זריקת אפידורל של סטרואידים בליווי הדמיית CT

(0)
לדרג

נעשית כחלק ממגוון גדול של אמצעים בהתמודדות עם כאבי גב על רקע פריצות דיסק, בלטי דיסק, שינויים ניוניים והצרות תעלת השדרה. מטרת ההזרקה אל החלל האפידורלי היא להפחית את הלחץ שנוצר על העצבים בשל הבצקת והנפיחות, שהן תוצאה של תהליך דלקתי שמלווה את השינויים המבניים בגב.

מאת: ד"ר סטפן בן שושן

חשוב להבין

מרבית הכאבים נובעים כתוצאה מהתהליך הדלקתי שמלווה את השינוי המבני ולא מעצם השינוי המבני עצמו.

מה היתרון בשיטה זו לעומת זריקת אפידורל בשיקוף?

זריקת אפידורל תחת הדמיית CT מבטיחה דיוק מרבי בזמן ההזרקה לאזור הרצוי. הדמיית CT אשר מציגה חתכים לאורך עמוד השדרה מאפשרת לאבחן במדויק את מקור הכאב, ולהזריק את משכך הכאבים ואת נוגדי הדלקת ישירות למקור.

מה אחוז ההצלחה לטיפול זה?

במחקר אותו ערך ד"ר בן שושן בבי"ח מרכז רפואי סוראסקי (איכילוב) בקרב 100 אנשים אשר היו מועמדים לניתוח תיקון פריצת דיסק ושעברו את הטיפול, עלה כי לאחר שנתיים מרגע ההזרקה 80% מהמטופלים לא נזדקקו לניתוח לאחר הטיפול.

תוך כמה זמן מרגישים בשיפור?

השפעת הסטרואידים מתחילה להיות מורגשת בהדרגתיות כעבור 24 שעות ועד חודש עד לשיפור מלא.

מי מגיע לטיפול?

אנשים רבים מגיעים לאחר שניסו שיטות רבות, קונבנציונאליות או אלטרנטיביות. שיטות אלו הן אכן מומלצות ורצוי לנסותן בשלבים הראשונים. המלצת הרופאים הינה על מנוחה במיטה במשך שבועיים, משככי כאבים, דיקור סיני, שיאצו, הידרותרפיה ,שחיית גב, פלדנקרייז או כירופרקטיקה להפחתת הכאב ועל פיזיותרפיה שמסייעת לחיזוק שרירי הגב. טיפול פיזיותרפי להחזרת התנועה מביא פעמים רבות לשיקום מערכת ייצוב השרירים, לרוב, העצב מתאושש מהלחץ שגרם הדיסק הלוחץ. לאחר מספר שבועות, בעזרת טיפולים פשוטים ושמרניים אלה 80% מהמטופלים מחלימים. קהל המטופלים מגיע בממקרים בהם יש לחץ מתמיד על העצב הגורם לכאב בלתי נסבל ותחושת נימול ואז מבוצע טיפול של זריקת אפידורל של סטרואידים אשר נעשית בצמוד לעצב הפגוע, היא מפחיתה ומייבשת את הבצקת ואת הנפיחות סביב העצב. כמוצא אחרון בלבד מבוצע ניתוח להסרת הדיסק


ומה לגבי הקרינה?

כמות הקרינה אליה נחשף המטופל ממכשיר ה-CT במהלך טיפול כזה היא קטנה מאוד בהשוואה לכמות קרינה אליה נחשף מטופל בזמן בדיקת CT אבחנתית רגילה לעמוד השדרה.

ד"ר סטפן בן שושן, רדיולוג פולשני, מומחה לעמוד שדרה ומפרקים, בקבוצת "אסיא מדיקל".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום