רעלת הריון: ניתן לנבא מראש

(0)
לדרג

רעלת הריון עלולה להביא לפגיעה קשה בעובר ובאם, פגיעה העלולה אף להסתיים במוות. בדיקה מיוחדת מאפשרת לנבא סיכון להתפתחות רעלת ולהתערב רפואית בזמן

מאת: מערכת zap doctors

רעלת הריון היא מחלה של נשים הרות העלולה לגרום לפגיעה קשה בעובר ובאם ואף להביא לפטירתה של האם. כיום ישנה בדיקה המאפשרת לנבא התפתחות רעלת הריון בשלב מוקדם ולהעניק טיפול ומעקב לנשים המצויות בקבוצת סיכון, באופן שיקטין את הסיכונים הנלווים למחלה. כל הפרטים אודות רעלת הריון ואודות היכולת לאתר את קיומה בשלב מוקדם - מפי ד"ר רן סוירסקי, מומחה במיילדות גניקולוגיה ואולטרה סאונד בביה"ח אסף הרופא.

רעלת הריון (אילוסטרציה)
רעלת הריון (אילוסטרציה)

מהי רעלת הריון?

"יש להבחין בין רעלת הריון לטרום רעלת הריון. טרום רעלת הריון Pre-Eclampsia היא מצב של תחלואה של האם והעובר המתבטאת בכמה תסמינים, אשר עלולה להתפתח באופן פתאומי, חד ובלתי צפוי, להיות רעלת הריון: Eclampsia. חשוב מאד לזהות את המצב של טרום רעלת הריון ולמנוע כליל התפתחות של רעלת הריון העלולה לסכן את חיי האם".

מהי טרום רעלת הריון? מהם ביטוייו של המצב?

"טרום רעלת הריון היא מחלה של אישה הרה ועד לשישה שבועות לאחר סיום הריון. המחלה המתרחשת בקרב 2%-8% מהנשים ההרות מתבטאת בלחץ דם גבוה (מעל 140/90) המופיע לראשונה לאחר שבוע 20 של ההריון, אליו מצטרפת נוכחות חלבון בשתן, מעל 300 מ"ג חלבון ביממה בשתן".

מה קורה כאשר טרום רעלת הריון הופכת לרעלת הריון?

"זהו מצב שכולם רוצים למנוע. רעלת הריון עצמה מתבטאת בהתקף פרכוסים של האישה. זהו מצב המסכן את חיי האישה והעובר. מכיוון שהמעבר מהמצב של טרום רעלת לרעלת הריון עלול להיות חד, פתאומי ובלתי צפוי, חשוב ביותר לגלות ולאבחן את המצב - ולהעניק טיפול לאשה, עוד טרם הופעת ההתכווצויות. בעולם המערבי רעלת ההריון מהווה גורם התמותה מספר אחד של נשים הרות, ומהווים שליש מהסיבות לתחלואה אימהית. 15% מהלידות המוקדמות בעולם מיוחסות לרעלת הריון".

"עובדה זו גורמת לכך שכל הנשים ההרות נמצאות תחת מעקב ועוברות בדיקות תקופתיות הכוללות בדיקת לחץ דם וחלבון בשתן. הסיכון לבריאותה של אישה הרה יכול להפוך ממשי, אם מצבה והופעת המחלה איננה מאובחנת בזמן. מכאן נובע המאמץ לאתר נשים המיועדות לחלות במחלה, ובוודאי כאלה שחלו בה, הכי מוקדם שניתן - ולהתמודד עם המצב".

האם ניתן לנבא את סיכוייה של אישה לפתח רעלת הריון? מדוע זה חשוב?

"עד לאחרונה, סיכוייה של אישה לפתח רעלת הריון הוערכו על סמך גורמי הסיכון שלה. בשנים האחרונות פותחה בדיקה על ידי פרופסור קיפרוס ניקולאידס, אשר מעריכה את סיכויי האישה לפתח תחלואה של רעלת הריון. הבדיקה הנערכת במועד בדיקת שקיפות עורפית, מסתמכת, בנוסף לגורמי הסיכון, על בדיקת אולטרסאונד, הבודקת את הזרימות בעורקי הרחם וסימנים ביוכימיים בדם האישה.

בבית חולים אסף הרופא מושקת בימים אלה בדיקת סקר משולבת לניבוי רעלת הריון, המאפשרת לזהות את הנשים העשויות לפתח את המחלה ולהעניק להן טיפול מונע. מדובר בבדיקת סקר משולבת לניבוי רעלת הריון. זוהי בדיקה ראשונה מסוגה בישראל, המציעה זיהוי מוקדם של המחלה בשבועות 11-14 והענקת טיפול מונע במידת הצורך. הבדיקה המשולבת כוללת מילוי שאלון יעודי בדיקת אולטרסאונד, בדיקת אחות ללחץ דם משקל וגובהה ובדיקת מעבדה ואורכה כ-15 דקות. את התוצאות מקבלת האישה בטווח של 24-48 שעות".

מהו הטיפול ברעלת הריון?

"מדובר בהליך טיפולי מורכב. בשלב הראשון הרופאים בוחנים את חומרת רעלת ההריון. ישנם מספר מדדים המגדירים רמות חומרה של מצב הטרום רעלת, אשר נהוג לחלקם לסימני חומרה מעבדתיים ותלונות ההרה. את סימני החומרה המעבדתיים מזהים בבדיקות מגוונות. כאשר מזוהים לחצי דם מעל 160/110, ירידה במספר טסיות הדם, פגיעה בתפקודי הכבד והכליה, עובר קטן לגיל הריון ועוד - ניתן לקבוע כי טרום הרעלת מתקדמת. התלונות, אנו פונים לתחושות האישה. במידה וישנם תסמינים עליהם מדווחת האישה, הם מסייעים לנו לקבוע את קיומה וחומרתה של התופעה. סימני החומרה אותם חשה האישה כוללים הפרעה בראיה, כאבי בטן ימנית עליונה וכאבי ראש עיקשים".

"למעשה, הטיפול האפקטיבי היחידי לאישה עם טרום רעלת, הוא סיום ההריון. פעמים רבות כאשר טרום רעלת ההריון היא קיצונית וקשה, מתבצע יילוד גם בשלבים מוקדמים של ההריון, באופן שמביא למצבי פגות קשים ביותר, וכל זאת כדי לא לסכן את חייה ובריאותה של האם, ואפילו מבוצעות הפסקות הריון. במקביל מקבלת האישה טיפול תרופתי שאמור למנוע את הפרכוסים ולשקם את בריאותה. הטיפול כולל מתן מגנזיום שמקטין את הסיכון להופעת הפרכוסים: תרופה זו אמנם מונעת מקטינה את הסיכוי להופעת רעלת ההריון אך לא מונעת את סיומו".

"כעת, בזכות הבדיקה המאפשרת לאתר נשים בסיכון בשלב מוקדם, אפשרויות הטיפול מתרחבות. נשים אלה יהיו תחת מעקב צמוד ויוכלו ליהנות מטיפולים מניעתיים שיקטינו את סיכוייהן לחלות. בגזרת המניעה ניתן כבר לרשום הצלחות. טיפולים רבים נוסו כמונעי רעלת הריון, ובהם טיפול על ידי מתן ויטמין D, חומצה פולית וסידן. יש עדויות סותרות בספרות המדעית לגבי יעילותם. טיפול מוכח ויעיל שנחשב לטיפול מניעתי ראוי, אשר הצטברו מספר עבודות מחקריות המעידות על יעילותו, הוא טיפול על ידי אספירין. לאחרונה הופיע מחקר של הus preventive task force- שהתפרסם בעיתון ANNALS OF INTERNAL MEDICINE , אשר סקר מספר עבודות מחקריות, שבדקו את יעילותו של אספירין לנשים עם גורמי סיכון לפתח רעלת הריון. המחקר מצא שטיפול באספירין בתחילת הריון בנשים עם גורמי סיכון ישפר תוצאות מילדותיות של נשים הרות".

בואו לדבר על זה בפורום רעלת הריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום