אלה: כיצד ניתן להתמודד באופן אפקטיבי עם דלקות חניכיים?

ההשפעות מרחיקות הלכת של מצב החניכיים על מערכות נוספות בגופנו ממחישות עד כמה חשוב לשמור על חניכיים בריאות ונקיות מדלקות, לאורך זמן. כדי לעשות זאת, אין להסתפק רק בצחצוח שיניים, לפחות פעמיים ביום.

מומלץ גם להשתמש באביזרי צחצוח בין השיניים, כגון: חוט דנטלי או קיסם שיניים; לבקר אחת למספר חודשים אצל שיננית, לניקוי עמוק הכולל הסרת אבנית; ולקבוע בדיקות תקופתיות גם אצל רופא שיניים מומחה.

לסיכום: הגוף שלנו הוא מערכת מורכבת ומסועפת להפליא, שבה איברים מסוימים עשויים להשפיע על איברים אחרים, באזורים מרוחקים. לכן, חשוב לעשות כמיטב יכולתנו, כדי להגן על המערכות האלה ככל הניתן - ולנקוט בפעולות אקטיביות, כדי להבטיח בריאות ואריכות ימים.

ד"ר יניב מאייר הוא מומחה למחלות חניכיים ורופא בכיר בבית החולים רמב"ם בחיפה; מנהל את המרכז לרפואת חניכיים - פריוסנטר בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום