עוקף התקף

(0)
לדרג

איך מתרחש התקף לב? מה ההבדל בינו לבין תעוקה? ולמה תמיד, אבל תמיד, מומלץ להגיע לבית החולים באמבולנס ומיד? הסימנים שמבדילים בין חיים למוות

מאת: אתי דור

הכאב העז שחש חמי (שם בדוי) במרכז חזהו לא הרפה ממנו דקות ארוכות. כאשר התווספו לכאב הזעה רבה, קוצר נשימה וכאבים בלסת התחתונה, הוא לא היסס ומיד הזעיק ניידת טיפול נמרץ, שהבהילה אותו לחדר המיון של הקריה הרפואית רמב"ם. כשהגיע התברר שתחושותיו לא הטעו אותו. הוא סבל מאוטם בשריר הלב ואלמלא הגעתו המהירה לקבלת טיפול רפואי, חייו היו בסכנה ממשית.

מידי שנה מתרחשים בישראל אלפי מקרים של התקפי לב. חלק מהם מסתיימים בנזקים חמורים ואף במוות. אחת הסיבות החשובות לכך היא העדר מודעות לחשיבות ההגעה מהירה לבית החולים.

בארצות הברית בחרו אגודת הלב האמריקנית וארגוני בריאות נוספים להתמודד עם התופעה על ידי קמפיין בשם Act in Time to Heart Attack Signs, שמטרתו לקצר את הזמן בין הופעת הסימפטומים של התקף לב לבין קבלת הטיפול. מרכיב חשוב של התכנית הוא העלאת מודעות החולים לזיהוי הסימפטומים של התקף לב כדי שיפנו במהירות לקבלת עזרה רפואית.

התקף לב
התקף לב

זמינים 24 שעות

"בארץ אמנם עדיין לא נעשה קמפיין אבל בבתי החולים יצרנו שינויים המאפשרים לחולים עם אוטם שריר הלב לקבל את הטיפול הטוב ביותר בפרק הזמן המינימלי", אומר פרופ' דורון אהרונסון, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב ברמב"ם. "זו הסיבה שיחידת הצנתורים ברמב"ם זמינה 24 שעות ביממה. ברגע שהחולה הזעיק ניידת טיפול נמרץ (נט"ן) המובילה אותו במהירות לבית החולים, הוא מגדיל את סיכוייו לשרוד ומצמצם את הסיכוי לסבול מסיבוכים כתוצאה מהאוטם בשריר הלב. על פי רוב מעניקים צוותי מד"א טיפול רפואי ראשוני לחולה. בהמשך, כשהוא מגיע לבית החולים, אנו מאבחנים את מצבו וקובעים את הטיפול הספציפי לו הוא זקוק".

ידע על הסימנים של התקף לב ובאיזה צעדים יש לנקוט באופן מידי עשוי להציל את חיי החולה. מענין שבאחד המחקרים אשר בוצעו בארה"ב, נמצא כי פחות מ- 10% מהחולים שאלו אי פעם רופא באילו פעולות לנקוט במקרה של התקף לב.

איך נוצר התקף לב?

"רוב מקרי אוטם שריר הלב נוצרים מקרע של דופן העורק הכלילי (עורק אשר מספק דם לשריר הלב)", מסביר פרופ' אהרונסון. "בעקבות הקרע נוצר מגע בין הדם לבין מספר אלמנטים בדופן העורק הגורמים להפעלת מנגנוני קרישה. כתוצאה מכך נוצר קריש דם בחלל העורק הכלילי. קריש הדם הנוצר מביא להפרעה בזרימת הדם לשריר הלב ולעיתים להפסקה מוחלטת של זרימת דם לאזור שריר הלב המוזן על ידי אותו עורק.

אותו איזור של שריר הלב אשר אינו מקבל אספקת דם וחמצן מתחיל להיפגע. מצב זה נקרא אוטם שריר הלב או התקף לב. מידת הנזק לשריר הלב תלויה במספר גורמים: גודל הקריש, מיקום הקריש וכמה זמן חסם הקריש את זרימת הדם לשריר הלב. ככל שפרק הזמן בו נותר שריר הלב ללא אספקת דם וחמצן ארוך יותר, הנזק לשריר הלב גדול יותר.

כתוצאה עולה הסיכון לפתח סיבוכים כגון אי ספיקת לב או הפרעות קצב. מכאן ברורה חשיבותה של הגעה מהירה לבית החולים, על מנת לאפשר קבלת טיפול אשר יחדש את זרימת הדם בעורק החסום".

כיצד מטפלים בהתקף לב?

ד"ר מיכאל קופילוביץ, מנהל השירות לקרדיולוגיה דחופה: "סוג הטיפול שמקבל החולה תלוי בסוג האוטם אותו עבר. האוטם המסוכן ביותר הוא זה שבו זרימת הדם בעורק פוסקת לחלוטין. בעבר נהוג היה לטפל בהתקף לב מסוג זה באמצעות מתן תוך ורידי של תרופות הממיסות את קריש הדם (טיפול טרומבוליטי).

כיום, הטיפול המועדף הוא ביצוע צינתור כלילי דחוף וביצוע פעולה אשר נקראת "אנגיופלסטיה". זאת כיון שעם טיפול זה הסיכוי לחדש את זרימת הדם בעורק גבוה יותר. הליך האנגיופלסטיה כולל פתיחה של העורק החסום על ידי ניפוח בלון ולעתים גם על ידי שאיבת הקריש. בדרך כלל יש גם צורך בהשתלת תומכן המסייע לשמור על העורק פתוח.

עם טיפול זה הסיכוי לחדש את זרימת הדם בעורק גבוה יותר. לאחר הטיפול המיידי בהתקף, החולה זקוק למספר טיפולים תרופתיים כגון מדללי דם, שמטרתם למנוע יצירה מחודשת של הקריש, תרופות אשר עוזרות לשריר הלב להתאושש מההתקף ותרופות המורידות את רמת הכולסטרול בדם".

מהן ההשלכות האפשריות של התקף לב?

ד"ר רוברט דרגו, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב: "אצל מטופלים אשר עברו התקף לב עלולים להופיע סיבוכים שונים. חלקם קשור למידת הפגיעה בשריר הלב וחלקם לא. הסיבוכים השכיחים כוללים תפקוד לקוי של הלב, אי ספיקת לב והפרעות בקצב הלב. במהלך האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ לב אנו מזהים במהירות סיבוכים אלה ומטפלים בהם".

האם יש סימנים מקדימים להתקף לב?

פרופ' אהרונסון: "הסימפטומים הראשונים של התקף לב (ראו מסגרת) עשויים להופיע בפתאומיות ללא סימנים מקדימים כלשהם. לעיתים יש התקפים קצרים יחסית של כאבים בחזה אשר מופיעים בתדירות הולכת וגוברת. לעיתים, חולים אשר כבר סובלים מכאבים בחזה במאמץ, חווים החמרה בסימפטומים עם כאבים במאמצים קטנים יותר. אלה הם סימנים המעידים שהתקף לב עלול להתרחש.

חשוב לציין שלא כולם חווים את אותם תסמינים, ולא כולם חווים את התסמינים באותה עוצמה. גם חולים אשר חוו בעבר התקף לב עשויים שלא לזהות התקף חדש כיוון שהסימנים לעתים שונים לגמרי מההתקף הראשון. גם כאב קל בחזה עלול לעיתים להיות סימן של התקף לב ואין קשר בין חומרת הכאב לרמת הסיכון".

האם קיים הבדל בין הסימנים שמופיעים אצל נשים וגברים?

"כן. בנוסף לתסמינים המוכרים, יש לנשים נטייה לפתח סימפטומים פחות אופיינים של אוטם ביחס לגברים. לעתים יותר קרובות נשים לא יחושו כאב בחזה אלא סימפטומים של בחילות, הקאות או עייפות".

מתי מומלץ לפנות למד"א?

"התקף לב הוא מקרה חירום של חיים ומוות, וכל דקה שחולפת היא קריטית. אנשים אשר חווים את הסימפטומים של התקף לב (מצויינים בסוף הכתבה) מכחישים לעתים את משמעות הסימפטומים ואינם פונים לעזרה רפואית. הצעד הנכון הוא להתקשר באופן מיידי למד"א. להגעה לבית החולים באמצעות אמבולנס יש מספר יתרונות:

1) קיצור משמעותי של זמני ההגעה.

2) הפראמדיקים מזהים את סוג ההתקף ומודיעים ישירות למחלקת טיפול נמרץ לב על הגעת החולה. כך ניתן לזרז את הגעת החולה לחדר הצינתורים.

3) הטיפול התרופתי מתחיל מיד עם הגעת נט"ן עוד לפני ההגעה לבית החולים.

4) צוות הפרמדיקים מיומן בטיפול בסיבוכים מסכני חיים כגון הפרעות קצב או אי ספיקת לב קשה אשר יכולים להופיע בזמן שהחולה בדרכו לבית החולים.

"בכל מקרה, אם החולה מחליט להגיע לבית החולים ברכב פרטי לעולם אין לנהוג לבד".

כיצד מזהים התקף לב?

1. כאב, לחץ או תחושת אי נוחות בחזה: הכאב בדרך כלל מופיע במרכז החזה כאשר התחושה יכולה להיות של לחץ, שריפה, משקל כבד אשר המונח על החזה או פשוט הרגשת כאב. לעתים הכאב נעלם וחוזר שוב מאוחר יותר.

2. כאב או חוסר נוחות באיזורים אחרים של פלג הגוף העליון: הכאב יכול להופיע באזורים אחרים בפלג הגוף העליון או להקרין אליהם. למשל, ביד אחת או בשתיהן, בגב, בצוואר, בלסת או בבטן העליונה.

3. קוצר נשימה: מתלווה לעתים קרובות לכאבים בחזה.

4. סימנים אחרים: הכאב מלווה בבחילות, הקאות, זיעה קרה ותחושת עילפון.

כתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קרדיולוגיה וצנתורים
פורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי
פורום ניתוחי לב

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום