כיצד נשכנע ילדים לבצע פעילות גופנית?

(0)
לדרג

גם בישראל – יותר ויותר ילדים סובלים מעודף משקל - תופעה כלל עולמית, שממדיה התופחים מעוררים דאגה. הילד סובל מהשמנת יתר? כיצד תעודדו אותו לעשות פעילות גופנית?

מאת: ענת ניסני, כתבת zap doctors

בשונה מדורות קודמים, הילדים של היום חיים בתרבות של שפע, בה מזון מהיר ומתועש הוא חלק מהשגרה בבתים רבים, ובנוסף, התחביבים ועיסוקי הפנאי פחות פיזיים וכוללים יותר ויותר ישיבה מול מסכים.

הורים רבים לילדים, הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר, נתקלים בקשיים בבואם לשנות את הרגלי התזונה של ילדיהם, לשכנע אותם לעשות יותר ספורט ולעזור להם לרדת במשקל.

בכתבה זו - בעזרת טופז דרזנר, דיאטנית קלינית וספורט - ניתן לכם, ההורים, טיפים שיעזרו לכם להתגבר על הקשיים; ולגרום לילדיכם לאמץ אורח חיים בריא יותר, בו פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מהשגרה.

ההורה צריך לשמש דוגמא אישית בכל הנוגע לפעילות גופנית. צילום: שאטרסטוק

מגיפת ההשמנה בילדים: מה המצב בישראל? 

טיפול בהשמנת ילדים: כל המסגרות הקבוצתיות בשראל

השמנת יתר ודימוי עצמי: המלצות להורים

פרויקט מיוחד: הכל על השמנת ילדים

עד כמה חשובה מעורבות ההורים בעניין?

"כשאנחנו מטפלים בילדים", אומרת דרזנר, "הטיפול נעשה תמיד ברמה המשפחתית. אם ההורים אינם מעורבים - זה לא עובד. מבחינת התזונה - ההורים הם אלה שקונים את האוכל ומכינים את האוכל. הילד יאכל מה שמגישים לו. באשר לפעילות הגופנית, ההורה צריך לשמש דוגמא אישית. ילד שרואה את ההורה שלו מקדיש זמן לפעילות גופנית, מתאמץ ומשקיע, תהיה לו יותר נכונות לעשות זאת בעצמו. אם יש אחים גדולים שגם הם עוסקים בספורט - זה גם יעזור לרתום את הילד לפעילות בעצמו".

הפעילות הגופנית חשובה, לפי דרזנר, לכל ילד - ולא רק לילדים הסובלים מעודף משקל. דרזנר מסבירה: "ההמלצה של משרד הבריאות היא שכל ילד יעשה בכל יום שעה של פעילות גופנית. במיוחד כיום, כשהילדים כל היום יושבים בבית הספר - ואז יושבים לעשות שיעורי בית; ואז יושבים שוב, הפעם מול המחשב, הטלוויזיה או הסלולרי".

אם באופן כללי קשה לנו לנתק את הילדים מהישיבה מול המסכים - כשמדובר בילדים עם עודף משקל, העניין הופך למורכב אף יותר. דרזנר: "ילדים עם עודף משקל גבוה בדרך כלל לא אוהבים לעשות ספורט, כי קשה להם - ואז הם מוותרים. אם הם משחקים עם חברים בהפסקה, קשה להם לרוץ ולעמוד בקצב של החברים הרזים והאתלטיים. כולם רוצים לנצח -אז לא בוחרים אותם למשחקים הקבוצתיים. כך, נוצרת אצלם תחושה שהם לא טובים. התוצאה פשוטה: 'אני לא אוהב ספורט'...".

מה עושים עם ילד שאינו מוכן לעשות ספורט?

"שיעורי ספורט בבית הספר - זה לא מספיק. המסגרת הטובה ביותר לפעילות גופנית עבור ילד היא למצוא חוג שהוא אוהב ונהנה ממנו. זה לא חייב להיות חוג ששורפים בו המון קלוריות וכל הזמן רצים. זה יכול להיות גם אומנויות לחימה, טניס, ריקוד - כל מה שיזיז את הגוף ויכניס רוח ספורטיבית".

"כדאי לבדוק עם הילד אם הוא מעדיף מסגרת קבוצתית, כמו בחוג כדורסל, כדורגל או ג'ודו; או חוג כמו טניס - בו הפעילות נעשית 'אחד על אחד' עם המאמן. חשוב מאוד לעודד את הילד, להעצים את ההצלחות שלו - גם אם הן קטנות - ולעשות זאת בתיאום ובשיתוף פעולה עם המאמן. לא ללחוץ על הילד להגיע להישגים אלא לציין את ההשתדלות, ההתמדה ואפילו את ההגעה עצמה לחוג".

האם כדאי להציב לילד מטרות או יעדים המתייחסים למשקל?

המספרים כלל לא צריכים לעלות בשיח מול הילד, אומרת דרזנר ומסבירה שיש לדבר במונחים של שינוי הרגלים ואכילה בריאה יותר. לא לנסות - חלילה - דיאטות בזק למיניהן, שעלולות ממש לפגוע בצמיחה של הילד.

"כשהילד יראה שהוא מצליח בחוג שהוא אוהב, פעיל יותר ומרגיש טוב יותר, הוא יירד במשקל מעצמו - כי המוטיבציה שלו תגדל; ויהיה לו קל יותר לוותר על כל המתוקים, החטיפים וכל הדברים שעד כה היה לו קשה לוותר עליהם".

מה ניתן לעשות כשהילד מתנגד ואינו מוכן ללכת לחוג?

במצבים כאלה, מציעה דרזנר מספר דרכי התמודדות:

  1. ייתכן שההתנגדות של הילד נובעת מהקושי שלו להיות שוב התלמיד החלש בקבוצה. קופות החולים מציעות מסגרות לילדים עם עודף משקל וישנן גם קבוצות פרטיות כאלה, בהן הם עושים פעילות גופנית יחד. כאשר הילד נמצא בקבוצה של שווים לו - קל לו יותר להרגיש שייכות ולראות את ההצלחות.

  2. לפעמים הילד צריך לשמוע את זה מבעל מקצוע, מאחר שאם ההורים אומרים - הדברים נשמעים כמו עוד מטלה שהילד אינו מעוניין לבצע. מאיש מקצוע - הדברים לפעמים מתקבלים אחרת. כך, ההורים יהיו אלה שתומכים, מסייעים ומעודדים - אבל לא אלה שאומרים לילד מה לעשות.

  3. אם הילד אינו מוכן או אינו מצליח להתמיד בשום מסגרת - על המשפחה כולה להתגייס. לרכב יחד על אופניים, גלגיליות, רולרבליידס, ללכת אחר הצהריים לשחק בכדור, לצאת בשבתות לטיולים רגליים, לעשות יחד עם הילד פעילויות ספורטיביות בעצימות גבוהה, במשך שעה לפחות בכל פעם.

הספורט המומלץ ביותר לילדים עם עודף משקל הוא שחייה. צילום: שאטרסטוק

האם ישנם סוגי ספורט מועדפים לפי גילאים?

דרזנר: "אין סוגי ספורט מועדפים לפי גילאים, אבל לכל גיל יש את רמת המאמץ שמתאימה לו. מאמני כושר ומדריכים שעובדים עם הילדים יודעים להתאים לכל גיל את העצימות הנכונה. חדר כושר לא מתאים לילדים מתחת לגיל 14 וגם מעל גיל 14 זה צריך להיות בליווי של מאמן מקצועי שיתאים תכנית אימונים מיוחדת לגיל הצעיר. במידה ומכון כושר מקבל ילדים בגלאים צעירים, יש לוודא כי המאמנים הם בעלי תעודה לאימון של ילדים צעירים ממקום לימודים מוכר ומורשה, כמו מכון וינגייט, שיאים וכד'."

"הספורט המומלץ ביותר לילדים עם עודף משקל הוא שחייה, כי במים יש הרבה פחות משמעות למשקל וקל יותר להצטיין בשחייה, לעומת סוגי ספורט אחרים. הבעיה היא שילדים שמנים לרוב יתביישו ללבוש בגד ים ולא ירצו ללכת לשחות. חיסרון נוסף של אימוני שחייה הוא שהם גורמים לרעב מאוד גדול לאחר האימון, יותר מסוגי ספורט אחרים. הסיבה לרעב אחרי אימון שחיה לעומת פעילות גופנית אחרת אינה ברורה. הדרך להתמודדות עם התופעה היא לדאוג לאוכל מסודר לאחר האימון/הפעילות, כלומר במקום לקנות לילד ארטיק, ממתק אחר או כריך/טוסט ענקי במזנון של הבריכה, לדאוג כי בתיק של הילד יהיה כריך עם מנת חלבון שהכנו מראש."

אפרופו רעב: דרזנר ממליצה להביא לילד לאחר האימון משהו קטן לאכול, עוד לפני שמגיעים הביתה. אם החוג קרוב לבית - אפשר להסתפק בפרי; ואם רחוק יותר - אפשר להביא לילד יוגורט עשיר בחלבון או כריך עם מנת חלבון (טונה, גבינה, חביתה או פסטרמה, בלחם ולא בפיתה). כשמגיעים הביתה, יש לעשות השלמה של הארוחה עם ירקות, ביצים, טונה או מנה בשרית - מה שהילד אוהב ומעדיף.

לסיכום: תפקיד ההורים באימוץ אורח חיים בריא אצל הילדים הוא תפקיד משמעותי ביותר -תמיכה, הכלה, עידוד, מציאת המסגרת המתאימה לילד ואימוץ אורח חיים בריא בבית, עבורו ועבור המשפחה כולה. הפעילות הגופנית - עבור כל ילד ובמיוחד עבור ילדים עם עודף משקל, היא חשובה מאין כמותה. עם זאת, לצורך השלמת התהליך - שינוי ההרגלים וירידה במשקל - יש לאמץ גם תזונה בריאה ולהשאיר מחוץ לבית את המתוקים, החטיפים והמאכלים עתירי השומן.

טופז דרזנר היא דיאטנית קלינית וספורט, משמשת כדיאטנית הראשית של "שומרי משקל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום